Annons

Kort kemi fråga.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Har läst någonstans att man bör blanda ut allt koncentrat samtidigt när man ska slabba själv, dvs all framkallare, all stopp och all fix ....

Stämmer detta och om så, hur mycket flaskor och behållare har folk hemma ?

Som nybörjare insåg jag inte att det kanske var en dum grej att köpa på mig kemikoncentrationer så ger 10 liter fix eller framkallare.

Hur gör Ni, hemmaslabbare ?

// Axel
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Någon tipsade om att hembränningsbutikerna numera säljer tomma bag-in-box-förpackningar. Det skall jag testa så fort jag lyckas få någon kunnig att uttala sig om huruvida plasten i dem håller syret ute.

Idag använder jag massor av glasflaskor.
 

Holtin

Aktiv medlem
Det var just det jag var rädd för, nämligen att Ni alla har glasflaskor till lust och leda.

Det finns ju stora plastdunkar 10l och uppåt, som man exempelvis kan nyttja för sötvatten i båtar (vi gör så) hur håller dessa koncentrationen skyddad för syret ?
Någon som vet ??

Petflaskor har ju vart på tapeten förut här på forumet, gissar att det funkar halvdant sålänge man ser till att förbruka kemin i närtid´samt ser till att ingen dricka blir där i efteråt...för konsumtion
 

honkan

Aktiv medlem
jimh skrev:
Någon tipsade om att hembränningsbutikerna numera säljer tomma bag-in-box-förpackningar. Det skall jag testa så fort jag lyckas få någon kunnig att uttala sig om huruvida plasten i dem håller syret ute.

Idag använder jag massor av glasflaskor.
Kanske helt fel ute men! är det inte syre som "förstör" vin?, isåfall borde det ju funka om man kan få tätt uppåt.

Mats.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Holtin skrev:
Det finns ju stora plastdunkar 10l och uppåt
De funkar ju tills den dag du tömmer den första dosen framkallare ur dem. Då får du ju in syre som skyndar på oxideringen. Man kan ju fylla på med glaskulor och dylikt, men det blir nog rätt dyrt med 9,7 liter glaskulor :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
honkan skrev:
Kanske helt fel ute men! är det inte syre som "förstör" vin?
Jo, det är det väl. Men de rekommenderar ju inte att man skall ha vin i en öppnad b-i-b mer än några veckor. Men det kanske beror på de bakterier och dylikt som tar sig in genom pipen när man tar sig ett glas snarare än syret?
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Köper du en sats för 5 liter så bör du också blanda till hela satsen, chansen att lyckas dela upp den i rätt blandade portioner är liten.

Vill dock ta ett undantag och det är t.ex. flytande framkallare som spädes typ 1:30 (ilford) där gör jag en stamlösnig som jag har i en 1 liters förbrukad kemiflaska.
Sedan använder jag mig av en skyddsgas, protectan som man sprutar in i flaskan innan man sätter på korken.

Pulverkemi blandar jag alltid hela satsen och häller upp på begagnade 1 liters kemiflaskor som jag fyller helt upp.
Detta gör att jag har bara en flaska som jag öppnar , dom andra (4 st.) öppnar jag ju inte förren den första är slut och dom exponeras alltså minimalt för syret i luften.
Fyller alltid på med skyddsgas efter att jag tagit kemi ur en flaska.

Mörka flaskor - mina flaskor står i ett skåp under min våtbänk, vill nog påstå att den tid mina flaskor ser ljuset är mycket minimal och har därför inte brytt mig om att skaffa mörka flaskor.

Flaskorna blandar jag aldrig, har det varit fix i en flaska så är det enbart fix som den används till i all framtid.
 

Holtin

Aktiv medlem
Tack Hans.

Jag ska medge att jag fuskat med mina koncentrat denna första vända av kopiering. Visserligen använder jag koncentrat i vätskeform. Svårt för en annan att veta huruvida resultatet på bilderna blivit bättre om jag blandat till all juice på en gång istället för i tre omgångar, inget att jämföra med.

Vad som var väldigt bra med ditt svar var att du tog upp namnet på den gas du använder samt hur den används. Har sett något om den tidigare men inget namn och inen nyttjande beskrivning.

Problemet här, pudelns kärna, är igentligen det faktum att min sambo irriterar sig på alla mina glasflaskor som snart inte kan gömmas i skrymslen och vrår hemma i vår trea...:)

Men det verkar onekligen som hon får vänja sig....
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag använder inte glasflaskor, bara plastflaskor, sådana som blivit över efterhand. Lite mer tåliga, går inte sönder så lätt.
Jag förstår din sambo, tycker själv att jag har för mycket flaskor, framkallare, stopp, fix, hca, för svartvitt, en uppsättning för dia, en uppsättning för negativ färg, en suppsättning för svartvit dia.
Du får hälsa din sambo att du har lite flaskor och hänvisa till mig som exempel :)
 

steinick

Aktiv medlem
Lite fakta om olika fotokemikalier och hur de hanteras:

Framkallaren förstörs av syret i luften (oxidation). Flytande koncentrat levereras oftast i plastflaskor/dunkar och kan stanna där tills de späds ut till brukslösning och används. Pulverframkallare blandas ut (alltsammans på en gång) och sparas på välfyllda bruna glasflaskor. Jag använder enlitersflaskor, en omgång D-76 eller XTOL ger fem flaskor. Skriv datum när framkallaren blandades på varje flaska och använd inom några månader.

Stoppbadet består av ättiksyra eller citronsyra. Koncentraten håller mycket länge. Brukslösningarna kan attackeras av bakterier och bör inte sparas. Späd ut, använd och släng.

Fixet består av natruimtiosulfat eller ammoniumtiosulfat (snabbfix). De flytande koncentraten håller länge. Oanvända brukslösningar bryts ner av bakterier och bör inte sparas. Använt fix kan sparas i brukskoncentration eftersom silvret förhindrar bakterieväxt. Femliters plastdunkar går bra. Håll reda på hur många filmer/papper som fixerats. Separata dunkar för film- och pappersfix.

HCA och Galerie Washaid består huvudsakligen av natriumsulfit. HCA kommer i pulverform och löses till en stamlösning, Washaid är flytande koncentrat. Koncentraten håller länge, brukslösningarna bör inte sparas i månader eller år (bakterier äter upp sulfiten).

De flesta tonare är stabila (och giftiga), koncentraten kan sparas länge. Brukslösningar av t ex selentonare håller flera månader.

Beträffande plasten i dunkar så är det oftast polyeten. Mjuka dunkar består av LD-polyeten och den är inte diffusionstät, dvs syre kan passera, om än långsamt. (En del boxviner använder metalliserade plastfilmer för att få dem diffusionstäta.) Hårda dunkar är tillverkade av HD-polyeten och den är i praktiken diffusionstät. Bruna glasflaskor med täta lock är alltid helt säkra.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
steinick skrev:
HCA och Galerie Washaid består huvudsakligen av natriumsulfit. HCA kommer i pulverform och löses till en stamlösning, Washaid är flytande koncentrat. Koncentraten håller länge, brukslösningarna bör inte sparas i månader eller år (bakterier äter upp sulfiten).
Lars-Erik,
Hur är det med hållbarheten för HCA?
Det är ju en kemi som man inte ser funktionen av när man använder den, vi vet ju bara att den är bra att använda.
Köper i regel 4.7 liters sats och blandar till i stamlösning.
Hör ofta att hållbarheten är mycket kort, kan du reda ut detta? Använder HCA som engångslösning.
Käns ju lite snopet att använda en kemi som inte tillför något till mina bilder/filmer.
 

Holtin

Aktiv medlem
Hakar på med ytterligare en fråga på temat kemi, frågan gäller kopieringen.

Hur känsliga är lösningarna (Fra, Stop, fix...) för temperatur. Jag har gjort så att jag stoppar ner glasflaskor med den mängd lösning jag ämnar nyttja i en hink med vatten tempererat så att alltsammans får 20 grader C.

Därefter tappar jag upp soppan i min skålar och börjar arbeta, händer ju att man sitter där i timmar, brukar i regel kyla ner dem igen efter 2 timmar för att därefter fortsätta....

Vet ej hur effektiva Ni är men jag får allt sitta en bra stund för att uppnå resultat, blir förhoppningsvis mer effektiv med tiden...

Nåväl, vätskorna borde ju bli succesivt varmare, dock knappast mer än ett par grader. Försämrar detta egenskaperna nämvärt ?

// Axel (som genom ett telefon samtal just tiggde till mig 5st 2-liters glasflaskor med skruvkork...)
 

steinick

Aktiv medlem
Stamlösningen av HCA bör hålla många månader (kanske år). Jag återanvänder bara HCA-lösningen efter filmfixeringen (den innehåller en del silver), men slänger ut den efter ett par månader. HCA eller Washaid i pappersprocessen slänger jag efter varje kopieringspass.

Som vanligt är koncentraten hållbarare än brukslösningarna.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
jimh skrev:
Någon tipsade om att hembränningsbutikerna numera säljer tomma bag-in-box-förpackningar. Det skall jag testa så fort jag lyckas få någon kunnig att uttala sig om huruvida plasten i dem håller syret ute.

Idag använder jag massor av glasflaskor.
I bolagets tidning Bolaget nr 5 /September 2003 står det lite grand om hur syretäta vinlådorna är.

  • En tumregel är att oöppnat boxvin har en hållbarhet på 6-18 månader. När plomberingen brutits är hållbarheten minst 6-8 veckor.
  • Boxens finess är att det inte kommer in någon luft i påsen när man öpnnar tappkranen. Påsen sjunker helt enkelt ihop när vinet rinner ut.
  • Påsen som vinet förvaras i är till skillnad från flaskan inte helt lufttät, men ny teknik med flera lager har förbättrat kvaliteten avsevärt. Idag är tappkranens porösa plast ett större problem, den släpper in mer syre än påsen.


Efter vad jag läst skulle jag inte förvara kemi i såna påsar.
 

lotelo

Aktiv medlem
De påsarna är väl otympliga att få rena? eller är det bara jag som gjort fel när jag testat tro..

Hmmm, iaf så finns det ju en mojäng numer som funkar för att få vakum i vanliga vinflaskor och som återsluter dem med en plastpropp. Denna varianten provade jag på mitt D76 för fem månader sedan och förvarade det i vanliga vinflaskor alltså. Har hållt hur bra som helst;)
 
ANNONS