Annons

Problem med Canon EOS300, ingen skärpa...

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Min syster har stora problem med sin nya kamera.

De har precis fått en Canon EOS300 (i utbyte för en felaktig APS-kamera, efter sju svåra resor mot handlaren), med Sigmaobjektiv, 28-105 Aspherical IF 3.8-5.6, samt en Sigmablixt EF430-ST.


Problemet är att bilderna blir utan riktig skärpa.
De har försökt ta bilder med de olika programmen som kameran har, men det blir aldrig riktigt bra.
De få bilder som blir bra, har väldigt litet skärpedjup.
De flesta bilder saknar riktig skärpa.

De har tagit bättre bilder med en gammal kompaktkamera, och jag, som har en Minolta 700si, har aldrig några problem med automatiklägena, jag får skarpa bilder.

Så, vad kan det bero på?!?
Är det kameran?
Objektiven?
Nåt annat??

De jag har talat med, anser alla att både Canon EOS300 och Sigmas produkter idag håller hög standard.
Finns det måndagsexemplar?


Det ska ju vara enkelt att ta bilder, även med en systemkamera.
Med nästan alla dagens normala systemkameror, finns det ju automatik så att vem som helst ska kunna ta upp kameran och bara klicka!!


Har någon nån idé?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Själv är jag inte så mycket för all automatik på systemkameror men men... smaken är som baken..

Har ni provat att använda de manuella inställningarna så som manuell fokus, manuell exponering (jämför stor och liten bländare).

Kamerahusen i sig brukar i princip inte ställa till bilderna för dig utan det är filmen och objektiven som är det viktiga. Ni kan inte prova ett annat objektiv för att se om det bli bättre.
 

sennen

Aktiv medlem
Automatiken på min systemkamera fungerar alldeles utmärkt, det använder jag ibland, och blir mycket nöjd.

Min syster och hennes kille är dock inte så fotografiskt bevandrade (ännu), och föredrar nog att använda automatiken. Det var ju lite det som var meningen när de köpte den, att den hade färdiga program, men automatik.

Jag har dock lånat kameran av dem nu, och ska ta en rulle blandade bilder. Jag ska prova även med manuell exponering, med olika inställningar.

Filmen är en Fuji 200 (minns inte vad den heter mer), och är väl som vilken normalfilm som helst, som vem som helst köper i en affär.


Tyvärr har de inga andra objektiv. Kanske de kan låna i butiken, dock.

Det är lite jobbigt och känsligt, för de har haft stora problem med denne fotohandlaren.
Men det kan ju inte vara hans fel att bilderna blir dåliga...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kan inte vara exponeringen som strular? Har du tittat på negativen om de ser normala ut? Felexponerade neg ger korniga kontrastlösa kopior, vilket väl kan förväxlas med oskärpa.

Annars kan ett alternativ vara att mattskivan flyttat på sig så att fokus hamnar fel. Men det borde inte ha så stor betydelse om inte motivet är nära och bländaren stor.

Har de två objektiv lär ju inte bägge vara defekta. Det borde nog vara kamerahuset som spökar.

Har du tillgång till en scanner skadar det inte om du laddar upp ett exempel på hur en av de där bilderna ser ut. Då kan vi kanske se om det är rörelseoskärpa, fokusfel, underexponering eller whatever.
 

sennen

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte tittat på negativen, nej...

Det du beskriver är nog mer rätt, ja. De är korniga och kontrastlösa.
Man kan inte riktigt att kan bestämma var skärpan är på bilderna...

Jag ska låna med mig en av deras framkallade rullar, och scanna in, så kanske fler tips kommer.


De lämnar in bilderna till snabblabb (VSFL), men det gör jag också då och då, och som sagt, jag har ju inte de problemen...

Hur menar du med felexponerade neg?
Vem har gjort fel, och vad?


Jag återkommer efter koll på negativen, samt scannar in någon kopia som exempel.

Tack hittills, för bra svar.
 

Maverick

Aktiv medlem
Prova att ta en bild med bländare under goda ljusförhållande. De flesta objektiv brukar ta bra bilder då, avseende skärpa.

Jag skulle inte bli förvånad på om det beror på objektivet. Fast jag är lite allmänt anti mot sigma.

Fast helt klart så behövs ett annat objektiv att jämföra med. Kika in hos fotohandlaren och fråga om du inte kan få prova ett objektiv och ta lite bilder i butiken, säger man att man funderar på att köpa nytt så brukar de flesta vara hyggliga.

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skulle kunna vara så enkelt att kontakterna som känner av DX-koden på filmkassetten är lite smutsiga så att den ställer in fel känslighet. Om de är korniga och kontrastlösa så är det med största säkerhet underexponering skulle jag vilja påstå. Andra möjliga orsaker kan vara t ex:
  • Glapp/smuts i de elektroniska överföringarna mellan kamera och objektiv
  • Allmänt keff i kamerans elektronik
  • Alla bilder tagna med inbyggd blixt på jättelika avstånd, eller med en jättelik tumme framför blixten :)

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara objektivet.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Hmmmmmmmmmm

Exponeringautomatik i kombination med relativt ljussvag optik och 200ISO film i höstmörker.

Det låter som om det skulle kunna röra sig om bilder på full öppning och långa slutartider, kanske skakningsoskärpa i kombination med dålig skärpa på full öppning.
Bara en liten tanke.
 

julgus

Aktiv medlem
hej
det var en ny kamera? gå till handlaren, ladda med en 24 bilder rulle, tag hälften med kamera + Sigma gluggen, be att få låna en annan glugg - plåta resten. Framkalla o titta efter. Dåligt resultat + allt korrekt inställt -> reklamera.

Se till att gluggar o kameran är korrekt inställda - dålig skärpa o dåligt skärpedjup kan vara tecken på att objektivet är satt i fullöppning avseende bländaren (lågt bländarnummer).

/Johan
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Det syns i underkanten av sökaren på EOS300 vilken av de 7 AF-punkterna som huset mäter/låser på, vilket gör det mycket lättare att kontrollera placeringen av skärpan i varje bild. Om det blir oskarpt trots att någon/några av dessa punkter lyser så borde det vara huset som är illa kalibrerat, eftersom allt ju mäts genom optiken.

Sedan vet jag att AF:en på EOS300 inte brukar klara ljussvaga förhållanden speciellt bra. Men så länge man får låsning på en av punkterna så ska det ju funka. Såvida man håller stadigt och exponerar rätt då.

/ PJ
 

kaatman

Aktiv medlem
Gluggarna till kameror typ EOS 300 brukar vara såddär... Jag har hört dem kallas "dassrulle med gladpack i" och är beredd att instämma...

Sätt i en rulle dia i huset, köp eller låna en Canon 50mm/f1,8 (ca 1000 kr ny) Ett av världens både billigaste och skarpaste objektiv; det är helt knäpppt skarpt, och exponera rullen.

Det kommer att se bra ut!!! *lovar*

Sigma är inte heller kända för sina billiga OCH skarpa objektiv. Sen kan även skarpa neg bli oskarpa i kopieringen, vilket man eliminerar om man tar dia.

Det är förmodligen inte huset som krånglar, det är jag nästan säker på!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skärpan han pratar om här är nog ingen finsmakarskärpa, det låter som om problemet är bra mycket större än så.

Jag gillar också skarpa objektiv, men jag skall vara den första att erkänna att det inte syns den minsta skillnad mellan en colabotten och ett schysst 50 mm-objektiv om man bara kör 10x15-kopior. Och det är nog det sennens syster vill göra med sin kamera.
 
ANNONS