Annons

Stativ!?

Produkter
(logga in för att koppla)

leffe-p

Aktiv medlem
Lägsta höjd

En aspekt på stativ som inte har kommit fram i den här diskussion är hur lågt man kan ställa det.
Manfrotto 055 XPRO B och Dörr Stativ A3 har båda ben som kan fällas ut i spagat och vändbara mittpelare som gör att du kan komma ned till några dm från marken. Ovärderligt om du skulle bli intresserad av att fota växter m m med makroobjektiv. Ett intresse som för övrigt är ganska smittsamt.
/Leif
 

Schulz

Aktiv medlem
En aspekt på stativ som inte har kommit fram i den här diskussion är hur lågt man kan ställa det.
Manfrotto 055 XPRO B och Dörr Stativ A3 har båda ben som kan fällas ut i spagat och vändbara mittpelare som gör att du kan komma ned till några dm från marken. Ovärderligt om du skulle bli intresserad av att fota växter m m med makroobjektiv. Ett intresse som för övrigt är ganska smittsamt.
/Leif
Digipoden har även den utfällbara ben men mitt denlen är ej vikbar.
 

evergreen-photo

Aktiv medlem
Ett billigare alternativ...

Är också på jakt efter ett stativ men har tyvärr inga 2000 kr att lägga på ett stativ. Har en nikon D80 och har inga tunga objektiv till den dvs. en Nikon 50 mm f 1/8 samt ett 18-70.

Vill helst köpa ett Manfrotto och har så här långt hittat Modo 785B. Är det bra?

Såg den här videon och blev lite såld på Modo 785B
http://www.youtube.com/watch?v=SzV_PW3Tu1c
 

HJK

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 785B och den funkar lysande för lättare kameror , jag tror max belastning för huvudet är 0.98kg eller så. Benen känns lite rangliga men överlag är jag nöjd iaf.

Min Powershot Sx1(585g utan batteri) känns som en helt klart bättre partner till detta stativ än min 7D(820g bara hus och utan batteri). 7D med den extremt lätta 50mm 1.8 II funkar rätt bra men så himla stabilt är det inte. Sätter jag på ett tyngre objektiv blir det jobbigt och låsa huvudet på plats säkert.

*edit* enligt http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon/nikon_d80.asp så väger din d80 668g med batteriet inkluderat så det kanske skulle gå om du enbart kör på lätta objektiv men varför låsa sig till det?

Se till och testa det innan du köper är mitt råd.
 
Senast ändrad:

Anders Svensson

Aktiv medlem
Någon som vet hur Dörr A4 + HB-36 står sig i förhållande till Manfrotto 055 XPRO B + 498RC2? Det skiljer dock 1300:-
Jag har (och är nöjd med) det här Dörr-stativet: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380024 Jag köpte dock mitt när Netonet hade det i sortimentet under ett annat namn. Det här stativet är en Manfrotto-knock-off, såvitt jag kan bedöma. Det är dock litet tungt.

Angående kulled, så är det litet känsligt. Det är i så fall inget man måste välja samma fabrikat som stativet, och "rätt kulled" kan vara litet olika. Det är inte omöjligt att Dörr-varianten HB-36 kan vara helt OK, men det är till stora delar en smaksak. Jag har en stor Manfrottokulled men använder mest ett videohuvud som (efter justering) fungerar fint.

Min uppfattning är att man köper hur som helst två stativ, hur man än gör. Men skall man det bbli "bara" två stativ och inte fyra eller fem (eller sju) så köper man det tunga, pålitliga och enklare/billigare först och när man sedan lämnar det hemma för att det är för tungt, så överväger man ett motsvarande, lätt för tio ggr så mycket pengar (eller så).

När det gäller stativ kan man vara säker på på att man bara kan få två av tre önskvärda egenskaper: Lätt , Stabilt, Billigt (Man kan välja vilka två man vill, men inte alla tre).
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Nu har jag köpt Digipodstativet för 995:- hos SP i Sthlm. Är jättenöjd med det. Känns mycket välgjort och stabilt. Enligt förpackningen och instruktionsboken samt Digipods hemsida så ska mittpelaren gå att vända för macrofoto.
Benen går att ställa i spagat och spikfötter finns det också. Kulleden håller inte för några jättetyngder men min utrustning väger inte mycket och det går ju att i framtiden köpa annat stativhuvud om jag skulle vilja ha det.

Tack för tipset!
 

Schulz

Aktiv medlem
Nu har jag köpt Digipodstativet för 995:- hos SP i Sthlm. Är jättenöjd med det. Känns mycket välgjort och stabilt. Enligt förpackningen och instruktionsboken samt Digipods hemsida så ska mittpelaren gå att vända för macrofoto.
Benen går att ställa i spagat och spikfötter finns det också. Kulleden håller inte för några jättetyngder men min utrustning väger inte mycket och det går ju att i framtiden köpa annat stativhuvud om jag skulle vilja ha det.

Tack för tipset!
har du någon länk till digipod med förklaring om hur man vänder på mittpelaren?
 

Light Head

Aktiv medlem
Jag köpte ett Digipod, inte samma som det talats om i tråden utan det är BH-08N + A2841P, och är väldigt nöjd. Visst så kan jag ana att det finns en anledning till att det kostade 895:- (på Mediamarkt) men det är definitivt riktigt prisvärt!
 

Schulz

Aktiv medlem
Då får man hem och testa lite, men det e ju inte mycket vits med benen max utfällda och mitt pelaren upp och ner ;)
 

niben

Aktiv medlem
Så här gör man!

1) skruva loss pluggen i botten, den som "kroken" sitter i
2) lossa på låset för mittpelaren och ta bort den (detta går nu att göra då pluggen som spärrar detta nu är borta)
3) vänd på mittpelaren upp-och-ner och stoppa in den underifrån
4) lås fast mittpelaren och "hepp" nu sitter kameran upp och ner på stativet mellan benen och du kan komma så nära marken du vill :)
 

Schulz

Aktiv medlem
Så här gör man!

1) skruva loss pluggen i botten, den som "kroken" sitter i
2) lossa på låset för mittpelaren och ta bort den (detta går nu att göra då pluggen som spärrar detta nu är borta)
3) vänd på mittpelaren upp-och-ner och stoppa in den underifrån
4) lås fast mittpelaren och "hepp" nu sitter kameran upp och ner på stativet mellan benen och du kan komma så nära marken du vill :)

Tack. Kom precis på hur det skulle vara.
/s
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Så här gör man!

1) skruva loss pluggen i botten, den som "kroken" sitter i
2) lossa på låset för mittpelaren och ta bort den (detta går nu att göra då pluggen som spärrar detta nu är borta)
3) vänd på mittpelaren upp-och-ner och stoppa in den underifrån
4) lås fast mittpelaren och "hepp" nu sitter kameran upp och ner på stativet mellan benen och du kan komma så nära marken du vill :)
Den fege (eller erfarne) skruvar också tillbaka "bottenpluggen" efter att ha trätt i röret bakfram. Då slipper man att mittpelare och kamera gör en självmordsdykning mot marken om man fumlar med låset.
 

NiklasP

Aktiv medlem
Drar upp en gammal tråd istället för o skapa en ny ,

Vilka stativ rek ni

Tänkte lägga upp D90 + 70-300 på det

Maxpris 4k
 

SilentNajT

Aktiv medlem
Jag har just en 50D som du tänkte köpa dig, jag har batterigrepp och teleobjektiv på
"Cullmann Magnesit 525M kombinerad trebensstativ/monopod med trevägshuvud"

Är det bästa stativet i 1000-2000 kronors klassen enligt mig själv, det har aldrig svikti mig
Det bästa med det är att det går att ta loss mittenstolpen och använda det som 1bensstativ

Det finns att beställa på www.cyberphoto.se för 1495:-

Och det är värt varenda krona plus lite till
 
ANNONS