Annons

Varför använda lösa ljusmätare vid studiofoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Satt och funderade lite och undrar hur det kommer sig att man måste använda en fristående ljusmätare vid studiofoto, och varför inte kamerans mätare klara det..,

Någon som kan räta ut begreppen?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ingen porträttfotograf, men det måste ju vara så att de använder den lösa mätaren för att mäta ljuset i de viktigaste delarna (huvudet). Det är väl därför som de kör upp ljusmätaren i nyllet ;).

Då blir ju ansiktet helt korrekt exponerat efter 18%. Dessutom är det mycket knepigt att använda kamerans egna ljusmätning eftersom man oftast använder en ljus eller mörk bakgrund som kan förvilla kamerans ljusmätare. Dessutom kanske ljuset faller lite knepigt.
 

utström

Aktiv medlem
Med en lös mätare är det enkelt att mäta förhållanden mellan den ljusa/mörka delen av ansiktet, hur ljus bakgrunden är, hur mycket ljus som faller på benen osv. Kameran mäter ju bara ljuset i exponeringstillfället, och är därför ganska värdelös att ha om man vill ha kontroll på ljuset.

mvh erik wåhlström
 

Boris

Aktiv medlem
Kameran klarar inte av att mäta blixtljus(studioblixt) utan mäter bara befintligt ljus(pratar inte om kamerablixt och TTL) + att blixtljusets brinntid är tror jag 1/1000s, lite för snabt.
 

SunKi

Aktiv medlem
Hmm, ok.. fyrar man av blixtarna innan bilden tas för att mäta med den lösa mätaren då isåfall?

*konfunderad*
 

wikman

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Hmm, ok.. fyrar man av blixtarna innan bilden tas för att mäta med den lösa mätaren då isåfall?

*konfunderad*
Japp, oftast har man ljusmätaren kopplad till blixten så att den triggar en blixt när man trycker på "mät" knappen.

Enklare blixtmätare triggar på blixten, dessa är smidiga om man använder flera blixtar och är själv. Då ställer man mätaren på bra ställe (eller ber ev. modell att hålla den) sedan går man och triggar av blixtarna en efter en eller alla på en gång. Dessa mätare blinkar oftast med dioder som man snabbt lär sig läsa av på håll.
 

Elenor

Aktiv medlem
Då tror jag...

...att jag behöver ha en lös blixtljusmätare alltså...
Har tre uråldriga studioblixtar (från -63 trodde generalagenten och hoppades de var kompletta...)
och en Nikon 801 som jag tänkte använda mig av.

Finns kabel från kameran till en blixt, resten går på slavtändare, måste förresten kunna tända dem med vanliga blixten riktad åt ett annat håll... ?

Nå, en beg mätare kan väl inte ruinera en, eller?
 

Boris

Aktiv medlem
Allting ruinerar :) (innom foto)
Räkna med minst 1.000kr (stenålder) upp till 5.000kr kanske för begagnad.
 

SunKi

Aktiv medlem
Drar upp den gamla tråden igen, sedan inlägget har jag fått tag på 3 studioblixtar, så nu är det väldigt aktuellt med en blixtljusmätare.

Som det mesta inom foto är det ju rätt dyrt, för dyrt för mig just nu iaf.

Kollade lite på det billigast jag hittat, som Jim sa, på photax.se,

http://www.photax.se/kmrt/blxmt/blxmt.htm

Där finns två blixtljusmätare som ligger i min klass ekonomiskt..

den ena är en Portaflash FlashMeter
PORFM och kostar 975:-

och den andra är en GoldEagle Blixtmät. (100ISO)
som kostar 865:-.

Förstår ju att man får rätt lite för dessa pengar, men frågan är bara vad dessa mätare saknar i jämförelse med lite dyrare saker.
Att GoldEagle´n är låst vid ISO 100 förstår jag, men ser det inte som något problem att omräkna.

Någon som vet?
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Drar upp den gamla tråden igen, sedan inlägget har jag fått tag på 3 studioblixtar, så nu är det väldigt aktuellt med en blixtljusmätare.

Som det mesta inom foto är det ju rätt dyrt, för dyrt för mig just nu iaf.

Kollade lite på det billigast jag hittat, som Jim sa, på photax.se,

http://www.photax.se/kmrt/blxmt/blxmt.htm

Där finns två blixtljusmätare som ligger i min klass ekonomiskt..

den ena är en Portaflash FlashMeter
PORFM och kostar 975:-

och den andra är en GoldEagle Blixtmät. (100ISO)
som kostar 865:-.

Förstår ju att man får rätt lite för dessa pengar, men frågan är bara vad dessa mätare saknar i jämförelse med lite dyrare saker.
Att GoldEagle´n är låst vid ISO 100 förstår jag, men ser det inte som något problem att omräkna.

Någon som vet?
Ta en titt på den här:
http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=3228

det är en schysst mätare till ett riktigt bras pris.
 

SunKi

Aktiv medlem
Tack för tipset..

Dessvärre är den redan såld, den blev såld idag.. pratade tidigare idag med killen som sålde den..

:/
 
ANNONS