Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Photobuc? Har köpt En Lubitel och ett Helios 44 av honom. Grymt bra snubbe. Mycket fina grejer. Säg gärna vilken av zorki/FED du föredrar när du provkört dem båda. Är lite sugen på en (två?). Dessutom sneglar jag mycket på Kiev 4a. Sååå vackra kameror...
utan att ha sett resultatet från Zorkin ännu så är Fed 3an en bättre byggd kamera med lite mer "features" men Zorki 4an är roligare för den är så skönt gammal, riktigt cool.
Tillsammans gav jag 310 kr för bägge ink frakt så mitt råd, köp båda :)
 

beetle

Aktiv medlem
Har två Fed 2 från 50-talet och två Zorki från 60-talet. Feddarna känns lite mer gedigna tycker jag, en av Zorkikamerorna "hakar" över ibland när man skall spänna slutaren.
 

Emaks

Aktiv medlem
Vad gäller Kiev-kamerorna så har jag läst på bengan Björkboms blogg, att de tidiga var bäst eftersom delarna till dom tillverkats i Tyskland (ingick i krigsbytet) och sedan sattes ihop i Ryssland, dit fabrikerna flyttades. De som sattes ihop av delar tillverkade i de flyttade fabrikerna hade inte lika bra kvalitét, men från vilket årtal detta gäller har jag ingen vetskap om. Det finns säkert tillverkningsnummer från vilka kvalitén inte längre var lika bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Det stämmer. De tidiga Kiev-kamerorna skiljer sig inte från Contax-kameror mer än till logotypen, i stort sett. Jag har inte heller något serienummer för när man började tillverka nya delar, men jag gissar att det inte kan ha handlat om speciellt många år innan de tysktillverkade delarna var slut.

Krigsskadestånd kallas det nog för i modern tid. Krigsbyte tog man under trettioåriga kriget. :)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
I helgen fick min Zorki 4 komma ut på promenad.

WP_20140413_17_20_51_Pro.jpg

Riktigt trevlig kamera som är lättjobbad och känns mycket solid.
Den här helgen känns det som jag fångade essensen av den här hobbyn. En billig kamera med billig film (tudorcolor xlx). Varmt väder och ingen stress. Jag och hunden strosade runt och tog nån bild här och där. Sedan lommade vi hem och drack kaffe, lyssna på musik och framkallade film.
Helt klart avkopplande.

Vad gäller färgrframkallningen så har jag nu kommit så långt att jag inte behöver spola med vatten för att värma längre.
Jag fyller helt enkelt byttan med varmaste som kranen ger och när framkallaren blivit ca 36 så häller jag i varmvatten i dosan för prewash.
Lagom till den är klar brukar tempen vara rätt.
Jag slår då i en skvätt varmvatten igen och sedan låter jag det bero, tempen brukar ligga rätt bra under resterande framkallningstid som nu är rätt lång eftersom kemin börjar bli gammal.

Färgerna blev imo fina och jag lämnade lite svarta kanter för extra feeling :)

mork_krut.jpg

quietmorning.jpg

EasterColrs.jpg

knoppar.jpg
 

sippanspojk

Medlem
Arkivering

Väldigt trevlig och inspirerande läsning! Du verkar ju ha en jäkla produktion av bilder som har fått mig att fundera över en sak. Hur lagrar du och sorterar dina bilder? Jag är en nybliven entusiast och har ännu inte kommit på något smidigt och snabbt sätt att sortera dem.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Väldigt trevlig och inspirerande läsning! Du verkar ju ha en jäkla produktion av bilder som har fått mig att fundera över en sak. Hur lagrar du och sorterar dina bilder? Jag är en nybliven entusiast och har ännu inte kommit på något smidigt och snabbt sätt att sortera dem.
Tjena,
Jag hade aldrig använt iPhoto som finns inbyggt i macen, dvs den var tom. Så nu har det blivit mitt analoga album. Tycker det är jättesmidigt då det är enkelt att skapa album, lägga till taggar, enklare redigering, posta till flickr osv.
/M
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Över påsken så åkte jag på en liten resa till stugan i Finland för att hälsa på släkt, kolla på påskbrasan och hänga vid stugan.
Jag tog med min Yashica D som resesällskap (utöver brorsan).

På väg,
Gate_to_Finland.jpg

Vår gamla eldstad till Kall-Röken,
smoker.jpg

Brorsan leker,
DirtBike2.jpg

I Finland eldar man på påsk,
fire.jpg

Morfar berättar om strapatser i Vinterkriget,
Grandparents.jpg
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
När jag besökte familjen hade styvbrorsan med sig en hel kasse med gamla kameror eftersom han sett mina youtubevideos och ville se ifall de funka.
Den första jag provat var en Stölma Special från 1930. Den är nog tillverkad i Tyskland men brandad i Malmö.
6x9 format och den har världens coolaste sökare, dock bara för komposition. Kan återkomma med bilder på den

Här är några bilder från den, T-Max 100.

grekisk.jpg

marmelade.jpg

fudge.jpg
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
När jag besökte familjen hade styvbrorsan med sig en hel kasse med gamla kameror eftersom han sett mina youtubevideos och ville se ifall de funka.
Den första jag provat var en Stölma Special från 1930. Den är nog tillverkad i Tyskland men brandad i Malmö.
6x9 format och den har världens coolaste sökare, dock bara för komposition. Kan återkomma med bilder på den

Här är några bilder från den, T-Max 100.

Visa bilaga 134834

Visa bilaga 134835

Visa bilaga 134836

Hejsan, hittade denna text i en blogg:
Du kanske redan känner till det här C-41-framkallningssatsen. Den har framkallningstider för 20 och 25°C. Inte längre nödvändigt att framkalla i 38°C.
http://www.macodirect.de/digibase©-midi-literbrfür-filme-40027°-filme-10021°-p-2340.html
Gunnar
 

sippanspojk

Medlem
Är det någon som kan tipsa på en liten smidig följeslagare man kan ha under jackan under sommarens kvällar och fester?

Analog då givetvis.
 

PMD

Aktiv medlem
Eller en Olympus XA (inte någon av modellerna med en siffra efter XA).

Den har, till skillnad från de två kamerorna ovan, en mätsökare så att man slipper gissa vilken avståndsinställning man ska ställa in.

Eller varför inte en Zeiss Ikon Super Ikonta med negativstorlek 6x4.5? En sådan är mycket mindre ihopfälld än man borde förvänta sig av en mellanformatskamera. Saknar dock inbyggd ljusmätare.
 

PMD

Aktiv medlem
Att jag tycker att man ska undvika XA2, XA3, etc, beror på att de saknar mätsökare vilket XA har. Det är enklare att få en skarp bild om kameran har fokuseringshjälpmedel, speciellt om man behöver ha stor bländare, vilket ofta är fallet kvällstid.
 

Emaks

Aktiv medlem
Jag använder en Contax T. Lite dyrare än Olympus XA, men bättre i det mesta. Har erfarenheter även av XA, den har ett avtryck som är svårt att komma överens med, för att inte säga helt oberäkneligt. Dessutom en påstängningsanordning som ibland åker ur så att kameran inte är på då man tror att den är det (man för objektivskyddet åt sidan). Optiken inte heller av samma klass som Contax T Sonnar T* 38 mm. Cartier-Bresson använde en Contax T under sina sista år, han var överförtjust i kameran enligt vad som skrivs. Anders Petersen har använt och använder senare versioner, Contax T2/T3 vad jag förstått. Dock troligen betydligt svårare att hitta en begagnad Contax T/T2/T3 än en Olympus XA skulle jag tro.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=357196
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Canon MC sen 1985. I slutet av 1980-talet och i början av 1990-talet använde jag den rätt mycket för att den var så lätt att stoppa i en ficka och alltid ha med sig. Den saknar dock manuella exponeringsinställningar och har autofokus, så den kanske är diskvalificerad i detta sammanhang. ;-)
 
ANNONS