Annons

Hur få svartvita papperskopior plana?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra tips på hur man får svartvita papperskopior plana? Jag bojkottar alla s.k. "platspapper" eftersom jag inte tycker att de håller kvalitet i djupssvärta m.m.
"Vanliga" papper har jag tidigare torkat i en torkpress och där spännt duken över bilderna med emusionssidan mot duken. Tycker dock att det hela är en aning "bökigt". Finns det något bättre sätt?...
 

skalmac

Aktiv medlem
Jag pressar mellan böcker, om dom inte blir plana, Emaks vill gärna "krulla" sig lite i kanterna, även om man kört dom i torkpress, annars så torkar jag dom över natten liggande på tidningar, efter att jag torkat av dom väl.
 

npet

Aktiv medlem
Hade själv problem med lite buktiga Forte-papper.

Efter framkallning, fixning och skölj - torka bilden med bildsidan nedåt på näthyllor (myggnät).

Bilderna blir lite buktiga av detta och för att plana ut dem så pröva med att försiktigt fukta baksidan av bilderna med en fuktig trasa.

Lägg sedan i press med hushållspapper över och under. (egentligen ska man väl använda syra-fritt läskpapper till detta men man tar vad man haver...) Telefonkataloger är bra!

// niklas p
 

Leifen

Aktiv medlem
Hei igjen....

Monter en metallplate på vegg.Störrelse etter
plass og behov.Sett kopien fast på denne platen
med magnet til den törker.En magnet i värt hjörne.

Det enkleste er og henge opp bildene på ei snor og
la dem drypptörke.Bruker du veldig tynt barytt-
papir må du også feste (klyper) i de to hjörnene
som henger ned mot gulvet.....
mvh..leif
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Hej, jag har aldrig lyckats fått ett papperspapper plant. Stryka på baksidan och in i mammas "Stora pastaboken" i några dagar brukar dock bli något senär... ;-)
 

pgy

Aktiv medlem
plana bilder

Hej!

Jag brukar först låta bilderna torka helt. Därefter så fuktar jag dem lite nätt på baksidan med en svamp. Efter det lägger jag bilden med baksidan mot en handuk och en trave böcker ovan på. Funkar faktiskt kanon.
Helt plana blir de inte men va fan, kör man med fiber så är det ju konst och då är ju allt tillåtet...

Ett tips är att använda en handuk som är väl använd då dessa inte luddar. Mellan bilden och böckerna brukar jag också lägga en plastficka som någon typ av skydd!
 
ANNONS