Annons

Närbildsfilter, ingen fokus, alltid oskarp.

Produkter
(logga in för att koppla)

indie

Aktiv medlem
Jag har för en tid sedan införskaffat mig ett CloseUp filter +10. Jag har väl tagit kanske 60-70 bilder och INGEN är skarp, är helt omöjlig. Har provat olika avstånd, bländare, ljus o.s.v. Sen är det omöjligt att hitta fokus med filtret på, känns som om filtret gör så att kameran ser dimmigt och att man ej kan få fokus.

Någon som haft likande problem?

Bifogar en exempelbild.
 

Bilagor

Herr_Berg

Aktiv medlem
har en närbildslins och den beter sig likadant men bara på mitt 50 1.8, på t.ex 18-55 blir det skarpt.
 

Maabse

Aktiv medlem
Jag har Kaffebrus närbildslinsset (+1, 2, 4 och 10) till Canon 50mm och Canon 75-300. Kan dock konstatera att +10-linsen blir alltför blurrigt på bägge objektiven medan 4-linsen funkar jättebra. 2-an är också bra, medan 1-an inte ger så mycket.
 

Olle

Aktiv medlem
Jag har för en tid sedan införskaffat mig ett CloseUp filter +10. Jag har väl tagit kanske 60-70 bilder och INGEN är skarp, är helt omöjlig. Har provat olika avstånd, bländare, ljus o.s.v. Sen är det omöjligt att hitta fokus med filtret på, känns som om filtret gör så att kameran ser dimmigt och att man ej kan få fokus.
.
Anledningen till att det är svårt att hitta fokus med en så "kraftig" närbildslins som din är att skärpedjupet blir mycket litet. Prova att använda en mindre bländare (högre bländartal), så blir skärpedjupet större, om än fortfarande ganska litet.

Jag vet inte hur lätt det är att ställa in skärpan manuellt med hjälp av sökarens mattskiva med din kamera, men pröva det istf autofokus. Vid autofokus kanske inte någon av autofokuspunkterna täcker just den del av motivet där du vill ha skärpan. Att fokusera med en fokuspunkt just där man vill ha skärpan och sen komponera om bilden brukar inte heller fungera så bra. Pga det lilla skärpdjupet är det stor risk att man förlorar fokus så fort man rör kameran det allra minsta.

Olle

PS Min beskrivning av fokusering vid makrofoto blev kanske inte så klar ;-), så fråga gärna om det som är oklart. DS
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem, har testat på både en 50/1,8 och på en 70-200 (faktiskt) men det blev bara pannkaka av det.

Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och inse "att man får vad man betalar för", som vanligt alltså ;)

Det verkar onekligen som att det fungerar bättre på vissa objektiv eftersom en hel del bilder där ute på det stora Internettet faktiskt har skärpan på rädd ställe och inte dimmar igen.
 

TH-56

Aktiv medlem
Som nämnts tidigare så är +10:an mycket svår att fota med.
Skärpedjupet blir nästan noll med största bländaren och det krävs en rejäl
nedbländning för att det ska bli bra.
Bästa är att ha blixt,helst ringblixt för att kunna blända ner till 16-32.
Annars är ett stativ att föredra.
Sen har jag märkt att ju bättre optik du använder desto skarpare blir bilderna.
Jag har Hoyas närbildslinser och de är ju bland de bästa.

Thomas
 

jelu1661

Aktiv medlem
Din exempelbild ser bra ut. Den är väl skarp i skärpeområdet?

+10 är väldigt extremt på en så lång brännvidd som 50mm, med kort skärpedjup som följd. Autofokus fungerar säkert, men bara inom ett väldigt kort område. Det är antagligen lättare att ställa fokus i något av ändlägena och sedan flytta kameran för att sätta skärpan där du vill.

Större skärpedjup kan delvis erhållas genom nedbländning. Räcker det inte är det kortare brännvidd eller svagare närbildslins som behövs.

Och angående vad någon skriver att man får vad man betalar för, så är det här inte något kvalitétsproblem hos linsen, samma resultat skulle uppnås med en tio gånger dyrare närbildslins av samma styrka.
 
ANNONS