Annons

inför D70-köp - några frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

athoresson

Medlem
Hej,

Jag är på väg att skaffa mig min första DSLR, och har bestämt mig för en D70. Och har då några sista frågor som jag inte lyckats hitta svaren på, varken här eller på dpreview.com:

Objektiv:
1) Jag lutar åt att köpa D70-kitet, men har även sneglat lite på Sigma EX 18-50/2,8 DC. Är det ett bättre objektiv än det medföljande, och framför allt, kommer jag som glad amatör att märka någon skillnad på de två?
2) Sigmat är ljusstarkare än kit-objektivet. Kan det kompensera att D70 inte har ISO100 (är det över huvud taget ett problem att ISO100 saknas)?
3) Finns det några vidvinkelobjektiv som fortfarande är vidvinkel när de sätts på en D70?

Blixt:
1) SB-800 eller SB-600 - behöver jag som glad amatör den större blixten? Kan även SB-600 användas trådlöst? Och är blixthuvudet vridbart även på SB-600?

Diverse:
1) Hur gör man ren CCDn?

Tack på förhand!

//Anders
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
athoresson skrev: 1) Jag lutar åt att köpa D70-kitet, men har även sneglat lite på Sigma EX 18-50/2,8 DC. Är det ett bättre objektiv än det medföljande, och framför allt, kommer jag som glad amatör att märka någon skillnad på de två?
Vet inte, har Nikons 18-70 och det är bra. Men visst, 2.8 hade varit trevligt ibland - men det större zoomomfånget är å andra sidan en fördel. Har ett Tamron 28-75/2.8 också som jag alternerar med, för jag kan aldrig bestämma mig vilket jag skall ha kvar...

2) Sigmat är ljusstarkare än kit-objektivet. Kan det kompensera att D70 inte har ISO100 (är det över huvud taget ett problem att ISO100 saknas)?
Tvärtom; hade du varit "tvungen" att plåta på ISO 100 hade ett ljusstarkare objektiv varit att föredra för tt få samma slutartid. 2.8 är mest intressant för att få ett ännu kortare skärpedjup, för fina porträtt odyl.

Jag har inte upplevt ISO200 som ett problem. utom då jag ville plåta rinnande vatten med lång slutartid - fick inte till tillräckligt lång tid för rätt effekt på dagen. Men det är tveksamt om ISO100 hade räckt där heller. Jag har skaffat mig ett gråfilter nu, för de få gånger när jag vill ha riktigt långa tider.

3) Finns det några vidvinkelobjektiv som fortfarande är vidvinkel när de sätts på en D70?
Nikon har sitt 12-24mm DX, som alltså motsvarar 18mm - det är vidvinkligt så det räcker (för mig). Mycket bra men det kostar dock en rejäl slant, Sigma har ett som sägs vara "sådär" och Jeppe rapporterade från Photokina om ett nytt från Tokina också .

Nikon har också ett DX fisheye på 10mm, som ger rejält välvda bilder men som man kan räta upp i Nikon Capture alt. Photoshop.

SB600 vet jag inget om, har SB800 som är riktigt bra.

CCD:n blåser jag rent med en stor gummiblåsa jag köpte på Expert - hållar kameran upp och ner och ger tid för ev damm att segla ut. Har inte behövt ge mig på CCDn "fysiskt" än, ta i trä.
 

Megapolare

Aktiv medlem
athoresson skrev:
1) Jag lutar åt att köpa D70-kitet, men har även sneglat lite på Sigma EX 18-50/2,8 DC. Är det ett bättre objektiv än det medföljande, och framför allt, kommer jag som glad amatör att märka någon skillnad på de två?
Det är nog ett bättre objektiv, ja. Men Kitobjektivet är så prisvärt att det nästan är dumt att inte köpa det. Som amatör märker du kanske inte heller någon extremt stor skillnad.

Vill du sedan ha riktigt skarpa bilder, ja då skaffar du fast objektiv, tex 50mm 1,8. Både billigt, ljusstarkt och mycket skarpt.

//
 

athoresson

Medlem
Tack för snabba svar! En annan fråga: Mjukvara på min WindowsXP-burk - Nikon View, Nikon Capture eller Capture One (Photoshop CS är för dyrt för mig)?

C1 verkar få bra recensioner, men kan inte ladda upp Custom Curves till D70. Kommer jag behöva egna kurvor i kameran?
 

malundin

Aktiv medlem
Jag kan fylla på med info om SB600 som jag haft i några månader nu ihop med en D70 och är mycket nöjd med kombinationen.

SB600 kan köras trådlöst med D70s inbyggda blixt som master och som triggar SB600.
Blixten har också vridbart blixthuvud i alla riktningar. Det medföljer en liten platta/stativ att ställa blixten på när den inte sitter på kameran. Denna platta har också en stativgänga i botten om man vill använda den på separat stativ.

M.
 

Megapolare

Aktiv medlem
athoresson skrev:
Tack för snabba svar! En annan fråga: Mjukvara på min WindowsXP-burk - Nikon View, Nikon Capture eller Capture One (Photoshop CS är för dyrt för mig)?

C1 verkar få bra recensioner, men kan inte ladda upp Custom Curves till D70. Kommer jag behöva egna kurvor i kameran?
Tveksamt, men visst är det trevligt att experminetera med ena kurvor.
Capture som sådant är väl i övrigt föga upphetsande. Det är knappast värt sitt pris, borde levereras med kameran.
Satsa på Photoshop elements, ett riktigt bra och ganska billigt alternativ.

//
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nikon Capture eller Capture One vill du ha, själv kör jag Nikon Capture.

Photoshop vill du ha om du vill redigera pixlar i bilden, men RAW-plugin i CS gör ju inte mer än vad Capture-programmen kan; den förenklar bara flödet lite om man alltid tar in i Photoshop för att editera. Där klarar du dig med Elements, exportera en TIFF från Capture och ta in i Elements så har du gjort samma sak som RAW-plugin:en - bara något omständigare.

Capture har bra funtioner för att tex applicera en förändring på alla filer i en katalog; säg att du varit och plåtat och missat att få rätt WB; du vill ändra den till "Incadescent" på alla filer. Enkelt med Capture, utan att det "sabbar pixlar". Sedan kan du konvertera alla till JPEG med Nikon View.
 

athoresson

Medlem
clindh skrev:
Capture har bra funtioner för att tex applicera en förändring på alla filer i en katalog; säg att du varit och plåtat och missat att få rätt WB; du vill ändra den till "Incadescent" på alla filer. Enkelt med Capture, utan att det "sabbar pixlar". Sedan kan du konvertera alla till JPEG med Nikon View.
Pratar du om Capture One eller Nikon Capture eller har båda samma funktioner ur de här hänseendena?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har bara kört Nikon Capture, jag vet inte om Capture One har sådana batchfunktioner. Men dom programmen finns ju som testversioner så labba lite; med båda - och du behöver ju dem inte från första stund med kameran - utan bara om du vill "efterskruva" på dina NEFs.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Funkar den medföljande Nikon 18-70 på en vanlig analog systemkamera? Jag har fått mixade åsikter om det. Nån som faktiskt vet?
 

HRL

Aktiv medlem
Rengöring CCD

Pratade med Nikon i Upplands Väsby för ett par veckor sedan, de rekomenderade mig att linda
bomull runt en "pappersspade" (liten då...) och
doppa den i 96% sprit och dra den över glasskivan
som ligger över CCD:n. Istället för 96% sprit
torde det gå bra med teknisk sprit: Isopropanol.
Finns att köpa på Apoteket. Obs! jag har inte själv testat metoden ännu, men används uppenbarligen av Nikons tekniker.
 
ANNONS