Annons

Ansiktsporträtt - rynkig gubbe

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Per, jag tänker mig ex.vis något åt detta hållet. Har du någon idé om ljussättning?
Som Per sa. Det där är efterarbete. Troligtvis något filter och inte speciellt avancerat alls. Fokus ligger inte alls på ljuset. Jag tycker det är jätteuppenbart och lite för effektsökande för att ge ett ärligt intryck.

Men som redan nämnts, hård ljus/mindre ljuskälla längre ifrån modellen=hårdare skuggor, även anledningen till varför man traditionellt använder större ljusmodifierare när man fotar äldre.

Kolla efter Topaz filter, eller ev. att du kör en singelexponering genom ett tonmappningsprogram som photomatix. Ett annat trix kan vara att använda största möjliga radie i skärpningen och en styrka på runt 10-20 för att öka mikrokontrasten.

Dodge&burn skulle ge ett mer intressant resultat tycker jag själv och större möjlighet att göra det trovärdigt, eller möjligen en kombination åtminstone.
 

Macros

Medlem
Som Per sa. Det där är efterarbete. Troligtvis något filter och inte speciellt avancerat alls. Fokus ligger inte alls på ljuset. Jag tycker det är jätteuppenbart och lite för effektsökande för att ge ett ärligt intryck.

Men som redan nämnts, hård ljus/mindre ljuskälla längre ifrån modellen=hårdare skuggor, även anledningen till varför man traditionellt använder större ljusmodifierare när man fotar äldre.

Kolla efter Topaz filter, eller ev. att du kör en singelexponering genom ett tonmappningsprogram som photomatix. Ett annat trix kan vara att använda största möjliga radie i skärpningen och en styrka på runt 10-20 för att öka mikrokontrasten.

Dodge&burn skulle ge ett mer intressant resultat tycker jag själv och större möjlighet att göra det trovärdigt, eller möjligen en kombination åtminstone.
Bra synpunkter, Tomas. Och tack för dina konkreta tips, jag kommer att få användning av dessa. Om man tittar på dina bilder så förstår man att du vet vad du pratar om.
 

Macros

Medlem
Resultatet

Till slut, ett år efter att jag skapade denna diskussion, har jag gjort ett seriöst försök att porträttera min rynkige gamle morfar. Så jag tänker att jag gör ett inlägg här för att knyta denna gamla tråd. Jag har lagt upp en av bilderna på min sida, se länk längst ned. Förmodligen kommer jag lägga upp fler bilder så småningom.

Jag har under året mognat lite i min effektsökande vision om ett s/v porträtt med med mycket tryck i kontrasterna. Jag tycker att resultatet blev en mjukare och intimare variant, vilket känns bra. Stort tack för all input ni gav mig, det har jag definitivt haft stor användning av. Kom gärna med synpunkter på resultatet.

Tack!

Länk:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3236646.htm?set=mp
 
ANNONS