Annons

Storformat, val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, är det någon som fotar storformat? Jag undersöker möjligheterna att exponera mycket silver på en gång och har några frågor. Först förutsättningarna:

Mitt huvudsakliga intresse är att fotografera landskap, arkitektur (både utomhus och inomhus) samt kanske porträtt. Som det är nu kommer jag enbart fota svart-vitt. En fältkamera är av intresse som är lätt, smärt och smidig.

Vilket filmformat ska jag välja? Vad jag har förstått finns det en europeisk standard (cm) och en amerikansk dito (inch). Filmtillgången för vissa format ska visst vara trytande. Vilket format är mest lämplig om jag inte vill måla in mig i något hörn? 4*5 inch, 9*12 cm etc. De största formaten är inte av intresse.

Vilka förstoringsapparater finns det som hanterar dylika format? Vad är den ungefärliga prislappen på dessa?

Känner ni till någon kamera som jag bör hålla utkik efter som passar ovanstående val? Jag är en notorisk begagnatköpare. Jag söker en "volvo", en standardkamera som det finns många tillbehör och reservdelar till. Min önskan är som filmformatet att inte måla in mig i....

Kanske finns det någon bra www-sida som tar upp dylika frågor?

mvh

Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har ingen praktisk erfarenhet av storformat, men jag kan i alla fall bidra med min observation att det är sällan jag har sett film i andra format än 4x5 säljas.
 

bherg

Aktiv medlem
några bra storformats kameror är väl sinar (www.sinar.ch) lotuz viwecamera(www.lotusviewcamera.at/) har sett sinar kameror begagnade för runt 15k plus moms..

Durst & lpl gör förstorning apparater för storformat..durst laborator 1200 vet jag att den klarar 4x5 för begagnad kanske du kan hitta en sån för 15k

www.photo.net

kolla där.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag har fotat storformat sedan 1993. Under den tiden har jag haft två olika storformatskameror. Storformatskameror har en standardfattning (graflock) för filmkassetter. Du kan alltså använda filmkassetter (både rullfilms- och bladfilmskassetter) från alla tillverkare på alla storformatskameror. Filmkassetter för 9x12 cm och 4x5 tum har samma yttermått och passar alltså på samma kameror. Bladfilmskassetter kostar ca 150kr/st. Det är alltså inga problem att ha kassetter för båda formaten. Själv föredrar jag att använda Fuji quickload och kodak readyload, vilket leder till minskat filmurval och ökar filmkostnaden med 50-100%. Det är det värt, för det är så himla mycket smidigare.

En kameramodell som är lite ”Volvo” och borde kunna passa dina behov är Linhof Technika. Den finns i en uppsjö olika modeller, som jag inte vet skillnaden mellan. Jag hade en sådan tidigare (dock endast för formatet 6x9cm)och tyckte att den var bra. Den har sett i stort sett likadan ut under ett antal decennier, så det finns gott om delar och tillbehör att få tag i. Ett hus och ett objektiv eller två borde att gå att få tag i för ca10000kr. Utbudet av dem är gott på begagnatmarknaden. Köp bara objektiv som tillverkats av Nikon Rodenstock Schneider eller Fuji. Jag har själv använt schneider symmar-objektiv från 60-talet och fått skarpa och bra bilder, som kan visas i samma bildspel eller hänga på samma utställning som bilder jag tagit med mina mellanformatskameror (med toppklassiga moderna objektiv), utan att man ser någon kvalitetsskillnad.

Det finns en bra webbsida om storformat här: http://http.cs.berkeley.edu/~qtluong/photography/lf/

Dessutom finns det massor av bra information om storformat på www.photo.net
 

Sumpen

Aktiv medlem
Tack för infon och för länken Ravi, precis vad jag sökte efter, nu ska jag grotta ner mig och läsa på:)

/Erik
 
ANNONS