Annons

Canon CanoScan 9000F - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

cheetah1

Avslutat medlemskap
Tjo!
Är det någon på detta eminenta form som har dristat sig till att testa den i rubriken nämnda scannern, eller möjligen dess föregångare 8600F? Funderar på ett inköp, men jag skulle gärna vilja ha lite input från nån som har testat den, så man vet vad det är man köper. Hur är den att scanna film med? Hur är den till dokument (hastighet osv)? Papperskopior (foton alltså)? Den är ju väldigt högupplöst, och det låter lovande med filmadaptern, men man vill ju liksom inte köpa grisen i säcken.

Är det ingen som har testat den får jag väl bli den första...
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. jag är också väldigt nyfiken på denna skanner.. det enda jag är läst är att den är väldigt oskarp - negativskanningarna blir väldigt suddiga.. Men det måste väl ändå gå att få skärpa, det är ju en skanner liksom.. ?
 

cheetah1

Avslutat medlemskap
Hittade den här recensionen:

http://www.imaging-resource.com/SCAN/CS9000/9000F.HTM

Titta exempelvis på bilden på den svartvita rosen, inscannat 120-negativ, 35 MP, tror ni någon normal människa kommer behöva sådan upplösning inom rimlig tid? Jag tror nog att både upplösning och kvalitet räcker för mina behov, och eftersom jag även vill kunna scanna dokument och även papperskopior så känner jag nog att den passar mig utmärkt. Blir beställning.
 
CanoScan en besvikelse

Min gamla skanner har gåttt i graven, så jag har skaffat en CanoScan 9000F Mark II. Den verkade vettig med mångsidiga funktioner men har ändå blivit en besvikelse eftersom den inte ger den skärpa jag vill ha. Min billiga Epson-skrivare med vidhängande skanningsfunktion ger påtagligt skarpare resultat!
Canon vägrar medge att det är något fel på min skanner, likaså serviceverkstaden. Min skanner är alltså inget måndagsexemplar utan representerar tydligen CanoScans standard. Jag vill ha kornskarpa resultat när jag skannar svartvitt, vilket CanoScan alltså inte förmår åstadkomma. Jag ångrar köpet.
 

Curt L

Aktiv medlem
Scannar du negativ film, dia eller påsiktsbilder? Vilket scanningsprogram använder du?
 
Senast ändrad:

beetle

Aktiv medlem
Själv köpte jag en gammal Canoscan FS4000US som jag är nöjd med men jag skannar bara småbild.
 
CanoScan 9000F

Det är inte ppi-värdet det handlar om, utan om skärpan hos "objektivet". Att öka ppi ökar inte skärpan. Det är som att ladda en lådkamera med finkornig film och därmed tro att man får skarpa bilder.

En Canon skanner klarar inte mer än 1700ppi och för att nå så pass måste man skanna negativet i 4800ppi eller högre och sedan skala ner. Det är alltså inte världens bästa skanner för film, men det är som det är med det mesta. Man får vad man betalar för....

http://www.filmscanner.info/en/CanonCanoScan9000FMark2.html


Vill man ha en bra skanner för film så är prislappen betydligt högre.
Pris kan det inte vara fråga om, för min billiga (halva priset mot Canoscan) multifunktionsskrivare skannar betydligt skarpare. Det handlar helt enkelt om en bristfällig konstruktion.
Användbara skannrar kan alltså byggas billigt.
 
CanoScan 9000F

Scannar du negativ film, dia eller påsiktsbilder? Vilket scanningsprogram använder du?
Jag har skannat original av alla sorter, och då med ScanGear i Avancerat läge och Användardefinierat utan några som helst förbeställda bildförbättringar. Upplösningen har varierat (300-4800 dpi) beroende på originalets storlek och typ. Men tillfredsställande skärpa får jag inte.
 
ANNONS