Annons

Mystiskt streck i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Subdeck

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en liten fråga angående hur man på bästa sätt gör för att få bort smuts ur sin kamera?

Det är nämligen så att när jag kollar in i sökaren så är det ett litet streck som skulle kunna vara ett hårstrå eller nåt liknande.

Jag har kontrollerat så att det inte är objektivet som är smutsigt och även sökarfönstret. Dock verkar det inte vara något av dessa. Jag har plockat bort objektivet och undersökt spegeln men hittar inget där heller.

Har jag kanske missat nåt ställe?

Jag kan juh lika bra nämna att jag är en total nybörjare på systemkameror och det mesta som har med foto att göra.

Om det är till någon hjälp så är kameran en Minolta Dynax 5. Kameran är helt ny då den köptes igår.
 

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Med största sannolikhet ligger det skit på antingen mattskivan eller spegeln. Det rekommenderas inte att man går in där och pillar så det bästa är väl att låta det vara! (även om ja själv varit där inne och sopat undan dammkorn)

Det påverkar hur som helst inte bildresultatet så om det inte stör allt för mycket är det nog säkrast att lämna det! Har själv gett upp då jag tycker det är ny skit var och varannan gång man byter glugg. Men man kan ju förebygga det genom att: a) byta glugg snabbt
b) torka rent bajonettfästena från damm
innan du sätter på gluggen
c) byta i en relativt ren miljö
 

Subdeck

Avslutat medlemskap
Ok,tack så mkt.

Ska kolla lite igen, men påverkar det inte bildresultatet kanske man inte behöver oroa sig för det :)

Tack för svaret
 
ANNONS