Annons

problem med manuell blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Per B

Avslutat medlemskap
har en manuell nissin 220AZ med två automatlägen samt en manuell som jag använder på min manuella systemkamera.
blixten ställer in sig själv efter ljuset,
det enda man behöver göra är att ställa in rätt bländarvärde.
blixten har ett vridbart huvud och när jag vrider det för att slå blixten i taket så går den inte på automatläge, för lampan lyser inte som ska visa automatblixt när blixten brinner av. men jag antar att autoläge endast fungerar när man har huvudet vänt rakt fram för då blinkar den till.

Frågan är hur mycket måste jag kompensera med bländaren när jag slår blixten i taket?
för nu blir korten underexponerade det blir som ett gråvitt dis så fort jag har slagit blixten i taket men perfekt exponerat då jag slår den rakt fram.

någon som har några erfarenheter av detta?

har aldrig upplevt detta med min andra blixt som är en ttl-blixt till min af kamera?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
De flesta blixtar är konstuerade så att de har en sensor som är riktad fram mot motivet även närhuvudet riktas uppåt. Kolla om det inte är så på din blixt också. I så fall ska du kunna köra på automatik.

Auutomaiklampan kanske blinkar efter exponering för att ljuset inte räckt till.

Du ska kunna använda blixtens automtlägen på en helt manuell kamera. Som sagt: bara att ställa in rätt bländare.
 
Senast ändrad:

Per B

Avslutat medlemskap
nej den ska blinka samtidigt som blixten brinner av för att visa att den tar med automatläge.
den lyser alltid när jag har huvudet i "normal" läge rakt fram, men inte om jag vinklar huvudet åt nått annat håll.

men det verkar som jag måste kompensera på nått sätt för bilderna blir underexponerade när den slås i taket.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Per B skrev:
men det verkar som jag måste kompensera på nått sätt för bilderna blir underexponerade när den slås i taket.
Kör på det läge som ger den största bländaren. Om det fortfarande blir underexponerat får du börja med att testa att blända upp ett steg.
 

Per B

Avslutat medlemskap
kom just på att det är blixtljuset som blixten mäter.
för autolampan lyser inte om man håller för sensorn heller.
men den blixtrar med uppfällt huvud om man håller den nära taket eller väggen dvs en decimeter eller likn.
verkar märkligt för det borde ju gå att fota med huvudet uppfällt o slå blixten i taket på vanligt sätt.
 
ANNONS