Annons

Sälja Sony kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Samtida Canon 5DMKII fick LV och Video som A900 saknade och var runt 4000 kr billigare. Såklart det bara måste komma en A950, det trodde många men tyvärr så, SLT borde dom ha nöjt sig så länge med A37-A55 för att testa och utveckla EVF med mera, bra som instegs och mellan kameror.

Canon/Nikon var allt för starka, det räckte nog inte med bara Sonyfans för att skapa bra lönsamhet.
Som jag redan skrivit fanns A850 som alternativ. Och därtill blev snabbt A900 snarare 4000:- billigare än 5DMkII p g a kampanjer och sedan låg den kvar på den prisnivån. Riktpriser finns ju självklart. Men de praktiseras sällan utom kanske precis vid lanseringen.

Däremot kan jag hålla med om att SLT-tekniken inte var det bästa att slänga ut till befintliga Sonyägare som längtade efter en en uppföljare till A900/A850.
 

afe

Aktiv medlem
Det var troligen fullt medvetet från Sony att de skule satsa på spegelfritt redan då, och med facit i hand inte så dumt tänkt. Återstår bara att se om de lyckas få avancerade användare att köpa A9 och kommmande - prestandamässigt håller den jämnt skägg med C/N, - det är ergonomin som faller.
 

PMD

Aktiv medlem
A900 (eller kanske snarare A850) var den sista "riktiga" Minoltakameran. Senare kameror från Sony har mycket mer Sonyprägel, tycker jag.

Lite synd att inte SLT verkar vara en hit. (Eller är det?)
A99 II är väl bara slagen av A9, skulle jag tro.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det lite retfulla var att Sony visade med A580 att man var klart på gång med likvärdiga Lågljus egenskaper som tex Pentax K5, även om DR vid bas-iso var lägre. kommer också i håg att A900 blev bättre med nyare Raw-hanterare och drog då jämt skägg med Canons MKII som till en början var lite bättre. Det borde ha varit självklart med en A950 tyckte man då. SLT verkade mycket lovande och många kunniga på våra trådar tyckte sig se bra utvecklings möjligheter, men jag vet inte riktigt vad som hände med systemet. A550 hade en LV som klarade 4bps genom skärmen vilket riktigt aldrig uppfattades och som Sony marknadsförde mycket dåligt eller i princip inte alls.
 

Photocon

Aktiv medlem
A900 (eller kanske snarare A850) var den sista "riktiga" Minoltakameran. Senare kameror från Sony har mycket mer Sonyprägel, tycker jag.

Lite synd att inte SLT verkar vara en hit. (Eller är det?)
A99 II är väl bara slagen av A9, skulle jag tro.
Ja, så var det. Sista Minoltakameran som dessutom fått låna lite från Yaschica (Kyocera) som väl Sony köpt upp om jag inte har fel. Därför fanns antagligen lite av Contax RTS i den.

SLT-tekniken råkade nog i ganska rejäly vanrykte från början p g a den kraftiga eftersläpningen hos den första EVF samt dess brist att visa tillräcklig valörskillnad. Det var många som förkastade den som actionkamera p g a eftersläpningen. För mer normal fotografering upplevde jag att det spelade mindre roll.

Sedan har vi det omdiskuterade "ljustappet" på 1/3 EV som när ljuset väl träffade sensorn visade sig vara - 2/3 EV som minskade lågljusprestanda i så måtto att mer brus uppstod.

Idag har väl EVF utvecklats så mycket att de första skälen inte är mycket att diskutera. Fördelen med SLT är ju också att man får en snabb PDAF. Sedan har ju sensorerna utvecklats så det där ljustappet på dryga halvsteget är försumbart.

Men det är kanske så att de första intrycken av SLT-tekniken gjorde att folk började titta på andra märken. Sony skulle kanske väntat och åtminstone korrigerat "laggningen" hos EVF innan man släppte lös tekniken.

Rent IQ-mässigt tyckte jag att SLT A77 var en bra kamera. Bristerna har jag nämnt ovan. Övriga brister som kom fram var att dess snabba AF högg lite för snabbt och saknade en "tröghetsinställning" samt blixthanteringen. Men det var ju inget som berodde på själva SLT-tekniken utan kunde fixats som på vilken dslr som helst.

Sony hade för bråttom helt enkelt. Hade man släppt en uppgraderad A900 med LV och video under tiden man utvecklat det som brast hos SLT tror jag inte SLT-tekniken hade blivit så styvmoderligt betraktad när den kom.

I dagsläget skulle jag inte säga nej tack till en A99II. Förutom att A-mount har passerat BFD och ingen utveckling sker där. A99II har jag provat och det är en förbaskat bra kamera i sig.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
JÖvriga brister som kom fram var att dess snabba AF högg lite för snabbt och saknade en "tröghetsinställning" samt blixthanteringen. Men det var ju inget som berodde på själva SLT-tekniken utan kunde fixats som på vilken dslr som helst.
Jo, blixtproblemen är inbyggda i själva SLT-tekniken och kan inte lösas på samma sätt som en DSLR.

Blixtproblemen var ju avskyvärda. Total förstörelse av det så fina Minolta trådlösa TTL-blixtprotokollet.

Det finns ju kvar i alla kameror sedan dess, både SLT och spegellösa. Anledningen är att ljusmätningen nu görs via bildsensorn istället för en separat sensor som på DSLR. Utläsningshastigheten från bildsensorn räcker helt enkelt inte till för att hinna läsa av "morsekoden" i förblixtarna.

Hemska lösningar lanserades som påstods fixa problemet. Dels försökte man "gissa" och la in en nedexponering som gjorde att det åtminstone inte alltid blev överexponerat. Dels la man in fördröjningar som gjorde att vid trådlös blixt så togs bilden drygt en halv sekund efter att man tryckt på avtryckaren - alltså, gjorde hela grejen totalt oanvändbar i praktiken.

Och hela tiden så mörkade man att det fanns nåt problem och sedan med varje fw-uppgradering som duggade tätt så påstod man att problemet var löst, vilket var ren BS.
https://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

Sony har genom åren klantat till det alldeles enormt gång på gång. De sista DSLARerna A900/A850 och A580 var bra, men det kom ju aldrig nån ersättare till A700 (förrän många år försent A77) och hur A99 blev till slut många år försent för att ersätta A900 ska vi väl inte behöva återuppliva igen...


Verkar som om de nu åtminstone börjat få lite stil på alla konstigheter med de senaste versionerna av E-mount kameror och faktiskt även A99II, men den senare lär vi nog aldrig se nån uppföljare till (fast man vet ju aldrig...).


Jaja, det är som det är. Sony DSLR-eran hade sina ljuspunkter, men den tiden är förbi.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror att du minns fel. 2005 såldes rättigheterna för varumärket Yashica av Kyocera till ett bolag i Hong Kong, enligt Wikipedia.
Kan inte detta bolag sålt vidare till Sony? Nåja, kanske inte. Hursomhelst finns en likhet mellan A900/A850 i känslan som starkt påminner om RTS/RTS II. Hade en tid dessa kameror under den analoga eran och var mycket nöjd med dem. Lämnade märket för Nikon i och med att jag fastanställdes som pressfotograf. Fast du har sannolikt rätt i ditt inlägg.
Troligen har Sony slumpmässigt byggt A900/A850 så att vissa likheter finns.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jo, blixtproblemen är inbyggda i själva SLT-tekniken och kan inte lösas på samma sätt som en DSLR.
_______________________________________

Jaja, det är som det är. Sony DSLR-eran hade sina ljuspunkter, men den tiden är förbi.
_______________________________________


/Mats
Fel av mig. Glömde bort det då jag inte har någon SLT sedan länge. Vad jag har kvar av Sony är bara deras FF-kompakt RX1R. Fast den fungerar bra med extern blixt även om den är spegellös.

Ja, att den tiden är förbi blev jag väl nästan retsamt varse. Jag var ju ganska entusiastisk i början av SLT-eran då konstruktionen hade en del fördelar också.

Nu har jag faktiskt förfallit i synd senaste tiden och bara använt en gammal mobiltelefon och plåtat med. Orsaken är att jag hållit på och byggt på min "fiskemaskin" och adderat såväl fjärrstyrd frontmonterad elmotor(styrs via wi-fi) och även aktermonterad elmotor av "manuell" typ samt lagt till djuprigg ett extra sol/fiskedäck kombinerat ekolod/navigator samt skruvat dit en del egna små uppfinningar. Nu är båten färdig så det blir mer seriös fotografering framöver.

Fast jag har "riktiga" bilder tagna med Fujikamera där jag dokumenterat uppbyggnaden av båten när den stod i en verkstadslokal. Dessa är dock mobilbilder. Och jag som svor på att jag aldrig skulle använda en mobilkamera. Skickar med dessa om lite OT får tillåtas.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Var iofs. inte främst blixt som jag såg problem med gällande övergång från DSLR till SLT i A-mount, men jag gillade personligen inte alks den laggiga EVF:en (blir extra svårt vid sportfoto och andra rörliga motiv). Tyckte Sony hade jättefina OVF:er i sina FF DSLR:er, och tappade helt den fördelen med tidig övergång till mindre kapabla EVF:er.

Fin båt och kul båtprojekt! :)
 
ANNONS