Annons

Material för montering

Produkter
(logga in för att koppla)

palwin

Avslutat medlemskap
Jag håller på att planera inför en utställning och vet inte riktigt att vilken typ av material för montering som är bäst. Jag kommer att använda Crimson som fotolabb och enligt dem så ska Kapa med ram vara bra för utställningar. Men det verkar som en del använder Passepartout också.

Ni som har haft utställningar tidigare, hur har ni gjort? Är det någon som har erfarenhet av Kapa? Brukar ni använda glas eller någon annat för att skydda bilderna?
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå frågan. Men jag är febrig så jag kan missta mig lite.

Men kapa är ett material som du "klistrar" fast bilden på. Det finns kapa med självhäftande yta. Det finns även kapa i olika tjocklekar.

Så som jag har använt kapa så har jag inte använt en ram eller någonting. Bara monterat bilden på kapa för att göra den tjockare och styva upp bilden.

Fasst visst kan du ha en passepartout (jävla ord) också. Blir kanske snyggt när jag tänker på det. Men då känns det kanske lika bra att skriva ut bilden med en vit ram. Fast en riktig passepartout (jävla ord!) är trots allt 3dimensionel.

Jag själv föredrar att skriva ut en halvmatt bild och montera den i en ram(Ribba) från ikea. Bra glas och fin passerpartout.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag kanske var lite otydlig men ville mest veta hur andra fotografer har gjort med ramar och annat material för sina utställningar. Läste på Crimsons sida att Kapa skulle vara bra, där skriver dem:

Kapa är en lätt och stabil monteringsplatta som dock är känslig för tryck, slag och stötar. Den bör spännas upp i ram eller fästas i alla hörn för att inte "krumma" vid förändringar i temperatur eller fuktighet. Lämpar sig väl för mässor och utställningar.
Utställningen ska vara i en skola så någon sorts skydd, glas eller liknande, skulle nog vara bra. Att använda passepartout verkar vara enklast. Jag har beställt några materialprover från Crimson som kanske gör det lättare att välja.
 

stefohl

Aktiv medlem
Utställningen ska vara i en skola så någon sorts skydd, glas eller liknande, skulle nog vara bra. Att använda passepartout verkar vara enklast. Jag har beställt några materialprover från Crimson som kanske gör det lättare att välja.
Men om du ska ha glas framför spelar ju inte det någon roll om du har Kapa eller inte. Och ska du montera dina bilder så att de finns kvar under lång tid är det bättre med en passepartout i syrafritt material och sedan glas framför.

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lägger du bilden rakt mot glaset så är risken stor att du aldrig får loss den.
Dessutom är passepartout snyggt och höjer bilden.
RÄTT färg på passepartouten höjer bilden lite till.
 

stefohl

Aktiv medlem
Lägger du bilden rakt mot glaset så är risken stor att du aldrig får loss den.
Beror på vad du använder för material. Om du använder plastpapper som labben skriver ut på, så är det viktigt. Använder du blanka barytpapper i din skrivare är det viktigt, men om du använder matta papper på syrafri pappersbas så kan de placeras direkt mot glaset. Det är viktigt att bilderna får torka till ordentligt innan de monteras, vare sig du använder bilder från labb eller skriver ut själv.

Stefan
 

palwin

Avslutat medlemskap
Om jag ska ha glas så blir det nog med passepartout eftersom det verkar bidra till en mer livslång kvalité. De bilder med passepartout som jag har sett har varit snygga men det beror nog på bilden också. Men vill undersöka alla alternativ innan jag bestämmer mig.

Är det någon som har använt Kapa för utställningar och i så fall varför?

Nackdelen med glas kan nog vara att det kan kännas lite plastigt jämfört med utan glas. Jag gillar materialet på canvas men sånt är dyrt och passar inte riktigt till utställningar.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Beror på vad du använder för material. Om du använder plastpapper som labben skriver ut på, så är det viktigt. Använder du blanka barytpapper i din skrivare är det viktigt, men om du använder matta papper på syrafri pappersbas så kan de placeras direkt mot glaset. Det är viktigt att bilderna får torka till ordentligt innan de monteras, vare sig du använder bilder från labb eller skriver ut själv.

Stefan
Jag kommer att använda matta papper, det tycker jag ser bättre ut. Hur länge ska bilderna torkas? Jag kommer att beställa från Crimson och det tar några dagar att få hem dem.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag kommer att använda matta papper, det tycker jag ser bättre ut. Hur länge ska bilderna torkas? Jag kommer att beställa från Crimson och det tar några dagar att få hem dem.
Men du menar Crimsons matta färgfotopapper? Eftersom det är ett plastbaserat material så måste du ha en passepartout för att bilderna inte ska fastna i glaset. Torktiden innan montering är minst 24 timmar.

Stefan
 

palwin

Avslutat medlemskap
Men du menar Crimsons matta färgfotopapper? Eftersom det är ett plastbaserat material så måste du ha en passepartout för att bilderna inte ska fastna i glaset. Torktiden innan montering är minst 24 timmar.

Stefan
Det var precis vad jag menade, trodde bara de blanka var plastbaserade. Torktiden är då inget problem för mig, tar minst 3 dagar att få hem en beställning.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det var precis vad jag menade, trodde bara de blanka var plastbaserade. Torktiden är då inget problem för mig, tar minst 3 dagar att få hem en beställning.
Crimson använder framförallt färgfotopapper, som alltid är plastbaserade. De skriver också ut med pigmentskrivare, vilket är dyrare men har högre hållbarhet och tillåter dig att använda betydligt fler material. Vill du verkligen ha matta material så titta på dem istället.

Stefan
 

palwin

Avslutat medlemskap
Crimson använder framförallt färgfotopapper, som alltid är plastbaserade. De skriver också ut med pigmentskrivare, vilket är dyrare men har högre hållbarhet och tillåter dig att använda betydligt fler material. Vill du verkligen ha matta material så titta på dem istället.

Stefan
Vet du vad Crimson kallar det när de skriver ut med pigmentskrivare? När jag kollar på Prefix-tjänsten så ser jag bara "Matt fotopapper färg" och finns även något som heter "Duratrans Fotografiskt" men vet inte vad det är.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vet du vad Crimson kallar det när de skriver ut med pigmentskrivare? När jag kollar på Prefix-tjänsten så ser jag bara "Matt fotopapper färg" och finns även något som heter "Duratrans Fotografiskt" men vet inte vad det är.
Akvarellpapper eller canvas är deras pigmentutskrifter.

Stefan
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag hade en utställning i kulturhuset här i kommunen i höstas. Bilderna monterade (limmade) jag på svart kapa-skiva. Ingen passepartout, men jag gjorde skivan några cm större runt om för att få en svart ram. Det blev mycket snyggt (tycker jag). I stort sett fungerade det bra. Enda problemet hade jag där en fläkt blåste ut kyld friskluft. De bilder som satt nära den krummade rejält. Annars funkade det fint. Jag tycker om fotografier utan glas framför. Tycker att de kommer bäst till sin rätt då. Om jag skulle göra en ny utställning skulle jag antingen montera i Ribba-ramar från IKEA (trots glaset) eller se till att limma kapa-skivorna på både fram och baksida för att undvika att de krummar.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag hade en utställning i kulturhuset här i kommunen i höstas. Bilderna monterade (limmade) jag på svart kapa-skiva. Ingen passepartout, men jag gjorde skivan några cm större runt om för att få en svart ram. Det blev mycket snyggt (tycker jag). I stort sett fungerade det bra. Enda problemet hade jag där en fläkt blåste ut kyld friskluft. De bilder som satt nära den krummade rejält. Annars funkade det fint. Jag tycker om fotografier utan glas framför. Tycker att de kommer bäst till sin rätt då. Om jag skulle göra en ny utställning skulle jag antingen montera i Ribba-ramar från IKEA (trots glaset) eller se till att limma kapa-skivorna på både fram och baksida för att undvika att de krummar.
Tack för ditt inlägg :) Jag tycker som du att foto precis som "vanlig" konst så ser det bättre ut utan glas men Kapa verkar vara känsligt. Jag har beställt några prover på bla. Kapa och så får se om det känns rätt för mig. Möjligtvis så kanske det skulle gå med en ram utan glas när man använder Kapa.
 

FrePe

Aktiv medlem
Ska man montera plastpapper i ram med passepartout behöver man montera bilden på kapa eller liknande innan ramningen för att det ska bli snyggt. Du kommer annars aldrig att få bilden att ligga helt plant, pappret har någon form av spänning i sig, kanske ifrån att ha legat på rulle.

Canvas kan vid första anblicken te sig dyrt i jämförelse med fotopapper (hos crimson) men räknar man in kapamontering (som man bör för att göra det rättvist) så blir skillnaden betydligt mindre. Stod jag i valet och kvalet emellan fotokopia på kapa eller canvas (båda utan ram) skulle jag nog föredra canvas, glöm inte att skydda ytan med uv-lack.

lycka till!

Fredrik
 

palwin

Avslutat medlemskap
Ska man montera plastpapper i ram med passepartout behöver man montera bilden på kapa eller liknande innan ramningen för att det ska bli snyggt. Du kommer annars aldrig att få bilden att ligga helt plant, pappret har någon form av spänning i sig, kanske ifrån att ha legat på rulle.

Canvas kan vid första anblicken te sig dyrt i jämförelse med fotopapper (hos crimson) men räknar man in kapamontering (som man bör för att göra det rättvist) så blir skillnaden betydligt mindre. Stod jag i valet och kvalet emellan fotokopia på kapa eller canvas (båda utan ram) skulle jag nog föredra canvas, glöm inte att skydda ytan med uv-lack.

lycka till!

Fredrik
Det var en intressant synpunkt som jag verkligen inte har tänkt på. Det är mycket viktigt att bilden är helt platt men även om prisbilden blir lite annan så är då jag villig att betala för ett bra resultat som håller i flera år.

Canvas är helt klart intressant, har tittat på akvarellpapper och canvas hos min syrra som är konstnär och även hon som jag föredrar canvas. Det känns mer exklusivt. Men jag kommer nog använda både och eftersom canvas verkar passa bättre till konstfoto.

Att använda passepartout och glas vet jag inte än. Måste nog göra några tester för att veta helt säkert vad som passar mig.

Att skydda med UV, gäller detta för både canvas och kapa? Jag gissar att detta inte är nödvändigt om man har glas.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag håller på att planera inför en utställning och vet inte riktigt att vilken typ av material för montering som är bäst. Jag kommer att använda Crimson som fotolabb och enligt dem så ska Kapa med ram vara bra för utställningar. Men det verkar som en del använder Passepartout också.

Ni som har haft utställningar tidigare, hur har ni gjort? Är det någon som har erfarenhet av Kapa? Brukar ni använda glas eller någon annat för att skydda bilderna?
Hej Tobias!
Jag har under åren haft olika utställningar. En av dom något större är en med 100 bilder. Men oberoende av antal bilder så tycker jag att man gör sig en "björntjänst" när man inte lägger ner tid på montering m.m av bilder. Det finns olik sätt att montera bilder på men som några andra redan skrivit så är syrafritt material i dom olika delarna viktig.Du skall förmodligen ha bilderna på flera ställern och år. Jag menar att glas är ett måste för att skydda bilden. Sedan finns det några "grundregler" för vad som behövs, gå in på denna länk www.kram.se/ramning.htm så får du bra info.
Lyckla till med utställningen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Att skydda med UV, gäller detta för både canvas och kapa? Jag gissar att detta inte är nödvändigt om man har glas.
Jag tycker du rör samman saker och ting. Canvas är ju ett material att skriva ut på. Det används oftast utan glas och man lackar ofta bilden efter utskriften med ett UV-skyddande lack. Det är sällan som man glasar canvasutskrifter. Kapa är ju en skiva som man klistrar fast en utskrift på. Inte ett material som jag använder när jag producerar utställningar, om bilderna ska finnas kvar under lång tid.

Syrafri kartong eller aluminium är de material som jag oftast använder vid monteringar. Ska de ramas kan man antingen använda en passepartout eller ha en distans i ramen som gör att man får ett luftutrymme mellan glas och bild. Skriver man ut på matta syrafria papper kan man lägga dem direkt mot glaset.

Stefan
 
ANNONS