Annons

Akut hjälp nu!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Amaliaass

Ny medlem
Hej! Jag är en 14 årig tjej som imorgon ska och provfotografera min pappas kollegor.
Jag har en vit bakgrund 150x200cm, en blixt, stativ och kamera såklart.

När jag har fotat här hemma mot bakgrunden blir bilderna inte alls bra, oskarpa, ojämt ljus osv.

Eftersom det ska ske imorgon har jag ingen tid att införskaffa några nya grejer!!

Jag behöver hjälp nu!! Tips på hur bilderna kan bli bättre utan softboxar osv.. Snälla!!!
 

azus

Aktiv medlem
Vilka inställningar använder du på kameran? Manuella inställningar är ett krav vid blixtfotografering.
Testa 1/125 slutartid, och 5,6 i bländare, iso mellan 200-400. Blir bilden för mörk så kan du höja iso, alternativt blända ner till f4-2,8 beroende på om ditt objektiv kan det, eller höja inställningen på dina blixtar.
Bifoga gärna en bild så att vi kan se hur bilderna blir.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Prova olika inställninger redan ikväll ;)

Såg att du hade ett 50/1,8. Jag tycker du ska prova med det objektivet med bländare 2 eller 2.8.
ISO får gärna vara 200 men även 400 fungerar bra.
Slutartiden behöver du ha snabbare än 1/100.

Prova utan blixt, använd befintligt glödlampsljus och placera din pappa under en taklampa samtidigt som du sätter en läslampa från sidan som sidoljus.

Vitbalansen sätter du på glödlampsljus eller justerar i efterbehandlingen. Inga problem med gult glödlampsljus. Tänk bara på att inte blanda LED och glödlampor, då de kan ha olika färg. I värsta fall kan du ju alltid konvertera bilderna till svartvitt så spelet det verkligen ingen roll.
 

HYB

Aktiv medlem
Hej

Prova med att sätta kameran på M, ställ sedan in bländare 4 (ungefär) och slutartid 1/125 (glöm då inte att ställa in "high speed sync" på kameran/blixten. Om du inte vet hur du gör så gå ner till 1/60 slutartid). Blixten ska sedan känna av hur mycket ljus den behöver skicka ut för att det ska bli en rätt exponerad bild. Om du kan så "studsa" blixtljuset mot något, t ex en vägg, så blir ljuset snyggare. Hoppas det fungerar.

Hälsningar

/HYB
 

Amaliaass

Ny medlem
Vilka inställningar använder du på kameran? Manuella inställningar är ett krav vid blixtfotografering.
Testa 1/125 slutartid, och 5,6 i bländare, iso mellan 200-400. Blir bilden för mörk så kan du höja iso, alternativt blända ner till f4-2,8 beroende på om ditt objektiv kan det, eller höja inställningen på dina blixtar.
Bifoga gärna en bild så att vi kan se hur bilderna blir.
Hej, tack för tips, det bästa jag kunnat åstakomma är detta...
IMG_5792-001.jpg
 

Amaliaass

Ny medlem
Hej! Jag är en 14 årig tjej som imorgon ska och provfotografera min pappas kollegor.
Jag har en vit bakgrund 150x200cm, en blixt, stativ och kamera såklart.

När jag har fotat här hemma mot bakgrunden blir bilderna inte alls bra, oskarpa, ojämt ljus osv.

Eftersom det ska ske imorgon har jag ingen tid att införskaffa några nya grejer!!

Jag behöver hjälp nu!! Tips på hur bilderna kan bli bättre utan softboxar osv.. Snälla!!!
Tillägger, detta är de bästa jag kunnat åstakomma:)
 

Bilagor

TomasKronberg

Aktiv medlem
Tillägger, detta är de bästa jag kunnat åstakomma:)
Tillräckligt bra skulle jag vilja säga. Vilka krav har dom på din pappas jobb? Det är inte knivskarpt, men få människor vill ha knivskarpa foton av sig själva. Lugn (vit) bakgrund, vad mer kan dom begära - eller är det du som har för höga krav. Du kan ju begrunda föregående tipsare, själv har jag inga ytterligare tips.

Lycka till - jag tror det blir OK.
Tomas
 

joyn

Aktiv medlem
De gånger...

jag har tagit den typen av porträtt har jag kört Manuell inställning f8 slutartid ca 125-160 iso 100-200. Och blixten manuellt.
Jag tycker din bild är helt ok, kanske lite för mörk men fotar du RAW och har lightroom fixar du exponeringen ganska lätt efteråt.

Ta provbilder innan du börar med grabbarna och kolla histogrammet på kameran. Alternativt litar du helt på TTL och kör auto på allt, det kommer att fungera bra men du tappar lite kontroll över resultatet.

Till sist "Lycka till"

Joachim
 
ANNONS