Annons

fotobok vs vanlig förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag beställde nyligen en fotobok från crimsom och blev nöjd med resultatet. Nu undrar jag om kvaliten på bilderna i fotoböckerna skiljer sig från "vanliga" bilder? Jag tänker inte på papperstjockleken primärt utan upplösning mm.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du med vanliga bilder menar Frontweb Express så är det helt olika metoder. Boken är körd i en digitalpress, medan kopiorna är exponerade på ljuskänsligt papper (matt eller blankt) och därefter framkallade i kemikaliebad.

PS. De heter Crimson, precis som färgen. DS.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag tänkte mest på skillnaden i skärpa mm mellan crimsons fotobok A4 och en förstoring i samma storlek från samma leverantör. Är det värt att beställa "lösa bilder" för att få bästa kvalitet?

Att bilderna som regel framkallas och böckerna skrivs ut mistsänkte jag nog men är framkallning på något sätt överlägset?
 

nabbor

Aktiv medlem
Är det värt att beställa "lösa bilder" för att få bästa kvalitet?

Att bilderna som regel framkallas och böckerna skrivs ut mistsänkte jag nog men är framkallning på något sätt överlägset?
Kort svar, ja!
Öppna din fotobok och ett gammalt hederligt fotoalbum så ser du snabbt att bilderna i boken skiljer sig från framkallade papperskopior.
 

djungel

Aktiv medlem
Kort svar, ja!
Öppna din fotobok och ett gammalt hederligt fotoalbum så ser du snabbt att bilderna i boken skiljer sig från framkallade papperskopior.
Ja skärpan är klart överlägsen i fotoboken jämfört med bilderna i fotoalbumen, men jag antar att det beror på mina 50 000 bilder från 25 års fotograferande är analogt foto och inte jämförbart. Jag kan naturligtvis skicka efter några gratis testkopior men ville ha synpunkter från er andra först.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av Crimson, men jag har gjort fotoböcker hos Fuji. Där kan man välja kvalitet på fotoboken. Med högsta kvalitet upplever jag att det är lika hög kvalitet på bilderna i fotoboken som om man beställer separata kopior.
 

xlunja

Aktiv medlem
Lägger man på utskritskärpa för digitaltryck (typ Crimsons fotobok) på samma sätt som när man beställer papperskopior för att kompensera för mjukheten som uppstår vid utskrift?
 
ANNONS