Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Vet inte hur Symbian fungerar idag, men för ett par år sedan var det skit som smartphone-OS betraktat. Det var döende redan då och började lukta illa. Fungerade ytterst sällan med att installera tilläggsprogram (appar) och så fanns det förinstallerade program som var rent lurendrejeri. Som gammal Trogen Nokiaanvändare fick jag ändå inse att framtiden var körd för Nokia och fick byta..

Men att ringa var den bra på.

Varför någon skulle lägga pengar på något så värdelöst som en Symbianlur som smartphone övergår mitt förstånd.
Så dåligt är inte symbian, jag skulle säga att det är app-sidan som är svagheten. Ska du resa någonstans kan du alltid hämta hem lokaltrafiktabellerna till android, ios och förmodligen också till Windows phone, att du däremot skulle hitta det till din symbian telefon är högst osannolikt. Det samma gäller din favorittidning och din restaurantguide etc.

/Karl
 

Per

Aktiv medlem
Är det nån här som använder Symbian idag (dagligen?) och kan jämföra med android eller iOS? Är det nåt speciellt man kan göra/inte göra med symbian? Är det bara antal appar som skiljer eller är det nåt annat?
Så dåligt är inte symbian, jag skulle säga att det är app-sidan som är svagheten.
Sant, det finns definitivt appar som man kan sakna till Symbian. Samtidigt är ju Symbian inte utformat på samma sätt som ffa ios för att i första hand vara en effektiv app-försäljningsplattform. Det erbjuder mycket bredare funktionalitet out-of the box, utan att minst en ny app ska laddas ner (och ofta betalas) för varje funktion och användningsområde. Det märks också på gränssninttet, som mer handlar om att direkt få den information och de funktioner man vill ha på startskärmarnas widgetar och på skärmsläckaren, än att framhäva och starta olika appar. (där är det väl egentligen ios som är föråldrat jämfört med alla andra mobil-os, även om Symbian är ensamt om att kontinuerligt presentera information på skärmsläckaren?)

Avsteget från appförsäljningsfokuset märks inte minst inom fotoområdet, där Nokia/Symbian (det är helheten som är intressant) ligger i topp inte bara på hårdvarusidan, utan också när det gäller att leverera kameramobiler med kompletta inställningsmöjligheter och fullfjädrade bild- och videoredigerare. Den öppna filhanteringen tillsammans med USB-otg gör det också suveränt smidigt att t.ex. använda mobilen för att hantera bildfiler från en systemkamera under en resa, utan att vara beroende av dator.

På samma vis har Symbianmobiler starka kort när det gäller att agera navigator och mediaspelare, där få andra mobiler kan jämföra sig med det man får out-of-the-box från kombinationen hårdvara/mjukvara. En del av det ärvs av Windows Phone, men tyvärr inte allt. Och det finns drösvis med småfinesser i Symbian som gör att det skulle kännas motigt att byta OS, men alla system har sina highlights naturligtvis. Symbian har kanske varit valet för de som vill ha en sann allt-i-ett-maskin, som har kapaciteten att på allvar ersätta kompaktkameran, navigatorn, mediaspelaren, och i mångt och mycket en bärbar dator.
 

usilusk

Avslutat medlemskap
Så dåligt är inte symbian, jag skulle säga att det är app-sidan som är svagheten. Ska du resa någonstans kan du alltid hämta hem lokaltrafiktabellerna till android, ios och förmodligen också till Windows phone, att du däremot skulle hitta det till din symbian telefon är högst osannolikt. Det samma gäller din favorittidning och din restaurantguide etc.

/Karl

Sant, det finns definitivt appar som man kan sakna till Symbian. Samtidigt är ju Symbian inte utformat på samma sätt...

Avsteget från appförsäljningsfokuset märks inte minst inom ...

På samma vis har Symbianmobiler starka kort när det gäller....
Tack för svaren, det var precis det här jag letade efter. Jag har en tanke att det mesta ändå finns på nätet och när HTML5 kommer på allvar blir det ännu mer så. HTML5 är utformat för att minska behovet av lokala appar och program på klientdatorn och istället köra mer avancerade saker direkt från en server. Dvs Symbian (som på senare tid fått en hel del uppdateringar) borde klara sig rätt bra bara med en schysst webbläsare (Opera mobile?). Visst kommer det finnas spel och andra tyngre program som saknas men det är inte hela världen.

Som Falumas säger, såna appar lär inte finnas. Men visst är det rätt onödigt med t.ex Aftonbladet app när man lika gärna kan gå in på deras utmärkta mobilsida? I värsta fall deras vanliga hemsida.

Jag funderar på om man kan tåla ett visst tapp i programutbud om man istället får en så här bra kamera.
 

Iwa

Aktiv medlem
Jag är ingen expert men hur användbart är egentligen detta våldsamma upp- och nedsamplande? Det allt överskuggande som avgör bildkvalitén är sensorns storlek. Att hålla på och stycka upp bildrutan för att sedan slå ihop den känns lite grann som att försöka trolla med knäna. Det är möjligt att det kan åstadkomma någonting, men är det inte i så fall på marginalen? Nokia har tidigare uttalat att man tänker göra den dedikerade systemkameran överflödig. Men jag undrar om det inte i praktiken mest är ett desperat försök att lyfta sig i håret. Mer avgörande för bildkvalitén är snarare den stora sensorn som Nokia har lagt in.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Brus uppkommer bland annat genom interferens i sensorn, slumpmässiga signaler som beblandar sig med den riktiga informationen och stör. Genom att använda flera celler som en enstaka kan man förmodligen statiskt sett slå ut en hel del av bruset. Med färre, men större, pixlar är bruset inte lika påverkande, men det finns inget att slå ut det mot heller.

Vilket av alternativen som i verkligheten är bäst kan nog bara framtiden utvisa
 

mb-dape

Ny medlem
Jag håller med om att Symbian är ganska föråldrat. Mycket är sig likt från 10 år gamla nokiatelefoner. Även om de senaste modellerna med nya versioner av Symbian har haft en del smidiga funktioner så hänger många begränsningar fortfarande kvar.

Jag har själv en Nokia N8:a som reservtelefon, den tar faktiskt riktigt fina bilder (även om jag tycker att brorsans iPhone 4S tar nästan lika bra) och har bra batteritid. En helt okej telefon att ringa med typ.

Men som smartphone är den pinsam jämfört med iPhone och Android. Klen hårdvara och lågupplöst skärm gör att det bara blir irriterande att surfa på den. Sen är ju Symbian ett utdöende system så många appar saknas ju. Det finns t.ex. ingen app för Gmail utan man måste använda telefonens inbyggda e-postprogram som ser exakt ut som det gjorde i en Nokia för 10 år sen och är lika segt och dåligt som då.

Jag blev väldigt besviken på att även om nya Nokia 808 med 41 MP kommer att ha lite kraftigare processor så kommer man att fortsätta använda samma upplösning, 640x360 på skärmen, som man ökat till 4 tum. Det blir väldigt dålig pixeltäthet, oskarpt och suddigt. Och Nokia kallar upplösningen för "nHD". Mycket HD där... :)

Standard på nya smartphones är ju minst dubbla upplösning, vissa Androidmobiler har ju till och med äkta HD, 720p-skärmar. Det blir en helt annan upplevelse att surfa, kolla på bilder/film, läsa dokument, spela spel eller vad man vill göra om man har 2-3 gånger så mycket pixlar/detaljer.

Så i mitt tycker är Nokia med Symbian en bra mobil att ringa med och med vissa smarta funktioner. Medan en iPhone eller Android i jämförelse är som små datorer som klarar mycket av det man gör på en vanlig dator.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag är ingen expert men hur användbart är egentligen detta våldsamma upp- och nedsamplande? Det allt överskuggande som avgör bildkvalitén är sensorns storlek. Att hålla på och stycka upp bildrutan för att sedan slå ihop den känns lite grann som att försöka trolla med knäna. Det är möjligt att det kan åstadkomma någonting, men är det inte i så fall på marginalen? Nokia har tidigare uttalat att man tänker göra den dedikerade systemkameran överflödig. Men jag undrar om det inte i praktiken mest är ett desperat försök att lyfta sig i håret. Mer avgörande för bildkvalitén är snarare den stora sensorn som Nokia har lagt in.
En annan fördel med att ha många pixlar är att man kan använda alla vid bra ljusförhållanden, man får så att säga en mer flexibel lösning. Flera av mina digitala kompakter från förr som inte hade mer än 2-5MPixel hade högisolägen med klart begränsad upplösning. Bilder från en D800 nerskalad till D700-upplösning upplever jag som mycket mer brusfria än vad D700-bilder är, dvs en D800 hade förmodligen med bravur klarat av betydligt högre ISO än 25600 nerskalat till 12MP. Om man nu skall ta en bild i ISO 53200 får man underexponera bilden när man tar den och sedan ljusa upp den och förminska den i bildbearbetningen, det är ju klart att man kan göra så men det är mycket jobb för något som kameran skulle kunna fixa lätt.

/Karl
 

mb-dape

Ny medlem
Tack för svaren, det var precis det här jag letade efter. Jag har en tanke att det mesta ändå finns på nätet och när HTML5 kommer på allvar blir det ännu mer så. HTML5 är utformat för att minska behovet av lokala appar och program på klientdatorn och istället köra mer avancerade saker direkt från en server. Dvs Symbian (som på senare tid fått en hel del uppdateringar) borde klara sig rätt bra bara med en schysst webbläsare (Opera mobile?). Visst kommer det finnas spel och andra tyngre program som saknas men det är inte hela världen.

Som Falumas säger, såna appar lär inte finnas. Men visst är det rätt onödigt med t.ex Aftonbladet app när man lika gärna kan gå in på deras utmärkta mobilsida? I värsta fall deras vanliga hemsida.

Jag funderar på om man kan tåla ett visst tapp i programutbud om man istället får en så här bra kamera.
Ja, det beror ju på vad man prioriterar. Jag tycker också att det är kul med en bra kamera i mobilen, därför köpte jag Nokia N8:an en gång i tiden.

Men det är trots allt 2012 och jag tror att man blir besviken på 808:ans skärm på 4 tum och 640x360 i upplösning. Nokia släppte E7:an för över ett år sedan med just den här skärmen då fick den kritik för att Nokia använt samma gamla låga upplösning och pixeltäthet sen 2008.

Om du öppnar en t.ex. vanlig webbsida på en nyare Android eller iPhone 4 så ryms väldigt mycket av sidan på displayen och även mindre text är väldigt skarp. Man ser i princip inte ens att skärmen är uppbyggd av pixlar. På en Symbian med 640x360 ryms inte en hälften av samma "info" och detaljer och på 4 tum kan jag lova att det blir väldigt pixligt och oskarpt.

På min N8:a är det scrolla, scrolla... zooma in och läsa, zooma ut och scrolla vidare som gäller. Man måste zooma en hel del för att texten ska bli skarp.

Jag har gått över till Android men har kvar N8:an som reservtelefon.

Saknar ingenting från Symbian direkt, men mycket har blivit bättre. SMS-funktionen, e-post (Symbian har inte ens en Gmail-app), kalender, dokumenthantering m.m. Mycket som tog evigheter att göra eller inte ens gick går snabbt på androidmobilen.

Alla "stora" appar kommer ut och fortsätter utvecklas till Android, som bankappar, myndigheters appar, operatörernas appar, Dropbox, Skype, Spotify osv. Symbian är ett system under avveckling och tillgången på nya appar därefter. Sen har ju Android oändligt med appar om man som jag är lite nördig och vill anpassa sin mobil in i minsta detalj, eller t.ex. fjärrstyra datorn hemma, använda den som kontroll till mediaspelaren osv. Sen att det även finns hur mycket skitappar som helst på Android market är en annan sak. :)

iPhone har jag inga direkta erfarenheter av, men den är väl mer lik Android än den är lik Symbian. Vet dock att iPhone 4S har en ganska bra kamera, har sett några bilder som var fina för att vara från en mobil.

Så om du förväntar dig en "vanlig" mobil som de fungerade för 5 år sen med en bra kamera så blir du säkert nöjd med en Nokia 808.

Förväntar du dig en modern smartphone som kan jämföra sig med Android och iPhone blir du nog besviken.
 
Senast ändrad:

ebermark

Avslutat medlemskap
Tack för svaren, det var precis det här jag letade efter. Jag har en tanke att det mesta ändå finns på nätet och när HTML5 kommer på allvar blir det ännu mer så. HTML5 är utformat för att minska behovet av lokala appar och program på klientdatorn och istället köra mer avancerade saker direkt från en server. Dvs Symbian (som på senare tid fått en hel del uppdateringar) borde klara sig rätt bra bara med en schysst webbläsare (Opera mobile?). Visst kommer det finnas spel och andra tyngre program som saknas men det är inte hela världen.
Du har ingen smartphone, va? Eller om du har en så använder du den mest till att ringa/smsa/surfa med?
Det är bara relativt simpla appar som kommer kunna ersättas av HTML5-sidor och många saker man inte ens skulle vilja köra via nätet.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Du har ingen smartphone, va? Eller om du har en så använder du den mest till att ringa/smsa/surfa med?
Det är bara relativt simpla appar som kommer kunna ersättas av HTML5-sidor och många saker man inte ens skulle vilja köra via nätet.
Där har du faktiskt fel, det mest kommer gå att göra via HTML5, allt från Navigationsprogram till Angry birds kommer fungera lika bra på HTML5 som via en app. Däremot finns det inte mycket som talar för att det kommer börja poppa upp en hop med HTML5-sidor för att ersätta appar inom den närmaste framtiden.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Där har du faktiskt fel, det mest kommer gå att göra via HTML5, allt från Navigationsprogram till Angry birds kommer fungera lika bra på HTML5 som via en app. Däremot finns det inte mycket som talar för att det kommer börja poppa upp en hop med HTML5-sidor för att ersätta appar inom den närmaste framtiden.

/Karl
som sagt, relativt enkla appar.

appar som tasker, titanium backup, samba fileshare, voodoo, no frills cpu, et cetera går på sin höjd att göra gränssnittet till i html5.

och sen finns det ju ingen anledning att köra saker som inte använder internet från molnet.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
som sagt, relativt enkla appar.

appar som tasker, titanium backup, samba fileshare, voodoo, no frills cpu, et cetera går på sin höjd att göra gränssnittet till i html5.

och sen finns det ju ingen anledning att köra saker som inte använder internet från molnet.
Jag tror att 90% av alla appar som 90% av alla smartphoneanvändera använder skulle fungera utmärkt som HTML5. Att sedan backup, fildelning och modifikation och avläsning av CPUn fortfarande behövs i app-form är en annan femma. Många av dessa appar kräver i vilket fall att du laddar specialversioner av operativet på telefonen och då kan du ju ändra javascriptmotorn att även hantera dessa saker.

En bra skriven HTML5-sida fungerar utmärkt offline, man måste givetvis ha besökt sidan en gång men du måste ju ladda hem apparna över internet också. Titta på gmail i Chrome, där har du ett utmärkt exempel på en bra skriven HTML5-sida och den fungerar utmärkt att läsa dina redan ankomna mejl i även utan internetuppkoppling.

/Karl
 

mb-dape

Ny medlem
Jag tror att 90% av alla appar som 90% av alla smartphoneanvändera använder skulle fungera utmärkt som HTML5. Att sedan backup, fildelning och modifikation och avläsning av CPUn fortfarande behövs i app-form är en annan femma. Många av dessa appar kräver i vilket fall att du laddar specialversioner av operativet på telefonen och då kan du ju ändra javascriptmotorn att även hantera dessa saker.

En bra skriven HTML5-sida fungerar utmärkt offline, man måste givetvis ha besökt sidan en gång men du måste ju ladda hem apparna över internet också. Titta på gmail i Chrome, där har du ett utmärkt exempel på en bra skriven HTML5-sida och den fungerar utmärkt att läsa dina redan ankomna mejl i även utan internetuppkoppling.

/Karl
Ja, vissa appar kommer säkert att fungera bra i HTML5.

Men när vi är där, att alla de populäraste apparna släpps som HTML5 och är plattformsoberoende så kommer Nokia 808:an vara glömd för längesen.

Så om man skaffar en telefon med Symbian idag och tror att man ska få ta del av Androids och iPhones appar/funktioner inom en snar framtid så blir man garanterat besviken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, vissa appar kommer säkert att fungera bra i HTML5.

Men när vi är där, att alla de populäraste apparna släpps som HTML5 och är plattformsoberoende så kommer Nokia 808:an vara glömd för längesen.

Så om man skaffar en telefon med Symbian idag och tror att man ska få ta del av Androids och iPhones appar/funktioner inom en snar framtid så blir man garanterat besviken.
Det är helt korrekt, största problemet just nu är att man har börjat bråka om HTML5-standarderna igen då löftena om billiga licenser på h264 har visat sig vara $10 vilket är ganska mycket på produkter som antingen är gratis eller kostar runt $100 som t.ex. Windows.

Sedan kommer Apple, Google och Microsoft kommer kämpa med näbbar och klor för att apparna skall leva kvar så länge som möjligt eftersom det är en stor inkomstkälla för dom.

I vilket fall kommer HTML5-sidor förmodligen te sig tämligen obra på en skärm med så pass låg upplösning som 808:an har.

/Karl
 

Iwa

Aktiv medlem
Brus uppkommer bland annat genom interferens i sensorn, slumpmässiga signaler som beblandar sig med den riktiga informationen och stör. Genom att använda flera celler som en enstaka kan man förmodligen statiskt sett slå ut en hel del av bruset. Med färre, men större, pixlar är bruset inte lika påverkande, men det finns inget att slå ut det mot heller.

Vilket av alternativen som i verkligheten är bäst kan nog bara framtiden utvisa
Finns det några objektiva tester på hur mycket brusreducering/skärpa nedsampling åstadkommer?(SNR, MTF-värden e dyl).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
DET finns det väldigt exakta värden på. De ingår i ren signalbehandlingsteori, och följer alla normala förlopp. De är tyvärr också ganska meningslösa.

De är meningslösa eftersom de är mycket starkt beroende av frekvenssammansättningen på grundmaterialet, och denna varierar starkt med råkonverteringsprincipen och eventuell tidigare brusreducering.

En normal Bayer-interpolerad bild vinner normalt sett inget alls innan de första -30% som du skalar neråt. Vid -50% börjar det hända grejor, och vid -66% är förloppet ganska linjärt. Då är man nere på 9:1 i pixelmängd.

Fördelen med sättet Nokia valt är att man har en väldigt hög informationskvalitet per pixel redan vid 8MP. Översamplingsprincipen innebär att bruset och skärpan skalar (nästan) perfekt redan de första procenten man skalar neråt, och skalar perfekt redan vid kanske -33%.

En till ytan lika stor sensor, men med 8MP i stället för 41, hade givit en aningens lägre brusnivå i den färdiga bilden efterom vi nog inte sluppit undan brusreducerings-släggan, men också då pga detta en MYCKET lägre detaljeringsnivå.
Det är en avvägningsfråga, men själv föredrar jag alltid detaljering framför den plastigt konstgjorda känsla jag får av i stort sett all digitalfotografering. Jag kan för mitt liv inte förstå hur någon vettig människa kan med att lägga på de mängder brusreducering som ofta används idag. Allt ser ut som om det är taget ur en dålig animerad film.

(Så svaret blir att NEJ - det finns inga "objektiva" tester / siffror på detta. Det skiljer för mycket i utgångsmaterialen man använder nerskalningen på)
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Men som smartphone är den pinsam jämfört med iPhone och Android. Klen hårdvara och lågupplöst skärm gör att det bara blir irriterande att surfa på den. Sen är ju Symbian ett utdöende system så många appar saknas ju. Det finns t.ex. ingen app för Gmail utan man måste använda telefonens inbyggda e-postprogram som ser exakt ut som det gjorde i en Nokia för 10 år sen och är lika segt och dåligt som då.
Tills helt nyligen var Gmail-"appen" till Iphone en enkel webbklient som använde Gmails vanliga mobilanpassade gränssnitt och det fanns ingen anledning att använda "appen" i stället för en webbläsare.
 

Iwa

Aktiv medlem
Fördelen med sättet Nokia valt är att man har en väldigt hög informationskvalitet per pixel redan vid 8MP. Översamplingsprincipen innebär att bruset och skärpan skalar (nästan) perfekt redan de första procenten man skalar neråt, och skalar perfekt redan vid kanske -33%.
Jämför två Nokia-sensorer. Den ena på 5 MP och den andra på 40 MP nedskalad till 5MP. Vad blir vinsten ( i brus exempelvis)?

Vad menas att effekten är linjär? Borde det inte snarare vara minskande skalavkastning på att nedsampla? (Om reducering med 50% ger en vinst på X steg ger reducering med 25% en vinst på mindre än 2X).
 

Skatan69

Aktiv medlem
blir min nästa mobil

Börjar bli dags att byta mobil,tänker skaffa denna när den släpps även om den inte säljs i Sverige.Har nu en Galaxy S2 och innan dess en N8.Har tröttnat på att telefonen startar om minst 3 gånger om dagen utan anledning och den dåliga mottagningen vid samtal,(N8:an i en helt annan klass,även wlan mottagningen mycket bättre)orkar inte säga va,vad sa du? mer.android har stora fördelar jämnfört med symbian men tycker dom minskat rejält sen Belle släpptes.visst är det trevligt med alla appar som finns till android men inte till symbian,men när jag granskat vad jag använt på en dag klarar jag mig utmärkt på Belle.

Hade en fråga angående filformatet på 808 då den verkar bara spara bilderna i jpeg.räcker det för att redigera bilderna? har förstått att varje gång man ändrar i en jpeg bild försämras den,eller kan man ändra t.e.x en 38mpix bild till ett annat format och kunna redigera bilden som man vill utan att förlora kvalité och när man är nöjd spara i jpeg?.vad tycker ni?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Har nu en Galaxy S2 och innan dess en N8.Har tröttnat på att telefonen startar om minst 3 gånger om dagen utan anledning och den dåliga mottagningen vid samtal ...
Det är inte normalt för den telefonen, varken att den startar om sig flera gånger om dagen eller att det är dålig mottagning vid samtal. Garantiärende!
 
ANNONS