Annons

Samyang Tilt-Shiftobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Rykten, rykten, rykten. Bilden är ett montage av Nikon PC-E 24mm och en Samyang 14mm. Det enda nya jag kan hitta är en obekräftad norsk blogg som hävdar att objektivet blivit 6-12 månader försenat.

Men hoppas kan man ju alltid!
 

microo

Aktiv medlem
Rykten, rykten, rykten. Bilden är ett montage av Nikon PC-E 24mm och en Samyang 14mm. Det enda nya jag kan hitta är en obekräftad norsk blogg som hävdar att objektivet blivit 6-12 månader försenat.

Men hoppas kan man ju alltid!
Tack då kan man ju fråga sig varför en seriösfoto tidningen publiserar som nyhet både o papperstidningen och hemsidan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Rykten, rykten, rykten.
Så du menar att det inte är sant att Samyang "har via sin Facebooksida bekräftat att de kommer att släppa ett tilt-shiftobjektiv"?

Om du har rätt om bilden så är det förstås en skandal att tidningen (en fototidning dessutom!) publicerar en kraftigt manipulerad bild utan att upplysa läsarna om det.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jo, Samyang har sagt att de jobbar på en 24/3,5 TS-optik för lansering till sommaren men det är också allt. De har varken släppt några närmare specifikationer eller några bilder på den. Läser man på Photorumors, Photo.net, Fred Miranda, Luminous Landscape mfl så är den generella slutsatsen att den enda bild som hittills dykt upp (och även publicerats i K&B) är ett montage av den inre delen av en Nikon 24mm PC-E och framänden av en Samyang 14mm.

Men du kanske vet något som vi andra inte vet, Erland?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nu är det här!

Samyang släppte i fredags sitt 24mm f/3,5 TS som skall visas på Photokina om två veckor! 8,5 grader tilt och 12 mm shift bådar gott!

http://photorumors.com/2012/09/07/samyang-t-s-24mm-13-5-ed-as-umc-lens-announced/

Det skall bli väldigt intressant att se vad prislappen hamnar på och hur optiken presterar. Jag har länge velat ha ett TS-objektiv men inte tyckt det varit värt 15-18 000 kr. Tidiga rykten pratade om $750 men det återstår att se.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Grymt! Det kan nog vara ett riktigt roligt objektiv :)

Emil, köper du tjufyran så köper jag trettifemman, så kan Hanna få låna ett om hon är snäll och Cissi kommer att önska att hon hade Nikon ;-)
 

microo

Aktiv medlem
Grymt! Det kan nog vara ett riktigt roligt objektiv :)

Emil, köper du tjufyran så köper jag trettifemman, så kan Hanna få låna ett om hon är snäll och Cissi kommer att önska att hon hade Nikon ;-)
35an vilken 35a?

24 tilt skift är trolig att den åker ner i kameraväskan men då skall den vara lika bra som Nikon 28 3,5 pc fast den har ju bara skift!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Bjäbb bjäbb bjäbb, Rickard!

Jo, en 35mm TS hade nog varit mer användbart men det skall ändå bli intressant att se vad den här presterar! Deras 85mm har ju fått riktigt bra kritik för optiken så chansen finns ju att det blir bra.
 

microo

Aktiv medlem
Bjäbb bjäbb bjäbb, Rickard!

Jo, en 35mm TS hade nog varit mer användbart men det skall ändå bli intressant att se vad den här presterar! Deras 85mm har ju fått riktigt bra kritik för optiken så chansen finns ju att det blir bra.
70-90 alltså något däremellan vore grymt som prisvärd TC optik vore super!
Även mer vidvinklig typ 20/3,5 vore inte så tokigt ;)
 

Falumas

Aktiv medlem
Har inget t/s så jag har inte provat, men enligt manualen skall det inte vara problemfritt.

Har objektivet skruvfokus? Tycker det ser ut som det på bilderna på Samyangs hemsida. I specen står det focus: brak till skillnad från deras andra som det står mf på.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Såvitt jag vet finns inga TS-objektiv med autofokus. Just skruvfokus skulle nog dessutom vara extra bökigt eftersom objektivet är "delat" ;)
 

Falumas

Aktiv medlem
Såvitt jag vet finns inga TS-objektiv med autofokus. Just skruvfokus skulle nog dessutom vara extra bökigt eftersom objektivet är "delat" ;)
Jag tyckte mig se en fokusskruv på en av bilderna och läste något annat än mf på specen angående fokusen. Du har dock säkert rätt.

/Karl
 
ANNONS