Annons

Var laga inbyggd blixt på canon eos 500??

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffeadventure

Aktiv medlem
En vän har en canon eos 500 där den inbyggda blixten gått sönder. Vilka kan laga en sådan? Helst i sthlm. Har provat ringa kameradoktorn men de ville hellre sälja en ny kamera.Alla tips och ideer är välkommna! Svara gärna skyndsamt då julen närmar sig med stormsteg....

//Uffe
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Gå eller ring till Proflex på kungsgatan i stockholm.
Dom är auktoriserad Canon verkstad och duktiga på det dom gör. Där kan du få ett kostnadsförslag utan att det kostar något.
Men var beredd på att en reparation kommer kosta en hel del. Säkert över en tusenlapp. Minst...
 

gameburg

Aktiv medlem
Jodu, kamerareparationer är ofta dyra, det kanske är dax att fundera på att köpa en extern vridbar blixt istället. Sunpak har en rad billiga men bra fungerande blixtar för 1000-2000 kr. De externa blixtarna har i regel högre ledtal (räckvidd) och minskar risken för röda ögon dramatiskt.
Du kan dessutom använda den till nästa canonkamera (dock ej digitalkamera om det inte är en s k EX-blixt).
Mvh
Patrik
 

erhu

Aktiv medlem
jag har sett något på nätet om hur man själv kan laga blixten (och mkt annat inkl programratten) på eos5 nånstans på nätet. Jag har för mig att det stod att det var samma principer som gällde för eos500.

Om det är nån som vet vilka sidor jag pratar om så får ni gärna posta den här (antagligen har jag hittat den via photo.net)

Det kanske är bäst att jag lägger in en liten reservation för att det inte är *garanterat* att just Uffes fel kan lagas på det sättet som de beskriver på den aktuella sidan

/erik
 

Uffeadventure

Aktiv medlem
TAck för hjälpen

Tack för hjälpen alla!

Fick efter en stunds ringande hjälp på Canon it service. De trodde att det skulle kosta 1500 att fixa blixten. Min vän var bestämd i sin uppfattning om att laga kameran så jag tror inte köpa en annan fanns som ett alternativ.

Gó Jul o ha det kul

//Uffe
 

tobias.e

Aktiv medlem
Vet du vart och vad det kostade?

Jag har själv en kamera (en kodak kompakt) med trasig blixt som jag vill fixa om det går att göra billigt.
 

Uffeadventure

Aktiv medlem
HAn fick hjälp på canon it center och det kostade 1500 spänn, men det var ju en canon och jag vet inte om de tar emot andra märken. Men testa något av de andra tipsen.

//Uffe
 
ANNONS