Annons

System eller systemformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Adacta

Ny medlem
Hej, jag upptäckte nyss att min systemformatskamera (....) fått sig en ganska tydlig repa på linsen och har därför börjat fundera kring en ny kamera eftersom jag har planerat in en Afrikaresa inom kort. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag ska satsa på en systemformatskamera (vilket jag kört med än så länge och har varit ganska nöjd) eller på en systemkamera. Dilemmat är att jag studerar, vilket begränsar min budget en hel del.

Hur bra systemformatskameror finns det ute på marknaden? Kan det vara värt att försöka sig på en till systemfomatskamera då de generellt blir billigare och även smidigare då man ej behöver en massa olika objektiv osv. Har fått nys om en begagnad Canon Eos 400d för ett ganska billigt pris, och tänkte att man då kan köpa ett nytt objektiv till den om jag kör på det...? Tips och råd tack?! :)
 

Adacta

Ny medlem
Oj, sorry!! Pga att en vän varit envis med att kalla det för systemformat så har jag fastnat i det uttrycket. Menar såklart en kompakt digitalkamera. Har en Olympus sp-590uz för tillfället!
 

Kijana

Aktiv medlem
Hej, jag upptäckte nyss att min systemformatskamera (....) fått sig en ganska tydlig repa på linsen och har därför börjat fundera kring en ny kamera eftersom jag har planerat in en Afrikaresa inom kort. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag ska satsa på en systemformatskamera (vilket jag kört med än så länge och har varit ganska nöjd) eller på en systemkamera.
Ett argument ger du nästan själv. Om linsen blir skadad på en digital kompakt så får du byta hela kameran, med en systemkamera byter du bara objektiv (som i sig förstås kan kosta en del).

Hur bra systemformatskameror finns det ute på marknaden?
Ett område som jag inte behärskar alls, kan bara råda dig till att kolla fototidningarnas tester.

Kan det vara värt att försöka sig på en till systemfomatskamera då de generellt blir billigare och även smidigare då man ej behöver en massa olika objektiv osv. Har fått nys om en begagnad Canon Eos 400d för ett ganska billigt pris, och tänkte att man då kan köpa ett nytt objektiv till den om jag kör på det...?
Ditt beg-köp tycker jag är en bra idé. Finns ju billiga 18-200-objektiv som brukar framhållas som smidiga vid resor när man inte vill eller kan bära med sig tung och dyr utrustning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I stora drag får man vad man betalar för men man får mindre extra per satsad tusenlapp ju högre upp i pris man kommer så du behöver fundera över hur mycket du vill lägga. Nytt finns allt från 2500:- - 300.000:- som skulle täcka behoven. Tänk på att många här på FS är väldigt fotointresserade och uppskattar skillnader mellan kameror och objektiv som många nyinvigda knappt ser. Vill också passa på att säga att för att se en helbild på skärm endast eller utskriven i 10x15/10x13 kopia räcker vad som helst med råge. Ju större utskrift och ju sämre ljus desto mer krävs av utrustningen. I allmänhet är det trevligt att ha motsvarande 300-400mm i fullformat på telesidan och minst 28mm motsv på vidvinkelsidan. Många djur kommer helst fram i gryning och skymmning vilket innebär sämre ljus och här har systemkameror med gärna ljusstark optik en fördel - men priset springer raskt iväg. Kan man tänka sig att fotografera i svartvitt då det blir mörkare kommer man dock längre än annars med billigare lösningar (mindre sensor eller ljussvagare optik) då bruset mer liknar filmkorn i s/v. Jag ser tre huvudriktningar:
1. Superzoomkompakt: t ex Panasonic FZ100 (3000:) till Fuji XS-1 (7000:). Mycket zoom och inbyggd sökare (EVF typ). Nackdelar: svårt hantera kontraster på dagen och sämre egenskaper i mörker och tveksam autofokus (AF) då föremål rör sig.
2. Spegellös systemkamera: t ex NEX C3+18-55 (behövs köpa till ett 55-200) (sökare saknas och lite svårt att se TFT skärmen i starkt solljus då EVF saknas) eller t ex Panasonic G3+14-42+45-200 (har EVF). Dessa klarar sämre ljus än ovan men samma AF situation. Eller Nikon V1+10-30+30-110 (har EVF och snabb följande AF i bra ljus, men priset stiger lite då kameran är relativt nylanserad).
3. DSLR systemkamera: t ex Nikon D3100 eller D5100 där den förstnämnda faller i pris sedan ersättaren D3200 lanserats. Alt t ex Canon 600D+18-55IS (nyligen 5600:- på Mediamarkt). Finns även Sony och Pentax. Här är Pentax K-5 prisvärd nu och fås i kit med 18-55+55-200 för 919 euro på www.cameranu.nl. Dessa har optisk sökare (OVF) men blir lite större än spegellösa. Klarar följande AF bäst (Nikon V1/J1 lika bra i bra ljus). Till dessa en 55-200/55-300/70-300. 70-300 VC från Tamron ett bra köp här för 3500:- och skarpare än 55-200 alternativen.

Kolla igenom budget och behov innan du bestämmer dig.
 
ANNONS