Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrymden för bidrag till Fotosidan Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

Swansea90

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill gärna ladda upp ett par bilder till Fotosidan Magasin (för bildkritik) men är i dagsläget lite av en nybörjare på bildbehandling (jag har installerat och börjat använda Lightroom 5 och Photoshop CC på min nyinköpta MacBook Pro).

Bilderna jag vill skicka in är tagna i RAW-format och kopierade in till LR som DNG. De fotograferades i färgrymden sRGB. Måste jag absolut konvertera färgrymden till Adobe RGB? Hur gör jag det lättast i så fall?

Hoppas på snabbt svar eftersom deadlinen infaller snart!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När du fotograferar i råformat så har kamerans inställda färgrymd ingen betydelse. Det kallas råfil eftersom all rådata samlas i filen.

Det är först när råfilen ska konverteras till en färdig bildfil (jpg eller tiff) i kameran eller datorn som valet av färgrymd spelar roll.

Så ställ in att Lightroom exporterar en bildfil i AdobeRGB.
 

Swansea90

Aktiv medlem
När du fotograferar i råformat så har kamerans inställda färgrymd ingen betydelse. Det kallas råfil eftersom all rådata samlas i filen.

Det är först när råfilen ska konverteras till en färdig bildfil (jpg eller tiff) i kameran eller datorn som valet av färgrymd spelar roll.

Så ställ in att Lightroom exporterar en bildfil i AdobeRGB.

Tusen tack för snabbt svar - då har jag lärt mig något nytt! :)
 
ANNONS