Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa fotoapp för iPad för att redigera bilder från systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en adapter för SD-kort för att importera mina foton tagna med mina systemkamera till min iPad 4. Jag är jättenöjd med adaptern och den fungerar felfritt. Jag undrar nu vilken fotoapp ni skulle rekommendera för att redigera dessa bilder, gratis app eller ej, alla rekommendationer är välkomna.
Gärna en app som även tillåter smidig delning till någon slags webbalbum eller liknande. Självklart vill jag att bilderna ska ha en så bra upplösning och kvalitet som möjligt vid slutresultatet!


Stort tack! :)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ojoj, det här ska bli en intressant tråd att följa :). Det finns ju ett oändligt antal "fotoappar" på AppStore.
En som brukar komma högt upp i tester är Snapseed. Jag använder den själv och tycker den fungerar bra. Lite av en favorit för mig. Några andra som finns i min verktygslåda är Luminance, Filterstorm och, för "snabbfix", som den gör riktigt bra, Perfectly Clear.
Sedan tycker jag faktiskt att Apple's egna Iphoto är lite underskattad. Den ingår inte i mitt arbetsflöde men jag leker lite med den då och då. I mina ögon helt klart värd de 38 spänn som den kostar.

Med tanke på det enorma utbudet är det lätt att hamna i "vad-kul-med-en-ny-fotoapp-den-måste-jag-testa-tänket". Och visst. Det fylls ju på med nya verktyg hela tiden. Och så länge man håller sig till gratisappar, eller de billigaste, så belastas ju inte plånboken nämnvärt.

För egen del så är det less is more som gäller. I vart fall när det gäller verktyg som passar mitt arbetsflöde. Därutöver är det ibland bara skitkul att vältra sig med alla dessa oändliga effekter i den fotografiska sandlådan! :)
 
Senast ändrad:

StaffanW

Aktiv medlem
Jag kör PS Touch på iPhonen, som jag tycker kan göra det mesta. Tänkte installera och testa Lightroom på paddan, vilken nog kan vara bra.

Får man fråga vilken adapter (SD) du köpt och var?
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Jag kör PS Touch på iPhonen, som jag tycker kan göra det mesta. Tänkte installera och testa Lightroom på paddan, vilken nog kan vara bra.

Får man fråga vilken adapter (SD) du köpt och var?
Hej!

Har testat Lightroom idag och det verkar väldigt trevligt :) Men hittar inget bra sätt att dela bilder till typ webbalbum eller liknande. Ej facebook eller twitter utan något mer privat.. Nåt förslag?
Köpte adaptern som heter Apple Ligthning till SD-kamerakortsläsare. Köpte från Davids, kom
på 1 dag, kostade 249 kr (gratis frakt).
 

reboot81

Aktiv medlem
PhotoGene4 kör egna presets, se innan/efter, filter, custom vinjettering/blurra. Vattenstämpla, datumstämpla, ladda upp hit och dit, se EXIF. Finns justeringspenslar, räta ut bilder, skapa collage, lägg till ramar/text. Kanaler, kurvor... bra mycket bättre app än iPhoto.
 
ANNONS