Annons

Hasselblad H2D vs. Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Har sett några annonser på Blocket för begagnade Hasselblad H2D och H4D m.fl. för runt 40 - 50.000kr. Vad kan dom göra som inte min Nikon D60 kan göra? Jag är nybörjare inom fotografering så uppskattar om ni undviker ge mig spydiga kommentarer och svar då jag faktiskt genuint vill veta vad skillnaderna mellan dyra och billiga kameror är.
 

alf109

Aktiv medlem
Skillnaden ligger främst i sensorformatet, lite som att jämföra en kompaktkamera med en systemkamera.
 

R00S

Aktiv medlem
Bladaren har stor sensor=
1. Mycket ljus träffar den=mycket information=mindre artefakter, brus mm=större utskrifter med bibehållen bildkvalitet
2. Mer vidvinkel vid samma brännvidd som småbild=kortare skärpdjup på samma bildvinkel
3. Dyrare
4. Större och otympligare=den sämsta kameran är den man inte tar med sig
5. Långsamare, ett par tre bilder per sekund sådar
6. Tyngre, kräver ett betydligt kraftigare stativ. Har du inte redan ett kan du i princip oftast lika gärna plåta vidare med din småbildskamera.

Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Bladaren har stor sensor=
1. Mycket ljus träffar den=mycket information=mindre artefakter, brus mm=större utskrifter med bibehållen bildkvalitet
2. Mer vidvinkel vid samma brännvidd som småbild=kortare skärpdjup på samma bildvinkel
3. Dyrare
4. Större och otympligare=den sämsta kameran är den man inte tar med sig
5. Långsamare, ett par tre bilder per sekund sådar
6. Tyngre, kräver ett betydligt kraftigare stativ. Har du inte redan ett kan du i princip oftast lika gärna plåta vidare med din småbildskamera.

Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos
Ungefär som skillnaden mellan min kompaktkamera och systemkamera då. Kompaktkameran ligger alltid i fickan och är alltid med, såväl på stranden som vid dom spontana utflykterna, medan systemkameran tas med vid speciella tillfällen pg.a. storleken.

Samtidigt ser man ju en stor skillnad på kvalitén på bilderna mellan kamerorna. Det är ofta man önskar efteråt att man hade haft med systemkameran och kunna ta den dära perfekta bilden som inte kompaktkameran lyckades ta.
 
ANNONS