Annons

CS5-6 vilken färgprofil ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Har precis köpt ny skärm och ett kalibreringsverktyg till denna(spyder 4 pro).

Har även införskaffat CS6, när jag importerar bilderna till CS så är färgerna betydligt mer bleka/matta än om man öppnar i tex webbläsaren, Acdsee, Windows Fotovisare eller dylikt.

Alla bilder ska användas på webben, ingen print eller dyl.

1. Hur gör jag för att få likvärdig färgprofil i CS?
-Eller ska jag inte ha samma profil där?
2. Om jag har kalibrerat skärmen så bra det går och det sedan visas likvärdigt i CS, kan jag då räkna med att bilderna "ser bra ut" även på andra datorer?

Har testat en massa men får inte till det och det är sannerligen väldigt irriterande.
 

stefohl

Aktiv medlem
1. Hur gör jag för att få likvärdig färgprofil i CS?
-Eller ska jag inte ha samma profil där?
Nej, din skärmprofil läser Photoshop in från systemets inställningar. Det du ställer in i Photoshop är den arbetsfärgrymd som du vill arbeta i.

2. Om jag har kalibrerat skärmen så bra det går och det sedan visas likvärdigt i CS, kan jag då räkna med att bilderna "ser bra ut" även på andra datorer?

Har testat en massa men får inte till det och det är sannerligen väldigt irriterande.
Eftersom de flesta webbläsare inte är färghanterade är det svårt att få till det. Vad som krävs är alltså att den som kollar på dina bilder dels använder en webbläsare som Firefox där färghanteringen är aktiverad och användaren har en vettig skärmprofil.

Här har du de inställningar jag rekommenderar.
 

Bilagor

ihaveabike

Aktiv medlem
Jag ser att du har valt adobe rgb, ska jag fota i det formatet om jag kör jpg i kameran. Nu har jag haft srgb i kameran och sedan sparat i srgb när bilden är färdig i CS.

Tack för hjälpen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag ser att du har valt adobe rgb, ska jag fota i det formatet om jag kör jpg i kameran. Nu har jag haft srgb i kameran och sedan sparat i srgb när bilden är färdig i CS.

Tack för hjälpen.
Beror på om du fotograferar i råformat eller i jpeg. Fotograferar du i råformat spelar inställningen i kameran ingen roll. Fotograferar du i jpeg då är det viktigt att du har samma inställning i både kamera och ditt bildbehandlingsprogram. Men eftersom du bara arbetar mot webbilder är det nog bättre att du byter din arbetsfärgrymd till sRGB i Photoshop istället.
Jag tycker det känns lite märkligt att aldrig printa ut en bild. Om du printar bilder är det en fördel att arbeta med Adobe RGB, men om du bara ska ha bilder till webben så är sRGB ett bättre val. Om du byter till Adobe RGB i kameran, kom i håg att konvertera dina bilder till sRGB innan du lägger upp dem på webben.
 

ihaveabike

Aktiv medlem
visst jag har en färglaser men det är få bilder som printas, mest dokument.

Jag kan fota i adobe rgb och använda samma inställning i CS. Men går det att ställa in så att det automatiskt omvandlas till srgb när man sparar? Detta så man slipper lägga extra tid på konverteringen till srgb.
 

stefohl

Aktiv medlem
visst jag har en färglaser men det är få bilder som printas, mest dokument.

Jag kan fota i adobe rgb och använda samma inställning i CS. Men går det att ställa in så att det automatiskt omvandlas till srgb när man sparar? Detta så man slipper lägga extra tid på konverteringen till srgb.
Om du använder funktionen Spara för web kan du kryssa för Convert to sRGB och då kan du låta bilden konverteras där.

Stefan
 
ANNONS