Annons

Fotografera fotbollsmatcher

Produkter
(logga in för att koppla)

Polacy

Medlem
Hejsan!

Är en tokig fotbollsfantast som nyligen börjat fotografera mina vänners fotbollsmatcher, från division 4 uppemot division 1! Har märkt att många är förtjusta i att få matcherna på bild, och jag kan utan tvekan tänka mig att ha det som ett helgjobb då jag själv bara är 20 bast och konstant i behov av småslantar!

Frågan jag vill ställa till er, låt oss säga att jag har 4-5 lag i näbben, där jag fotograferar 2-4 matcher per helg - Är det smartast då att starta ett eget då, eller bör man komma i kontakt med lagen? Jag är otroligt färsk inom det här området och behöver lite vägledning.
Kan ju tycka att det vore mer seriöst om man faktiskt startade eget och ha lite mer kontroll på inkomsten man får in då... Eller vad säger ni?

Tack på förhand, ha en trevlig påsk
 

Drogen

Aktiv medlem
Har du en regelbunden inkomst från den typen av fotograferingar så är det väl lämpligt med en enskild firma men har du kollat hur många föreningar som är villiga att betala för matchbilder? Jag har plåtat i flera år åt några föreningar i div 6 till div 1 men det är ingen av de föreningarna som är beredda att betala för matchbilderna. Den inkomst jag har på dessa bilder är då jag säljer vidare till t.ex. kvällspress, lokalpress eller Sveriges Radio och det har tagit flera år att få in en fot där. I övrigt kan det bli lite andra uppdrag typ lagbilder, presentationer och annat som man får betalt för, men matchbilder direkt till föreningarna har jag ännu inte fått en spänn för. Totalt sett är det så lite att jag samlar ihop och fakturerar via Frilans Finans de gånger det är aktuellt.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hejsan!

Är en tokig fotbollsfantast som nyligen börjat fotografera mina vänners fotbollsmatcher, från division 4 uppemot division 1! Har märkt att många är förtjusta i att få matcherna på bild, och jag kan utan tvekan tänka mig att ha det som ett helgjobb då jag själv bara är 20 bast och konstant i behov av småslantar!
[...]
Kan ju tycka att det vore mer seriöst om man faktiskt startade eget och ha lite mer kontroll på inkomsten man får in då... Eller vad säger ni?
Om du siktar på 2-4 matcher per helg för småslantar så tror jag inte du kommer ha någon nytta av företag, förutom om du vill lära dig massor om skatteregler, bokföring, moms etc etc. Men det kan du få genom en kurs i företagsekonomi också. :)

Kolla på Skatteverkets hemsida vad de skriver om Hobbyverksamhet. Det tror jag passar dig bättre just i uppstartfasen. Det ger lite fördelar skattemässigt om du har en liten begränsad verksamhet. Jag vet inte exakt var gränsen är nu, men har för mig att det för inte så länge sen handlade om inkomster på upp till 20 000 per år.
När du börjar fundera på att försörja dig på foto eller har ett jobb och vill ha en mer seriös bisyssla som fotograf, då kan företag vara rätt väg.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Finns ingen beloppsgräns för att räknas som hobbyverksamhet. Detsom är avgörande är om verksamheten drivs i vinstsyfte eller inte.
Från skatteverket,
"Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverk- samhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter."

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
 

ErlandH

Aktiv medlem
... så tror jag inte du kommer ha någon nytta av företag, förutom om du vill lära dig massor om skatteregler, bokföring, moms etc etc.



Kolla på Skatteverkets hemsida vad de skriver om Hobbyverksamhet. Det tror jag passar dig bättre
Att driva hobbyverksamhet ställer samma krav på att kunna skattereglerna som att driva enskild firma. Och du måste givetvis fortfarande sköta bokföringen.
 
ANNONS