Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A 65 AF funkar inte, vars har vi tryckt fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelvoss

Aktiv medlem
Hjälper en kompis med sin kamera som vi inte blir klok på. Jag har nästan ingen erfarenhet av Sony kameror och hittar inte i menyerna. Det som händer är att MF är låst.

Försöker bifoga bilder på vad som händer så hoppas jag någon kan hjälpa oss.
 

Bilagor

FlyerOne

Aktiv medlem
Jodå, kompisens A65:a funkar högst sannolik alldeles utmärkt, tekniska fel är inte speciellt vanliga. Att inte vara tillräckligt förtrogen med sin utrustning är däremot tämligen normalt...

Fokusringen är väl inte låst? Du går väl attl ändra fokus genom att vrida på denna? Ska gå mycket lätt.

Om du tittar på den andra bilden, där ni har valt att ha med en massa ikoner i displayen. Vilket man kan vilja välja bort ibland, men i det här fallet är det till hjälp. Titta på vänstra raden av ikoner, den tredje uppifrån. Där står MF.
MF = Manuell Fokus

På kamerans framsida till vänster om objektivet tror jag du kommer att finna en skjutknapp där det står MF i det ena läget och AF i det andra. Skjut den till läget AF.

Kan finnas en AF/MF-omkopplare även på vissa objektiv - i så fall måste förstås också denna ställas in på AF.

Sedan är du välkommen att rapportera tillbaka hur det gick!
 

mikaelvoss

Aktiv medlem
Både knappen på huset och objektivet står på AF. Ställer jag om objektivet till MF går fokus ringen lätt och fokusrutan i displayen blir grön när den blir fokuserad rätt mot objektet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det där känner jag inte igen. Nu har jag i och för sig ingen A65-kamera men har en A77 II och har använt A77. A65 är i princip en "delmängd" av dessa :)

Vad står det NU på den "ikon-plats" där det står MF i din andra bild ovan?

Jag förutsätter att batteriet är tillräckligt laddat. Vad som några har råkat ut för (oavsett kameramärke) är att det har blivit beläggningar på någon/några av kontakterna mellan kamerahus och objektiv. Detta kan ge upphov till ganska underliga fel. Prova att rengöra kontakterna, men försiktigt - t.ex. med Tops.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Uppenbarligen anser kameran att MF är inställt. Om ni är säkra på att alla knappar och menyval är ställda på AF, testa att ta ut batteriet, ta av objektivet, vänta en minut, sätt i batteriet, sätt på objektivet. Eller ännu hellre: ett annat objektiv.
 
ANNONS