Gammal 2012-08-01, 17:30   #16

Acidgen skrev: ,

Well där är inte mycket i dagsläget som "slår" internt, men jag kan streama 1080p DTS-MA och spola fram och tebax utan nån lagg. Vill du ha bilderna nånstans där du kan nå dem hela tiden, samt från samtliga media.. typ... ipad, iphone, tv, etc så är lätt NAS the way to go. Man vill juh ha SSD som OS disk för att få upp hastigheten, när det kommer till stora bilder spelar det inte så stor roll, visst blir det märkbar skillnad och ha dem internt. Men i mitt tycke sjukt dumt, skulle nått gå åt helv i datorn, e.g överhättning, eller nått brinner / smäller så kan diskarna ta skada. Man vill juh kunna spara det bra osse. Efter NAS så hade jag ta'tt nån online lösning också, finns iaf i min NAS (1tb online). Så bilder jag lägger i en speciell mapp backas upp mot nån server (molnet så de så fint heter i bullshitmun)

Du får både Mysql, Apache, PHP, SSH, FTP, SMB, 2x NIC. Samt möjligheten till Live bildview, diverse streaming tjänster, iSCSI, NFS. Online backup, dropbox support, etc rakt i NASen utan att behöva tynga ner dator med massa "SKRÄP" räcker med att Photoshop är tungt nog. Plåtar jag i utlandet drar jag bara över bilderna från hotellets gratis wifi via VPN till NASen, så ligger de hemma också.

Men kör på det som känns bäst för dig, det är det viktigaste! Ska inte behöva kosta skjortan heller.

Br,
Lucas
Och en grej till, vill jag dra en "snabb" backup av mina bilder på kameran innan det är dags att dra iväg igen, sätter jag USB från kameran rakt in i NAS, trycker på en knapp, så tuggar den över alla bilderna på kortet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 17:54   #17

Acidgen skrev: ,

Well där är inte mycket i dagsläget som "slår" internt, men jag kan streama 1080p DTS-MA och spola fram och tebax utan nån lagg. Vill du ha bilderna nånstans där du kan nå dem hela tiden, samt från samtliga media.. typ... ipad, iphone, tv, etc så är lätt NAS the way to go. Man vill juh ha SSD som OS disk för att få upp hastigheten, när det kommer till stora bilder spelar det inte så stor roll, visst blir det märkbar skillnad och ha dem internt. Men i mitt tycke sjukt dumt, skulle nått gå åt helv i datorn, e.g överhättning, eller nått brinner / smäller så kan diskarna ta skada. Man vill juh kunna spara det bra osse. Efter NAS så hade jag ta'tt nån online lösning också, finns iaf i min NAS (1tb online). Så bilder jag lägger i en speciell mapp backas upp mot nån server (molnet så de så fint heter i bullshitmun)

Du får både Mysql, Apache, PHP, SSH, FTP, SMB, 2x NIC. Samt möjligheten till Live bildview, diverse streaming tjänster, iSCSI, NFS. Online backup, dropbox support, etc rakt i NASen utan att behöva tynga ner dator med massa "SKRÄP" räcker med att Photoshop är tungt nog. Plåtar jag i utlandet drar jag bara över bilderna från hotellets gratis wifi via VPN till NASen, så ligger de hemma också.

Men kör på det som känns bäst för dig, det är det viktigaste! Ska inte behöva kosta skjortan heller.

Br,
Lucas
Jag har ett NAS (för DLNA-streaming) också och har givetvis backup på datat också som repliceras till 2 andra orter (en 1500km bort så det behövs en rätt stor brand för att jag skall tappa data i någon större omfattning). Datat jag vill ha på laptop, pad och dator ligger på min skydrive.

Att 4 diskar skulle vara ett värmeproblem i en välventilerad burk känns väldigt främmande för mig. Har någon annan haft problem med detta? Kommer bara ha ett grafikkort som inte är så värmegenererande.

Hastighetsproblemen är mycket riktigt små med redigeringen av mina bildfiler (dom är bara 30-50MB stora), men för videoredigering på 3-4GB stora filer och virtuella diskar för virtuella maskiner så spelar de större roll. Största flaskhalsen skulle nog dock bli tömningen av mina minneskort, brukar ofta vara 48GB, ett 32GB och ett 16GB. Där är min disk flaskhalsen idag, det är därför jag vill försöka få upp hastigheten med en RAID5a.

Eftersom jag bara har ett Linux-NAS så är den enda vägen att få hyfsad hastighet att använda iSCSI och då har man tappat en stor del av vitsen med ett NAS enligt mig. Wine är otroligt långsamt.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 17:57   #18

Acidgen skrev: Och en grej till, vill jag dra en "snabb" backup av mina bilder på kameran innan det är dags att dra iväg igen, sätter jag USB från kameran rakt in i NAS, trycker på en knapp, så tuggar den över alla bilderna på kortet.
Har du USB3 på ditt NAS? Annars kommer det ju ta en evighet att få över dom. Det hela fungerar väl heller inte så bra om du kör iSCSI?

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-02, 22:06   #19

Falumas skrev: Har du USB3 på ditt NAS? Annars kommer det ju ta en evighet att få över dom. Det hela fungerar väl heller inte så bra om du kör iSCSI?

/Karl
Tjo

Värme problem har jag stött på, att diskarna inte varit så länge som det är tänkt, hänt ofta.
Men 3+ år ska inte vara några problem.

Kör en QNAP linux historia, med 2nic och lite usb portar, just den där framme är bara USB2, dock är juh kameran också USB2 så det är skitsamma huvudsaken jag får över bilderna. :)

iSCSI funkar klockrent hemma, känner av när jag är på nätverket sen mountar jag diskarna automatiskt om NASen hittas. Hastigheten är okej, speciellt när det kommer till bilder. Men sysslar man med film så lär man ha diskspace på sin dator också för själva redigeringen.

Huvudsaken man är nöjd med det man har, men skulle satsat på NAS istället för att ha flertalet diskar i burken. Bara min personliga view på de.

Enjoy

Lucas
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-03, 07:51   #20

Acidgen skrev: Värme problem har jag stött på, att diskarna inte varit så länge som det är tänkt, hänt ofta.
3+ år? Det är ju 2GB-diskar jag köper så stripsetet blir 6GB, finns inte en chans att det kommer räcka 3år. Jag fotograferar mellan 100 och 150GB i månaden och har redan nu 2.5GB. Om två år kommer diskarna med all säkerhet bytas ut mot 4st 4+GB-diskar.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-03, 13:50   #21

Acidgen skrev: Tjo

Värme problem har jag stött på, att diskarna inte varit så länge som det är tänkt, hänt ofta.

Kör en QNAP linux historia, med 2nic och lite usb portar, just den där framme är bara USB2, dock är juh kameran också USB2 så det är skitsamma huvudsaken jag får över bilderna. :)

iSCSI funkar klockrent hemma, känner av när jag är på nätverket sen mountar jag diskarna automatiskt om NASen hittas. Hastigheten är okej, speciellt när det kommer till bilder. Men sysslar man med film så lär man ha diskspace på sin dator också för själva redigeringen.

Huvudsaken man är nöjd med det man har, men skulle satsat på NAS istället för att ha flertalet diskar i burken. Bara min personliga view på de.

Enjoy

Lucas
MM ahh ohh. välventilerad. Är burken det ska det inte vara några problem. Så länge man inte sätter diskarna med 0,001 mm's mellanrum så :p
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-03, 19:23   #22

Acidgen skrev: MM ahh ohh. välventilerad. Är burken det ska det inte vara några problem. Så länge man inte sätter diskarna med 0,001 mm's mellanrum så :p
Den har plats för 8 diskar så jag borde kunna sätta dom med en 3.5" disks avstånd i alla fall. Nya lådan verkar dock inte ha separat fläkt för diskarna, men det borde gå bra.

/Karl
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering