Annons

va säger ni om Nikon F90X o jämför gärna med F80 och F100

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej
vissa ovetenskapliga tester/diskussioner ex på www.nikonians.com har visat en knapp märkbar skillnad till F100 favör. Det som brister vid testerna är ofta svårighet att testa precision vid dåligt ljus och då fotografen vill ha förutsägande fokus. F100 har vidare sk lock-on fokus vilket jag inte vet om de andra har, användningsområdet kan väl kanske diskuteras såvida man inte är sportfotograf då det verkar vettigt. F100 har, i mitt tycke, en mkt bra lösning med val av fokuspunkt på baksidan som dessutom lyses upp i sökaren vid fokusering - vet inte om de andra har detta tror inte det). Mellan F80 o F90x/F100 är det nog en viss skillnad. F80 känns inte riktigt så proffsig som de andra 2, kan vara en känsla men speglas också av priset. Detta utan att döma ut F80, trevlig sak med grid on demand och uttag för vanlig trådutlösare (när såg man detta sist på en så pass ny kamera - heder åt Nikon). Hursomhelt, fokuseringen är mycket bra så oavsett vilken du än väljer så väljer du rätt.
/Johan
PS, kolla in diskussionen på www.nikonians.com, discussions, Nikon Body, F100... finns en del att hämta där
 

julgus

Aktiv medlem
tydligen har tyska tidninge Colorfoto testat autofocus hos olika kameror, F100 rankas som bäst i jämförelse med alla toppmodeller av resp märke (inkl flaggskeppet F5). I mitt tycke har tyska tidningar något osäkra tester men då utfallet är så här bra så är det säkert sant :p

/Johan
 

lindau

Ny medlem
F100 / F5

Nikons AF känns allmänt mer trygg än ex EOS, när man snackar om flaggskeppen iaf F5 vs EOS1N/V. En sak som jag inte gillar med F5:an är att den valda autofokus punkten inte lyser upp i ett rött sken som på en EOS, utan markeras av att den valda punkten blir mörkare/svart. .. lock on AF kan nog vara andvänbart om man t.ex har en bildserie med en modell som rör sig mot en. Inte för jag någonsin skulle lita på den. ..

..//Lindau (som tänker göra sig av med sin canon crap)
 

julgus

Aktiv medlem
F100 har alltid haft detta. D1x däremot är baserad på F5 hus, inkl RGB metering men har utöver detta fokuspunkt som markeras med rött. Generellt sett en mycket bra lösning. Avseende Canon vs Nikon så är det nog mycket en fråga om tycke o smak men då jag handlade mina grejor så sade de märkes oberoende säljaren (tillika proffs fotograf) att han hade större tilltro till Nikon, detta genom egna fältstudier. Detta kan man väl tillskriva värde eller ej. Jag gjorde det vid mitt köp då jag fö hade bestämt mig för Canon men allteftersom lutade mer o mer över åt Nikon. Ett val jag inte ångrat.
/Johan
 

julgus

Aktiv medlem
ytterligare en enastående egenskap som F100 har; man kan välja att kameran ej fokuserar via utlösar knappen utan via en AF-on knapp lokaliserad precis vid höger tummen. Vad är bra med detta kanske ni undrar. Jo, genom detta kan jag ha kontinuerlig fokus aktiverad alltid så att så länge jag trycker in knappen så fokuserar den kontinuerligt, släpper jag den så avbryts fokus - sedan kan jag invänta rätt moment för att ta bilden detta utan att fundera över fokuseringen! I ärlighetens namn så begrepp jag inte vitsen med knappen ifråga, nu kan jag antagligen inte gå till en kamera utan....
/Johan
 
ANNONS