Annons

Bra första objektiv till 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stolleman

Medlem
Hallå alla fotofreaks!

Jag planerar att köpa en Canon Eos 550D men efter att ha läst runt en del verkar Canons medföljande objektiv(kitobjektiv?) inte vara mycket att hurra för så jag undrar vad som kan vara ett bra första objektiv till min första systemkamera.

Jag fotar en del utomhus så det blir ibland några landskapsporträtt men mest fotar jag inomhus så som katten m.m.


Kan väl sammanfatta det som att jag letar efter ett bra "all around"-objektiv som tar bra inomhus/porträtt/landskaps-bilder gärna med lite vidvinkel, lite svårt att få fram vad man menar som gröngöling på det här området =)


Ser fram emot att tillbringa lite tid här och hoppas starkt på att ni kan leda mig rätt i denna djungel, det behövs =)

Just ja, prisklassen.. hm.. mellan 0 - 6000kr så tipsa gärna om bra men billiga också.


Hälsningar Timmy
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Jag har precis blivit lycklig ägare till en 550D och måste säga att 18-55 objektivet med IS levererar mycket bättre bilder än jag trodde det skulle göra med denna pixeltäta kamera. Vidvinkeln är bra och upp till 40 mm kanske ganska skarp. Komplettera med ett "billigt" 50/1.8 som är riktigt riktigt skarpt från bländare 4.
15-85 ger lite mer brännvidd och är skarpare än kitobjektivet men också mycket tyngre, större och dyrare.

Jag har filmat lite med 18-55 gluggen och det blir riktigt bra. Jag hade också funderingar på att byta ut kitgluggen eftersom jag knappt använde den till gamla kameran men nu vet jag inte. Den är bra när jag vill filma och när jag fotar i stadmiljö mm. Funkar bra till porträtt och inomhusbilder med.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vill du fota inomhus, kvällsbilder (alltså i artificiellt ljus) så bör du nog försöka gå upp lite i ljusstyrka från kitobjektivet.
De val som finns:
4200kr : Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro
2300kr : Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM

Samt:
5000kr : Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF VC

Samtliga är "bra" objektiv som räcker ganska långt. Inget av dem är "sämre" än Canons 15-85 som är betydligt dyrare.

Titta gärna på bländartalen - att kunna öppna upp objektivet ett helsteg till ger dig möjlighet att antingen halvera slutartiderna (skarpare bilder), eller att sänka ISO ett helsteg (mindre brus). Tamron-objektivet är till och med TVÅ helsteg snabbare än kit-18-55IS på 50mm. Detta ger fyra ggr lägre ISO eller fyra gånger kortare slutartider. Detta är orsaken till att det kostar lite mer.

Men 18-55IS är faktiskt ett fullt godkänt alternativ om man inte behöver ljusstyrkan. Ofta är det svårt att komma runt att det är det absolut mest prisvärda alternativ som finns - framför allt om man köper kameran i "paket" :) Som någon tidigare nämnde var det äldsta 18-55 som kom med Canon 300 inte någon hit direkt (vinjetterade och var allmänt oskarpt vad man än gjorde), men det nya är riktigt bra.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Verkar lite tidigt att byta glugg innan du fått hem grejerna, ge nu 18-55 is en ordentlig chans och
fota runt både ute och inne, sedan kan du sammanfatta vad du saknar och när du känner dig
begränsad med kitgluggen, så blir det mycket lättare att ge dig tips, det finns ju liksom rätt många
alternativ att välja på.
 

Stolleman

Medlem
Fina och tydliga svar, det måste jag tacka för.

sedan verkar det som att ni har övertygat mig, det får bli en 550D med en 18-55 IS så får vi se hur långt det räcker =)


det du läst om kanske är det äldre 18-55 utan IS?
Det vet jag faktist inte, kan vart den utan IS i.s.f.


Det finns mycket jag måste läsa på märker jag, hittade lite om bländare mm på Wikipedia, ska läsa igenom allt imorgon, nu ville huvudet inte hänga med..

Verkar lite tidigt att byta glugg innan du fått hem grejerna, ge nu 18-55 is en ordentlig chans och
fota runt både ute och inne, sedan kan du sammanfatta vad du saknar och när du känner dig
begränsad med kitgluggen, så blir det mycket lättare att ge dig tips, det finns ju liksom rätt många
alternativ att välja på.
Ska ge det en ärlig chans det lovar jag så kan jag vara mer exakt angående vad jag är ute efter och jo det finns en hel del objektiv ute på marknaden, alla med olika förkortningar och siffror till guds förbannelse.


Kan väl klämma till med lite bakgrundshistoria, det är så att jag kommer byta upp mig från Canon Powershot S3 IS med 12x optisk zoom och 0cm närgräns Macro.
Macron är något jag antagligen kommer att sakna rätt snabbt(tror jag) då jag fotar en del kryp, smycken och andra mindre saker.
Känns nästan som att man lämnar mycket Zoom och Macro bakom sig för att jag väljer en systemkamera men det går ju alltid att kompletera med flera objektiv =)
Var faktist inne ett tag på att köpa Powershot SX1 men steget till en systemkamera är nog roligare, hoppas jag =)

Får avsluta inlägget med att det är inte lätt att vara nybörjare. . .
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Canon har en makroförsättslins ( som heter 500D...) :) som passar till kitobjektivet. Kostar en del - ca 500kr har jag för mig - men fungerar faktiskt riktigt bra, ger god makrokvalitet.
 

Kvartsberg

Medlem
Hej, jag sitter i samma sits som författaren till denna tråd, därför startar jag ingen egen tråd utan bygger på denna tråden istället.

Eftersom jag har en Powershot SX 10 IS just nu så vill jag att min nya kamera ska ha ett objektiv med låång zoom då det är det jag är van vid.

Men jag vill förstås ha ett normalzoom objektiv också (eller det tror jag i alla fall). Men min tankar går till ett paketerbjudande från cyberfoto där det ingår två objektiv. De som ingår är:

EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och EF-S 55-250/4-5,6 IS

Plus 550 D huset såklart. detta för 10 490 kr. För mig ser det ut som en bra deal, men det är inte lätt att vara nybörjare så jag undrar vad ni tror om dealen?

MVH Tomas
 

ErlandH

Aktiv medlem
Inget dumt paket alls. Men jag tror att du kan få det ännu billigare hos Fotokungen eller Japanphoto.
 

Banin

Medlem
Hänger på om objektiv till 550D

Hej!
Jag hakar på den här tråden.

Skall just köpa en 550D, men funderar på objektiv till den. Är som "Stollekungen" entusiastisk nybörjare. Blir tokig av allt mitt velande fram och tillbaka och kan inte tillräckligt för att själv värdera alternativen.

Min fundering nu handlar nu om;
- ett kit med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS eller
- hus + EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Det senare alternativet blir dyrare men det är jag beredd att ta om jag får mycket kvalitet för pengarna. Då tänkte jag att jag kunde senare eventuellt komplettera med längre tele.

Det andra alternativet ger mig en billigare och bredare start som jag kan testa mig fram med. Jag har dock ingen aning om vilken skillnad det är i kvalitet till det dyrare objektivet eller om jag märker av det ens.

Fotograferar massor med min kompakt och har alltid den med. Nu vill jag ta steget in till systemkamerorna.

Tankar från er?
 

shaggy_d200

Aktiv medlem
Nu vet jag inte va du får ge för ett 550D hus + objektiv men om du har tänkt att lägga upp 10 lapp så finns det en annan vinkel på detta.
Jag köpte ett nytt 50D hus för 7000:- och ett beg Tamron 17-50/2.8 för 3000:- igår.
Krånglade jag till det för dig?

Fast vill du kunna filma så är inte 50D nåt för dig
 

Stolleman

Medlem
Kul att se att det finns fler i samma sits som jag =)

Precis som Kvartsberg och Banin så är jag lite osäker på vilket kit som passar mig som nybörjare bäst, men jag är säker på just 550D som hus då jag filmar en hel del.

Tar och listar kitten nedan med bästa pris enligt prisjakt:

1. Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS 7549kr
2. Canon EOS 550D + 18-135/3,5-5,6 IS 9298kr
3. Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS 9990kr
4. Canon EOS 550D + 18-200/3,5-5,6 IS 11399kr
5. Canon EOS 550D + 15-85/3,5-5,6 IS 12998kr
6. Canon EOS 550D + 17-85/4,0-5,6 IS 14685kr

Jag tror mitt inköp blir Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS sen får jag se vad som fattas.

Kom nu fram till att det blir dyrare att köpa kittet "Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS" än om man köper det som löst.

Hos Rajala:
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS
+
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS
=
9939kr
Medans allt detta som kit hos dom går på 9990kr.

Så då kan jag ju tipsa dig Banin om att man lika gärna kan vänta med 55-250/4,0-5,6 IS, leta efter ett begagnat eller ja vette sjutton, nånting =)


Nu har vi hittills tre vilsna nybörjare i samma tråd, ser fram emot eran vägledning och jag har ingenting emot trådkapningen, det är samma ämne och jag längtar efter flera svar =)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jisses, det innebär ju att 50D är tvåtusen spänn billigare än 550D hos Rajala! 11000 kr med 15-85. Otroligt. Nästan så jag får lust att köpa en bara för att det är så billigt, trots att jag har alldeles tillräckligt många kameror...
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Spontant skulle jag säga att du inte ska köpa något objektiv alls utan börja med det 18-55 som följer med kameran.

Den nya versionen är snäppet vassare än sin föregångare utan IS precis som andra nämnt här.

Först när du testat det objektiv som följer med kameran kommer du att märka vad du saknar och vad du vill komplettera med.

Jag skrev tidigare ihop en lång post angående just objektivköp som du hittar här: http://www.carlbomfoto.se/kopa-objektiv/

Om du absolut måste köpa ett objektiv så säger att du ska lägga en tusenlapp på en Canon EF50/1,8 II.
 

continental

Aktiv medlem
Jag håller med föregående skribent. Satsatpå Kittet med 18-55IS, evt med 55-250IS, men inte givet.

Jag startade tråden "Imponerad av 18-55IS" så vad Jag anser om det objektivet står ganska klart:)
För de pengarna så är det oslagbart.
Sen är Jag inte lika imponerad av 55-250IS som många andra är. Skärpan är där, inget snack, men jag tycker att den tappar färgerna alldeles för mycket. Men för de ca 2300kr det kostar så får man även anse det vara ett kap. Kompletterat med en 50/1.8 så har man för en billig peng täckt in huvuddelen av vad man kan kalla för "normalt", 18-250 med en ljusstark 50mm. Dessutom har man ritkigt bra IS på båda Kitobjektiven.
sambon har den kombon och är nöjd.
 
ANNONS