Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Övriga mjukvaror för Fotografer
>
Lightroom 4.1 hittar inte rawbilder
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#31 |
|
|
För att vid de ytterst få tillfällen som jag tar en kanonbild som inte behöver efterbehandlas brukar jag spara dessa i kortet för att visa mina vänner och bekanta direkt i kameran när jag har den med mig :)
Händer väl kanske 10 ggr om året så det kan knappt räknas som en anledning men men ;) |
| Besvara med citat |
|
|
#32 |
|
|
Kanske en favoritsamling i LR är lösningen på de bilder du vill behålla på minneskortet?
|
| Besvara med citat |
|
|
#33 |
|
Forumvärd
|
Ok, det är ett användningsområde jag aldrig skulle kommit på. Sånt visar jag i antingen min iPhone eller Padda :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#34 |
|
|
Där tror jag att förklaringen finns, att du inte formaterar kortet. När du håller på att radera bilder sådär så blir kortet fragmenterat, precis som en hårddisk blir det. Digitalkameror, här är jag dock ute på lite tunn is måste jag erkänna, använder sig av det gamla, men väl beprövade filsystemet FAT. Det är välfungernade, men kanske inte det smartaste filsystemet när det gäller effektivt utnyttjande av kortet. Därför tror jag att när du har raderat bilder och sedan försölker använda kortet i LR så hittas inte vissa filer på grund av fragmenteringen. När du startar om kameran som du skrev i första inlägget, så läser kameran in filsystemet på nytt och kan därför hitta bilderna.
Jag är fortfarande övertygad om att det är raderingen av bilder och framförallt utebliven formatering av kortet, som är grunden till "problemet". En lösning skulle KANSKE kunna vara att du först kopierar de bilder som du vill ha kvar på kortet till datorn. Sedan formaterar du kortet i kameran och därefter kopierar tillbaka bilderna till kameran. Då ligger de bilderna i följd, och nya bilder fylls på efterhand på ett ofragmenterat och "fräscht" kort. Eller att du samlar dina "visningsbilder" på ett separat kort som du alltid har med i kamerväskan. Då är det bara att byta kort i kameran när du vill visa bilderna för vänner och bekanta. |
| Besvara med citat |
|
|
#35 |
|
|
Först och främst tack alla som har kommit med idéer och tips :)
Det kan nog mycket möjligt vara så du skriver fast varför skulle bara jpgfiler på kortet visas då?? Men men, vill påpeka återigen att det är inget problem om jag bara FÖRST väljer bilder att importera i LR och sen raderar bilder i EOS och inte gör tvärtom. Det var som sagt bara en stilla undran om någon annan upplevt samma fenomen. Men jävlar va bra ni är på att svara i foruminlägg! =D |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar