Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller med Stefan i allt han skriver men...

Jag är inte oäven för att den högra av "vråkarna" kan vara en dvärgörn. Detta är den enda bilden eller?

Mvh/ Ola
nej men ja, kan man svara så? Den vägrade kategoriskt att flytta på sig, jag klämde av lite bilder under den stund jag stod där, och särskilt på de två bilderna längst till höger så tycker jag att den ger ett något mer "örnlikt" intryck (när den vrider huvudet).

Det var för övrigt en hygglig rovfågelslista man drog in på ett par dagar:

gåsgam, grågam, kungsörn, spansk kejsarörn, ormörn, dvärgörn, rödglada, brunglada, brun kärrhök, ängshök, ormvråk, sparvhök, svartvingad glada, tornfalk och rödfalk... enda dippen var att jag inte fick se hökörn, och att det i området vistats en eller två rüppelgamar som inte ville visa upp sig...
 

Bilagor

sångberg

Aktiv medlem
Jag va ute och sprang igår och fick då se en liten sotsvart fågel i "blåmes/talgoxe-storlek". Idag återvänder jag till platsen och får bild på denna fågel. Troligen samma, va närmare igår, och såg färgen tydligare, den är sotsvart, med något lite ljusare på bröst/mage.

Jag är lite nybörjare på fåglar.. men efter att ha kollat lite så är min gissning på att det är en Svart Rödstjärt. Vad tror ni?

Plats: Sydöstra Västergötland

Tack på förhand!
--------------------------------------------------------------------------
hej, det är en järnsparv, kanske någon redan svarat på, men du har inte möjlighet att maila mig en originalbild från den vänstra bilden ?
Tycker att den ser lite spännande ut, i alla fall på min skärm, skulle vilja ljusa upp den en smula.
om du har lust maila till ola.sangberg@dahl.se

hälsningar Ola Sångberg
 

starhill

Aktiv medlem
rödstjärt och sångare?

En god vän har fotat dessa i sin trädgård i Stockholmstrakten.

Vi tror att den första är en rödstjärt, kan det stämma?

Den andra vågar vi bara säga sångare om - går det att avgöra vilken typ av sångare det är?

/Maria*
 

Bilagor

Coff

Aktiv medlem
En god vän har fotat dessa i sin trädgård i Stockholmstrakten.

Vi tror att den första är en rödstjärt, kan det stämma?

Den andra vågar vi bara säga sångare om - går det att avgöra vilken typ av sångare det är?

/Maria*
Den första är som ni tror en rödstjärt och den andra är en lövsångare.

Mvh
Christoffer
 

yens

Aktiv medlem
Då kommer ytterligare en fågel från helgen som gick i PORTUGAL, Algarve för att vara korrekt. Nu rör det sig om en sångare, vilket jag vet kan vara omöjligt, men jag tycker bilerna visar upp en del karaktärer som ändå gör det åtminstone teoretiskt möjligt att bestämma den...

Det enda i fågelboken jag kan tycka är hyggligt likt är grässångare, och tittar man på bilderna på nätet så ser det ut att stämma hyggligt, kan det vara en sådan - och om inte, vad kan det vara då? :)

Tack på förhand
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Då kommer ytterligare en fågel från helgen som gick i PORTUGAL, Algarve för att vara korrekt. Nu rör det sig om en sångare, vilket jag vet kan vara omöjligt, men jag tycker bilerna visar upp en del karaktärer som ändå gör det åtminstone teoretiskt möjligt att bestämma den...

Det enda i fågelboken jag kan tycka är hyggligt likt är grässångare, och tittar man på bilderna på nätet så ser det ut att stämma hyggligt, kan det vara en sådan - och om inte, vad kan det vara då? :)

Tack på förhand
Grässångare var namnet...!

/Oscar
 

yens

Aktiv medlem
Två skygga små rackare, svårt att få bra bilder. Nån som har en ide på vad det kan vara? Fotat i södra dalarna för en vecka sedan.
på grund av vingteckningen skulle jag säga drillsnäppa.

dock ser den vänstra fågeln på andra bilden samt den på tredje ut att ha breda tvärband på stjärten och jag ser ingen drillsnäpps"glipa" vilket skulle tyda på skogssnäppa, så jag får nog vara lite försiktig, proffsen får reda ut begreppen gällande drill/skogs...
 
ANNONS