Annons

SkyWatcher Allview vs. AstroTrack?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Jag är sugen på att skaffa mig en kameravridare för min Nikon D700+objektiv, men har svårt att bestämma mig för vad sja ska ha. Eftersom jag inte har tålamodet eller intresset att bygga en egen, funderar jag på att köpa en och har då funderat på AstroTrack (4995 kr):

http://www.astrosweden.se/astrotrac-tt320x-ag/18567-0

Den verkar lätt och behändig, och tål en hel del vikt. När jag läst en del reviews på nätet får jag uppfattningen att AstroTrack i alla fall funkar för upp till halvlånga tele (kanske 300 mm) och exponeringstider upp till kanske 4 minuter, åtminstome med vidvinkel.

Nu såg jag mördande reklam för SkyWatcher Allview (3950 kr) och undrar om den kan vara något.

http://www.astrosweden.se/skywatcher-allview-multifunktionsmontering/20168-0

Någon som har koll på hur den står sig jämfört AstroTrack? När jag läst på nätet får jag uppfattningen att SkyWatcher egentligen är gjord för time lapse och canon, men hur står den sig för att fota Vintergatan och mindre himmelsobjekt?. Den ser klenare ut än AstroTrack och dessutom ingår ett stativ om man köper den (jag har redan ett gäng stativ). Lastbarheten (5 kg) är något lägre än för AstroTrack, men det borde funka.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Den sistnämnda har inte sina vridandande axlar i linje med jordaxeln, vilket gör att den inte lämpar sig för långa exponeringar.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
I och för sig, men det förefaller som att AstroTracs motor har ganska god precision, åtminstone så länge man håller sig till måttliga objektivbrännvidder. Stabiliteten på monteringen är förstås alltid av betydelse, men jag skulle säga att störst betydelse för hur långa exponeringar man kan göra brukar hänga på att man får till polinställningen tillräckligt noggrant (dvs i detta fall att AstroTracens drivaxel ligger så nära parallellt med jordaxeln som möjligt).
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Behöver kanske tillägga att trots att Allview-monteringen har två motorer så kan du INTE göra lika långa exponeringar som du kan med AstroTrac med sin enda motor (förutsatt polinställning som sagt).

Gimbal har redan nämnt att Allview inte kan användas för långa exponeringar. Anledningen är att det är en alt-azimuth montering, vilka ger s.k. fältrotation (bildfältet roterar runt sin mittpunkt, vilket gör att man i princip kan få mittstjärnan skarp, men ju längre exponeringstid och ju längre bort från objektivets centralaxel stjärnorna ligger, ju längre "star trails" blir det).

Enda sättet att kunna göra längre exponeringar är därför att använda sig av en ekvatoriell montering. AZ-monteringar som Dobson, fotostativ, bönpåsar etc. går inte. En polinställd AstroTrac går dock bra, det är ekvivalent med en ekv. montering. Tja, ekvatoriell montering är i och för sig inte riktigt det enda sättet, man kan ju alltid skicka upp något Hubble-aktigt också... :)
.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Behöver kanske tillägga att trots att Allview-monteringen har två motorer så kan du INTE göra lika långa exponeringar som du kan med AstroTrac med sin enda motor (förutsatt polinställning som sagt).

Gimbal har redan nämnt att Allview inte kan användas för långa exponeringar. Anledningen är att det är en alt-azimuth montering, vilka ger s.k. fältrotation (bildfältet roterar runt sin mittpunkt, vilket gör att man i princip kan få mittstjärnan skarp, men ju längre exponeringstid och ju längre bort från objektivets centralaxel stjärnorna ligger, ju längre "star trails" blir det).

Enda sättet att kunna göra längre exponeringar är därför att använda sig av en ekvatoriell montering. AZ-monteringar som Dobson, fotostativ, bönpåsar etc. går inte. En polinställd AstroTrac går dock bra, det är ekvivalent med en ekv. montering. Tja, ekvatoriell montering är i och för sig inte riktigt det enda sättet, man kan ju alltid skicka upp något Hubble-aktigt också... :)
.
OK, tack för kommentarerna. Du har svarat på min fråga.
 

Martin F

Aktiv medlem
Kan som ägare av en AstroTrac meddela att för det första behöver du köpa till polsökaren. Annars får du aldrig tillräcklig precision.

Däremot kan jag glädja dig med att 4-minutersexponeringar är inga problem - på 300mm! Jag har lyckats få till stabila (runda stjärnor) 5-minutare på 300 mm (fullformat). På kortare brännvidder kan du såklart köra betydligt längre!

Bifogare bild på en (inte helt perfekt) 5-minutersexponering på 300mm. Dels hela bilden (förminskad) och sedan en 100% crop. Kamera 5D mk II.

Kan väldigt varmt rekommendera AstroTracen men tänk på att den behöver stabilt stativ, vindstilla och bra huvuden (helst växelhuvud att sätta AstroTracen på).
 

Bilagor

krämskaft

Aktiv medlem
@Martin
Fin bild. Vilken galax är det? Har du provat att stacka bilder för att få bort brus och få fram fler färger? Jag har provat DST lite på 20s vidvinkelbilder (14 mm) utan tracker, men har svårt att få till krispiga bilder. Kanske beroende på att jag kan programmet för dåligt.

Jag har skaffat en AstroTrac nu - med polsökare. Väntar bara på att växelhuvudet som jag får nästa vecka. Är himla sugen på att komma ut och prova trackern. Tyvärr går vi mot ljusare tider så det är väl bara några dagar kvar innan det inte är astronomisk natt längre (här i Sundsvall och norrut).

Jag har ett stabilt stativ till ett teleskop (Meade) som jag tänker använda. Ska bara borra hål i dess platta så jag får in en 3/8-skruv att fästa växelhuvudet med.
 

Martin F

Aktiv medlem
Det är M101 om jag inte minns fel. Sitter inte hemma just nu så att jag kan kolla.

Jodå, absolut stackar jag bilderna. Det där var bara en subexponering för att visa på hur en 5minutare kan se ut :)

Bifogar ett exempel på en stackad bild. Sitter på jobbet, så jag har inte de senare bilderna här utan detta är ett av mina första försök. 24 bilder á 90 sekunder. Blev hyfsat i alla fall.
 

Bilagor

ANNONS