Annons

Backup på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Kikade nyss på www.protectmyphotos.com, är det en vettig variant för backup? Det känns ju i alla fall som flera poänger:

* Slipper pysslet med egen hårdvara
* Lagras utanför egna hemmet
* Går att komma åt bilderna vart som helst ifrån
* Automatis synk, utan att orginalen skrivs över

Verkar kosta 40$/år för 40 GB. Själv har jag fn ca 33 gb bilder, långsamt ökande.

Någon som har några erfarenheter eller tankar om detta? Finns det några nackdelar/risker med upplägget? Andra och bättre/billigare leverantörer av motsvarande tjänst?

/Per
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Principiellt är detta bra funktioner, men svagheten är att veta vad som händer om (när?) man behöver använda backuppen. Backupper skall provas emellanåt och man måste vara säker på att backuppen finns (rent fysiskt) den dag den behövs. När det gäller foto kan den dagen ligga långt fram - och då gäller det att firman (tjänsten) finns kvar.

Är man inte ute efter snabb restore och flexibiliteten, så kan ett vanligt DVD-ROM-baserat arkiv göras hyfsat säkert med enkla medel. Man måste ha fasta rutiner för att kopiera, någonstans att förvara skivorna och någon gång årligen kontrollera att skivorna kan läsas. Gör man det med en kopiering, så blir man än mer trygg. Jag skulle inte lita på en hembränd CD-ROM mer än fem år, i vart fall, innan den skall regenereras. Men det gäller hur man gör - ett arkiv måste övervakas.

Ett tips är också att spara både RAW och JPG-versioner av bilderna, åtminstone de av värde. Ingen kan veta så noga om kamerans RAW-filer kan läsas om 20 år, medan ett standardformat som JPG kommer att gå bra.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Angående kostnader: Diino tycks kosta runt 2.500 per år om man har 50 GB. Det låter fullt rimligt för en professionel backuptjänst, och det förstnämnda alternativet kostar ännu mindre.Mindre bra med detta alternativ var att det inte kunde hittas på länkadressen...
 

Per

Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
Mindre bra med detta alternativ var att det inte kunde hittas på länkadressen...
Nåja, berodde bara på ett kommatecken slunkit med, www.protectmyphotos.com ska de va.

Vad gäller priset blir man ju fundersam på vad som gör Diinos tjänst så mycket dyrare, men det är förstås lätt att inse att det kan skilja otroligt mycket för kostnaderna hur datat hanteras. Fast det är ju också svårare att överblicka och jämföra för en sketen konsument; ska man helt sonika utgå ifrån att Diino är 6 gånnger säkrare..? Å andra sidan låter väl det här oxå ganska genomtänkt, eller?

/Per
 
Senast ändrad:

Anders Svensson

Aktiv medlem
Jag tycker att det här är frågor man skall ställa sig:

1. Är jag beredd att betala årligen i "all framtid", och i så fall, hur mycket? MAn får som regel vad man betalar för.
2. Litar jag rent allmänt på företaget och att det finns kvar när det blir sk "läge"?
3. Har jag en "plan B" för den dagen ett mail säger "hämta dina filer och tack för den här tiden"?

Andra bra frågor är "Är jag en ordningsam typ, som kan ta backupper själv" och "har jag prylar, tid, pengar och disciplin att sköta det själv". Men det är ju ärliga svar på de frågorna som gör sådana här tjänster intressanta. Det som presenteras låter mycket bra.Haken är ju den uppenbara - fungerar det när det gäller?

Personligen - för 400 spänn om året är det mer frestande än för 2500.
 

Per

Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
Personligen - för 400 spänn om året är det mer frestande än för 2500.
Jo, faktum är att jag nästan skulle kunna pröjsa 400 spänn om året enbart för möjligheten att komma åt alla mina filer jämt, varsomhelst. Även om jag redan hade ett mer traditionellt backupsytem (vilket jag i någon mån har, men det var ju just det där med ordningssinne och diciplin..).

/Per
 

Per

Aktiv medlem
bildsten skrev:
De här stötte jag ihop med på fotomässan i höstas:
http://www.mediaarkivet.se/

De erbjuder liknande tjänster.
Ja, det var ju också en variant. Fast de verkar inte framställa sig främst som en backuptjänst, utan mer som någon slags nätbaserat media-galleri? Det känns ju lite osäkert. Betydligt dyrare också.

Jag antar att den springande punkten oavsett leverantör är att det ska vara ett stabilt företag, så att det inte plötsligt konkar och konkursförvaltaren drar ur sladden och säljer servrarna på ebay..

/Per
 
ANNONS