Annons

Dammborttagning från flatbädd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag scannar fn. dior och negativ med min Epson 1240U Photo och har väldiga problem med att få bort dam...

Jag brukar borsta området där neggen ska ligga med en blåsborste precis före scanning och en hel del går bort men en del verkar bara sitta fast. Jag har t.ex. ett korn identifierat sedan länge på samma ställe. Jag vet inte om just det stör bilderna men det verkar inte ens gå bort om jag går lös på flatbätten med objektivrengöringsvätska...

Någon som har något tips?

Tryckluft?
 

utström

Aktiv medlem
Med stor sannolikhet finns dammet på insidan av scannern och går inte att nå om man inte vågar skruva upp den.. bästa är att skicka in den för rengöring hos epson.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Det låter troligt.

Det var dock inte just det kornet som var problemet utan andra korn som bara är lite sega så at säga...

Vad kan man använda på scannern?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Uppar denna gamla tråd som var den enda jag hittade när jag sökte i forumen.

Har precis skaffat mig en flatbäddskanner främst för att skanna mellanformat. Hur rengör ni glasskivorna? Tryckluft blåser väl bara runt dammet? Microfiberduk för eventuella fingeravtryck? Eller klarar man sig med en antistatborste modell större? Kemikalier?

/Richard
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Om man kommer åt glasytan så går det nog bra med ett bomullstyg som inte luddar. Det funkar i min flatbädd. Men man bör nog se upp med insidan på glaset, det är inte kul om den ytan är smutsig när man får hem skannern.
Jag har en blåspensel modell kraftig som jag använder till filmen. Den funkar även bra till småbildsdia i filmskannern.
(Häfig skanner du har skaffat Mr President)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
JanOlofHärnström skrev:

(Häfig skanner du har skaffat Mr President)
He he, ja det kanske var lite overkill att kunna skriva ut 90x90cm bilder i 300ppi direkt från skannern utan interpolering, men jag är van med IR kanal för damborttagning vid småbild och ville inte vara utan och då fanns det inte så många "överkomliga" val för mellanformat. Synda bara att ICE damborttagning inte fungerar på svartvita neg./Richard
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Hmhm...

De svartvita neg jag skannat in i min Microtek har det inte varit mycket damm på. Jag har jämfört med mina svartvita förstoringar i 30x40cm med skärpan på skärmen, skärpan är överraskande bra. Inga som helst problem med damm. Då är det knepigare i mörkrummet.

Jag antar att man jordar glasskivan i skannerna när man petar på den med fingret och därmed undviker statisk elektricitet som suger damm. Det verkar vara marigare i filmskannern, den rackarn suger nog in damm hela tiden. Även om diat är rent innan det åker in så hittar man dessa retliga dammråttor på bilden.
 

Johan P

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
då fanns det inte så många "överkomliga" val för mellanformat. Synda bara att ICE damborttagning inte fungerar på svartvita neg./Richard
Det billigaste alternativet om man vill ha en "vanlig" filmscanner för mellanformat (med ICE) är väl denna ? - som får betraktas som "ganska billig" - men i en annan prisklass än 4870.

och ICE fungerar väl aldrig med svartvita neg ? - förutom på de svartvita filmerna med C-41 bas.

/
Johan som väntar på att sin 4870 ska komma med posten :)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Johan P skrev:
Det billigaste alternativet om man vill ha en "vanlig" filmscanner för mellanformat (med ICE) är väl denna ? - som får betraktas som ganska billig - men i en annan prisklass än 4870.

och ICE fungerar väl aldrig med svartvita neg ? - förutom på de svartvita filmerna med C-41 bas.

/
Johan som väntar på att sin 4870 ska komma med posten :)
Jupp, prisskillnaden är, hmmm... Signifikant.

Har filmerna C-41 bas så får man ju inte svartvita neg utan negativ med en tydlig orange ton. (Richard är dryg, nu)

Den som väntar på något gott...
 

Johan P

Aktiv medlem
Jag är ingen expert - men vad jag läst så är det såhär:

ICE använder sig av filmbasen i färgfilmer för att upptäcka damm och andra oegentligheter (genom att först scanna av filmen med infrarött ljus)- eftersom svartvit film har en annan filmbas så kan den tydligen inte använda sig av den.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
IR tränger inte igenom silvret och därför tolkar ICE'n täta partier som lort på negativen/diat. Jag har provat köra mina småbilds S/V negativ som färgnegativ/dia och med ICE. Resultatet är mycket suboptimalt. I C-41 och E6 har jag fått för mig att silverkornen ersätts av färgpigment på något sätt, det är väl något elektr... ...kemiskt.

Har för mig det var något sådant.
 
ANNONS