Annons

iPhone som ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Ja, borde man inte kunna använda sin iPhone, eller någon annan smartphone, som ljusmätare? Den har ju en kamera med exponeringsautomatik! Då saknas väl bara mjukvaran antar jag.
Finns det något tekniskt hinder? Eller finns det redan en app?
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Det finns ett flertal appar, både gratis och som kostar. Jag har några och de fungerar sådär... Man måste lära sig hur de fungerar. Sedan så...
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
En sökning på AppStore gav att det i nuläget finns 50 st "Light meter" appar.

Jag har själv "Pocket Light meter", men det är mer en kul grej än något som jag använder till digitalkameran. Enda gången jag haft nytta av den var när jag tog kort med en gammal analog kamera utan ljusmätare och resultatet är svårbedömt för det kan ju lika gärna vara den gamla kameran som inte fixade rätt slutartider.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
En sökning på AppStore gav att det i nuläget finns 50 st "Light meter" appar.

Jag har själv "Pocket Light meter", men det är mer en kul grej än något som jag använder till digitalkameran. Enda gången jag haft nytta av den var när jag tog kort med en gammal analog kamera utan ljusmätare och resultatet är svårbedömt för det kan ju lika gärna vara den gamla kameran som ite fixade rätt slutartider.

Det är precis det jag behöver den till! Har en rolleifllex utan ljusmätare och det är lite otympligt att alltid ha med sig sin D700 .
Jag måste söka som en kratta på AppStore - jag får 0 träffar!
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Det är precis det jag behöver den till! Har en rolleifllex utan ljusmätare och det är lite otympligt att alltid ha med sig sin D700 .
Jag måste söka som en kratta på AppStore - jag får 0 träffar!

Hoppla, jag tar tillbaka allt jag har sagt! När jag söker i telefonen så får jag 50 träffar! Jag trodde man fick samma resultat i AppStore på datorn men det var tydligen inte samma sak!
Tack för hjälpen!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Problemet är väl bara att i de flesta fall då man behöver ljusmätare så vill man ha en ljusmätare som mäter infallande ljus, dvs man håller mätaren intill motivet och mäter ljuset från ljuskällan istället för att mäta det ljus som reflekteras från motivet. För att det ska fungera att mäta ljuset från ljuskällan behövs någon form av diffusor som jämnar ut ljuset, så att det inte har så stor betydelse hu den riktas, så en smartphone fungerar nog inte så bra om man inte ordnar någon form av duffusionskiva som tillbehör. Det andra fallet när man brukar ha glädje av ljusmätare är vid blixtfotografering och här är det nog kört, helt och hålle vad det gäller smartphone.
Skulle tro att det är bättre att skaffa riktiga prylar.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Problemet är väl bara att i de flesta fall då man behöver ljusmätare så vill man ha en ljusmätare som mäter infallande ljus, dvs man håller mätaren intill motivet och mäter ljuset från ljuskällan istället för att mäta det ljus som reflekteras från motivet. För att det ska fungera att mäta ljuset från ljuskällan behövs någon form av diffusor som jämnar ut ljuset, så att det inte har så stor betydelse hu den riktas, så en smartphone fungerar nog inte så bra om man inte ordnar någon form av duffusionskiva som tillbehör. Det andra fallet när man brukar ha glädje av ljusmätare är vid blixtfotografering och här är det nog kört, helt och hålle vad det gäller smartphone.
Skulle tro att det är bättre att skaffa riktiga prylar.
Fast i mitt fall behöver jag den eftersom min rolleiflex saknar ljusmätare, och då duger det fint med reflekterat ljus - givet att appen gör jobbet okej.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Baserat på videon som finns en bit ner på sidan verkar den lira ganska nära "riktiga" ljusmätare. Givetvis då, som du säger, med undantag för att man inte kan mäta blixtljus.
Från http://www.kickstarter.com/projects/lumulabs/lumu-bringing-light-meter-to-the-21st-century/posts

"If we want Lumu to have flash support. Only capability of measuring flashes isn’t enough. It’s not how we do things at Lumu Labs. The Lumu way is to improve the user experience. To right wrongs. To make it easier. To make it intuitive and leave creativity to photographers. So please be patient. We are working on that. But can’t promise you when flash support will be available."
 

henrik82

Medlem
Då vill jag skrämma liv i detta inlägg och kolla om det är någon som har testat denna Lumu? För $150 är ju inte så mycket, men om det bara är skräp så kan man ju lägga dom pengarna någon annan stans.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns den här också. "Luxi" är en diffusor som tillsammans med en app gör att en iPhone kan tjänstgöra som ljusmätare för infallande ljus.
 

monotux

Aktiv medlem
Finns den här också. "Luxi" är en diffusor som tillsammans med en app gör att en iPhone kan tjänstgöra som ljusmätare för infallande ljus.
Det stämmer, och är ju egentligen samma sak. Men Lumu har (enligt specifikation...) mindre begränsningar i åtminstone hur mörka scener den kan mäta.

Lumu anger att den kan mäta EV -4 upp till EV 20.
En Gossen Lunasix (som är känd för sin förmåga att mäta i mörker) klarar EV -8 upp till EV 24.
En Sekonic L-358 klarar EV -2 till EV 22.9.
Min smartphone mäter inte längre än till EV3. Jag försökte hitta vad iPhone-kameran ska klara (den på framsidan, dessutom) men hittade inget.

Jag hade kunnat tänka mig en lumu, den verkar vara riktigt smidig - men jag vill inte bli mer beroende av min smartphone än vad jag redan är. Jag tror jag kommer föredra en handhållen mätare ett tag till, åtminstone tills vi får riktigt biffiga batterier till våra smartphones :)
 
ANNONS