Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GIMP/Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag redigerar mina undervattensbilder med Gimp. Frågan är i fall de skulle bli ännu bättre med Photoshop? Vilken version skulle man i så fall behöva?

Jag kör ett script som automatisk lägger på vissa filter på alla dykbilder. Om jag förstår det rätt så klarar inte alla photoshop-versioner detta? Sedan kan man göra vissa manuella ändringar på vissa bilder och jag antar att det blir bättre om man kör med Photoshop.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I dag kan du bara hyra PS CC. Finns inga andra versioner att "köpa".

Om det blir bättre?
Jag tror inte att det finns ngt som beter sig så. Antingen trivs man med programmet o dess resultat eller inte (Ja det finns säkert grader i helvetet oxå).
Antingen är du nöjd som det är eller så använder du inte programmet så att du blir nöjd. O det spelar ingen roll vilket program du använder, frågeställningen kommer du alltid att få. Däremot kan man trivas mer eller mindre med gränssnittet.
 

PatJ

Medlem
Hej!

Jag redigerar mina undervattensbilder med Gimp. Frågan är i fall de skulle bli ännu bättre med Photoshop? Vilken version skulle man i så fall behöva?

Jag kör ett script som automatisk lägger på vissa filter på alla dykbilder. Om jag förstår det rätt så klarar inte alla photoshop-versioner detta? Sedan kan man göra vissa manuella ändringar på vissa bilder och jag antar att det blir bättre om man kör med Photoshop.
Skulle tanka hem Photoshop CC , kör en trial och testa. Finns inget som du inte kan göra i Ps :) är bildbehandling något du brinner för så finns det inget annat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är betydligt lättare att få en look som sticker ut med GIMP. Högst ovetenskapligt skulle jag påstå att jag kan se vilka bilder som är gjorda med PS.

/Karl
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag redigerar mina undervattensbilder med Gimp. Frågan är i fall de skulle bli ännu bättre med Photoshop? Vilken version skulle man i så fall behöva?

Jag kör ett script som automatisk lägger på vissa filter på alla dykbilder. Om jag förstår det rätt så klarar inte alla photoshop-versioner detta? Sedan kan man göra vissa manuella ändringar på vissa bilder och jag antar att det blir bättre om man kör med Photoshop.
Om du är van att använda Gimp så fortsätt med det. Photoshop är oerhört frustrerande att använda om man inte är van med strukturen (även motsattsen verkar gälla).

Det finns kanske saker som går att göra i Photoshop som inte går att göra i Gimp, men chansen att det är något som du har nytta av är försvinnande liten.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
UW-bilder kan vara lite speciella och då kräva saker av mjukvaran som inte andra bilder gör. För bilder helt i konstljus så är behoven ungefär samma som för "vanliga" bilder, men så fort det är bilder i mer eller mindre naturljus kommer de speciella kraven. Inte sällan hamnar man i ändlägen för färgjusteringarna, då det på djupet är färger som är mer "fel" än vad utvecklarna kunnat drömma om när de tog fram programmen.

Jag kan inte Gimp, men andra kan säkert svara på hur bra det generellt är på färghanteringen av RAW-filer, för det är där den stora skillnaden mellan mjukvaror jag testat är. Tyvärr har jag inte hittat ett program som är bäst på filer från alla kameror, så man får nog testa sig fram om man verkligen vill få ut max ur bilderna. Eller fråga runt på t ex Wetpixel eller andra ställen där det dräller av UW-fotonördar. Här är vi rätt få tyvärr.

Vad är det för kamera och filer du har?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ja, fast klarar den versionen att man kör script? Jag vill lägga på vissa filter på alla dykbilder. De bästa kör jag för hand.

Vilken version? Man köper väl i regel inte en gammal version? Och vet inte vad du menar med scripts? Man kan köra action scripts i photoshop, och i Arc kan man använda tidigare inställnngar på rawfiler. Detta går ju också på äldre photoshop.... hur många versioner tillbaka vet jag dock inte utifall du vill köpa nåt gammalt.

Frågan handlade ju inte om pengar utan vilket som är bäst. Photoshop är dyrt, Gimp gratis... det finns en anledning till det.. självklart är photoshop bättre, photoshop är branshstandard och krossar Gimp. Men om det är värt pengarna för dig är en annan fråga.
 
Vilken version? Man köper väl i regel inte en gammal version? Och vet inte vad du menar med scripts? Man kan köra action scripts i photoshop, och i Arc kan man använda tidigare inställnngar på rawfiler. Detta går ju också på äldre photoshop.... hur många versioner tillbaka vet jag dock inte utifall du vill köpa nåt gammalt.

Frågan handlade ju inte om pengar utan vilket som är bäst. Photoshop är dyrt, Gimp gratis... det finns en anledning till det.. självklart är photoshop bättre, photoshop är branshstandard och krossar Gimp. Men om det är värt pengarna för dig är en annan fråga.
Jo jag håller med om att Photoshop är bättre. Gimp brukar vara tillräckligt bra i många situationer och förut var det problem med att köra vissa script i photoshop. Det är därför jag började använda Gimp. Men om dykbilder blir "bättre" i Photoshop tänkte jag nog gå över till det.
 
ANNONS