Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa A77 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonysege

Aktiv medlem
Hej

Jag använder alltid bländarprioritet A när jag plåtar.
Både främre och bakre ratt justerar då bländare.

Jag skulle önska att den främre styrde bländare och den bakre styrde ISO i små steg utan att först behöva trycka på ISO-knappen.

Justerar oftare ISO än bländare.

Vet någon om det är möjligt att anpassa på något sätt?

Nils-Erik "Biffen" Eriksson
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag TROR inte att det går att få ISO-inställningen till bakre ratten utan att först trycka på ISO-knappen.

Det verkar ju lite "slösaktigt" att både främre och bakre ratten är tilldelade samma funktion - bländaren. Jag skulle ha gissat att exponeringskompensationen skulle ha varit inlagd på den bakre ratten.

Själv använder jag aldrig A-läget så jag vet inte vad min A77 II visar för respektive ratt där. Det jag gjort är att i M-läget förlägga slutartiden till den främre och bländaren till den bakre ratten, eftersom jag vant mig vid detta.

Gjorde så genom att gå in i menyns Custom Settings och klicka på Dial Setup. Sedan valde jag alternativet jag nämnde ovan. Du kan ju alltid experimentera genom att gå in där och ändra till något annat än vad du har nu, och checka vad som då händer med A-läget valt.
 

Barkismats

Aktiv medlem
De val som finns för rattarna förutom bländare eller tid är att du kan ha den ena ratten till exponeringskompensation. Alternativen du kan välja är: av - främre - bakre.

Jag kommer inte ihåg hur det var inställt från start.
Inställningen finns i menyn under kugghjul - flik 7.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Jag TROR inte att det går att få ISO-inställningen till bakre ratten utan att först trycka på ISO-knappen.

Det verkar ju lite "slösaktigt" att både främre och bakre ratten är tilldelade samma funktion - bländaren. Jag skulle ha gissat att exponeringskompensationen skulle ha varit inlagd på den bakre ratten.

Själv använder jag aldrig A-läget så jag vet inte vad min A77 II visar för respektive ratt där. Det jag gjort är att i M-läget förlägga slutartiden till den främre och bländaren till den bakre ratten, eftersom jag vant mig vid detta.

Gjorde så genom att gå in i menyns Custom Settings och klicka på Dial Setup. Sedan valde jag alternativet jag nämnde ovan. Du kan ju alltid experimentera genom att gå in där och ändra till något annat än vad du har nu, och checka vad som då händer med A-läget valt.

Tack för tipset. Tyvärr får jag ge upp och ta omaket med att först trycka på ISO-knappen

Hälsningar Biffen
 
ANNONS