Annons

Plastfickor till negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Var kan man skaffa sig plastfickor till småbildsfilm, klippt i längder om 4 rutor? Jag har massor av gamla negativ i just det formatet och skulle behöva en bättre förvaring av dem.
 

millhouse

Aktiv medlem
Var kan man skaffa sig plastfickor till småbildsfilm, klippt i längder om 4 rutor? Jag har massor av gamla negativ i just det formatet och skulle behöva en bättre förvaring av dem.
Hej Björn,
har inget tips på plastfickor för 4 rutors. Jag förstår att du är ute efter att lättar få ut filmen när den är "kortare" än normalt 6 rutor. Ett tips använd en sådan där grej som man virkar med. Virka är inte min sysselsättning precis, men jag tror du förstår vad jag menar. Själv har jag en lite "pincett" som man har till montering av diabilder. Virknålen, borde var namnet, har liksom en lite hake och en kan man dra fram filmen med- lite försiktigt.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 

Cambo

Aktiv medlem
Var kan man skaffa sig plastfickor till småbildsfilm, klippt i längder om 4 rutor? Jag har massor av gamla negativ i just det formatet och skulle behöva en bättre förvaring av dem.
Om du har vanliga fickor för 6 rutor kan du, om du har en perfekt skärmaskin, skära av till lämplig storlek. Men det kan vara svårt med acetatfickor som gärna vill glida då man vill skära.
 

millhouse

Aktiv medlem
photax har fortfarande en del material för negativförvaring.
Hej Henrik, helt rätt Photax är väl den " butik" i Sverige som har mest analogt på hyllorna idag. Men tyvärr är det nog så att förvaringsfickor för småbild är gjorda för 6 rutor. Så det är även det som Photax säljer.
Jag var inne och tittade på några olika i Tyskland och England ...men samma sak där. Så Björn det blir till att hålla "tungan" rätt i mun och klippa dom som är för 6 rutor.
Men som jag skrev,varför inte prova virknålsmetoden. Synd att man inte kom på detta för många år sedan, för då kunde man säkert lanserat denna som en "nödvändiga"pryl i mörkrummet till världens alla analoga fotografer- och kanske kallat den för "filmtrixer" eller något åt det håller.... men suck nu blev det inte dom pengarna att luta sig mot på ålderns höst.
Ha en fortsatt trevligt fotosommar alla.

Mvh
Rolf
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
photax har fortfarande en del material för negativförvaring.
Hej, Henrik!
Senaste nytt i det här fallet är att jag har fått svar på ett mejl till Photax, men den sorts plastfickor jag är ute efter finns inte hos dem. Däremot gjorde jag ett besök på Eggeborns Foto hemma i Västerås och frågade var de skaffar sina plastfickor från. De klipper nämligen filmen i längder om 4 rutor, men - om jag vill ha sådana plastfickor som de använder, kostar de 10 kr per styck. Hur många jag behöver, vet jag inte än, men det kan jag ju ta reda på (läs räkna negativremsorna).

Mvh
Björn
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej, Henrik!
Senaste nytt i det här fallet är att jag har fått svar på ett mejl till Photax, men den sorts plastfickor jag är ute efter finns inte hos dem. Däremot gjorde jag ett besök på Eggeborns Foto hemma i Västerås och frågade var de skaffar sina plastfickor från. De klipper nämligen filmen i längder om 4 rutor, men - om jag vill ha sådana plastfickor som de använder, kostar de 10 kr per styck. Hur många jag behöver, vet jag inte än, men det kan jag ju ta reda på (läs räkna negativremsorna).

Mvh
Björn
Hej Björn!
Jag fick se att land annat ett av dom företag som jag köper av i Tyskland tydligen har sådana negativfickor som du är ute efter. Tillverkas tydligen av Hama.
Sök på Googel under : Hama Negativ Ablage Blätter. Priser och så vet jag inget om.

Mvh
Rolf
enbrabild.se
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Hej Björn!
Jag fick se att land annat ett av dom företag som jag köper av i Tyskland tydligen har sådana negativfickor som du är ute efter. Tillverkas tydligen av Hama.
Sök på Googel under : Hama Negativ Ablage Blätter. Priser och så vet jag inget om.

Mvh
Rolf
enbrabild.se
Tack för ditt svar, Rolf!
Jo, jag har också sökt efter just Hama-plastfickorna, men när jag såg priserna hos de här handlarna:
http://www.versandhaus-foto-mueller.de/archiv.html
och
http://www.scandinavianphoto.se/product/compare.aspx
tror jag nog att Eggeborns i Västerås har rätt bra priser. Deras plastfickor liknar dem som Lindkvists Fotolab i Västerås stoppar ner filmerna i, men de har fickor för remsor på 6 rutor, och dem får man på köpet när man hämtar ut sin/a framkallad/e film/er.
Mvh
Björn
 

millhouse

Aktiv medlem
Tack för ditt svar, Rolf!
Jo, jag har också sökt efter just Hama-plastfickorna, men när jag såg priserna hos de här handlarna:
http://www.versandhaus-foto-mueller.de/archiv.html
och
http://www.scandinavianphoto.se/product/compare.aspx
tror jag nog att Eggeborns i Västerås har rätt bra priser. Deras plastfickor liknar dem som Lindkvists Fotolab i Västerås stoppar ner filmerna i, men de har fickor för remsor på 6 rutor, och dem får man på köpet när man hämtar ut sin/a framkallad/e film/er.
Mvh
Björn
Hej Björn!
Närman framkallar film hos mig /s/v,neg.färg och dia så får man filmen i pergamyblad/fickor.Dessa är så att man kan klippa dom om man vill.Varför då peramynblad/fickor? Därför att dom är bra för filmen.Det ingår i mitt pris.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 
ANNONS