Annons

Hur länge dröjer det innan det säljs fler digitalkameraor än "vanliga" kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur länge dröjer det innan det säljs fler digitalkameraor än "vanliga" kameror?

  • 2 år

    Röster: 45 31.5%
  • 5 år

    Röster: 55 38.5%
  • 10 år

    Röster: 27 18.9%
  • aldrig

    Röster: 16 11.2%

  • Totala väljare
    143
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nikonmannen

Aktiv medlem
belle har rätt. Både lagringskapacitet och pris är avgörande faktorer. Om utvecklingen går som den gjort hittills torde det inte ta mer än ett par år.
Jag får ofta frågan av vänner som ska köpa "semesterkamera" vad de ska välja och jag brukar tipsa om att titta på digitalt också innan de bestämmer sig.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag ser den stora faran som den att kameratillverkarna koncentrerar sig på att sälja till mängdkonsumenter. Dvs de som vill ha en semesterkamera. Då finns det risk att digitalkameran tar över till nackdel för systemkameror. Det blir alltså inte en kvalitétsfråga som avgör utan en marknadsfråga.

Tack och lov så är det väl så att de flesta fortfarande föredrar att sitta och titta i ett album istället för framför datorn. Man får väl vara glad för att Kodak PhotoCD inte har blivit någon succé.

Om digitalkameror kommer till samma priser och kvalité som en normal systemkamera så ska jag med glädje byta.

/Maverick
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Nastan alla har ju en dator hemma numera. Jag tror att inom nagra ar kommer de flesta, istallet for en traditionell kompaktkamera, att kopa en liten digital kamera. Daremot tror jag hobbyfotografer och manga professionella fotografer kommer vanta lite langre innan dom byter till digitalt.

Fredrik
www.worldsphotos.com
 

Walle

Guest
Det Sr klart

Jag har genom Götgatans Fotoaffär fått möjligheten att testa många digitalkameror, både system & kompakt digital kameror. För man ska ha klart för sig att även en digitalkamera fungerar presis som en "Vanlig" kamera med optik, bländare & slutare.
Den enda skilnad är det som kommer sisst i prosessen, nämligen det som tar emot bilden och gör den synlig för ögat / bilden. På en digitalkamera sitter det i bakstycket ett chipp, istället för filmen. Och detta chipp gör i kort förklaring detsamma som filmen gör / tar emot ljus & färginformation.. Och det är fortfarande så med fotografi, har du inte en bra linns & korekt bländare så kan du omöjligt få en bra bild. Likväl är det så med en digital kamera. Jag är så trött på alla som pratar om milijoner pixlar hit och milijoner pixlar dit, dessa pixlar är helt onödiga om inte kameran har det som från början gör en bra bild, optik, bländare, slutare. Sedan är det givetvis så att det finns dåliga chipp eller CCD plattor som det också heter, likväl finns det massor av dålig film , det vet vi ju alla.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Men det finns väl ingen slutare på en digitalkamera. chipet är bara uppbyggt så att det är ljuskänsligt under en inställd tid.
Digitalkamerorna (generalisering) är ju sämst på så sätt man inte hör någon slutare. Har upplevt på många kameror att man inte vet om bilden är tagen eller ej.
 

Walle

Guest
Jo det gsr det !!

Jag kan nŠmna ett par !, en har jag sjŠlv !!
Fuji fine pix S1 med nikon f60 hus .
Nikons alla digitalhus har det och
Canons digitalhus har det / Olympus E10-E20 ..
 

Walle

Guest
RŠdsla fšr digitalt

Om jag kunde fšrstŒ varfšr fotografer Šr sŒ negativa till digitalfotografi.
Sedan jag byggde upp min digitalstudio sŒ har anndelen fšretagskunder mer Šn fšrdublats / bŒde reklam och tidnigar vill ha bilderna digitalt frŒn bšrjan / och jag kan ha en god insyn i hur bildens kvalitet bibehŒlls.
Det kunde jag inte nŠr jag lŠmnade ett dia som nŒgon klŒpare seda skannade och fšrŠndrade bilden helt..
 

Kare

Medlem
Vi är redan där

I dag kan du köpa en olympus 2100 UZ för 4400 kr(www.cyberphoto.se). Den har 2.1 Mpixlar och ett mycket bra objektiv med 10 x Zoom, ljusstyrka 2.8 och mekanisk bildstabilisering.Jag har själv denna kamera som jag köpte för ett år sedan för betydligt högre pris. Jag skriver ut bilder i upp till A3 med mycket bra resultat.

Antag att du vill ta 10 rullar a 36 bilder på semester. För två ceckor sedan kunde man köpta 32 MB smartmedia card i Stockholm för 200 kr och 10 rullar får plats på fem kort. Själv släpar jag med mig en dator när jag är ute och reser för att kunna kolla bilder och för att maila hem utvalda bilder.

när du jämför priset mellan digital och vanlig film bör du också ta hänsyn till vad du sparar i form av minskad kodtad för film, framkallning och eventuell kopiering. Med en digitalkamera skriver man bara ut de bästa bilderna. Kostnaden för att skriva ut en bild i A4 storlek på bra papper (Epson premium Glossy) är ca 12 kr (inklusive förbrukning av bläckpatroner)
Hälsningar
Kåre
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Inte för att det riktigt hör till diskussionen, men hur bär du dig åt för att skriva ut en bild på Premium Glossy för 12 kr inklusive bläck? Jag har nog betydligt högre kostnader än så även om jag aldrig brytt mig om att föra bok för att få reda på den exakta kostnaden.
 

Kare

Medlem
Hej Jim
Ursäkta, jag råkade ange priset för utskrifter med Epson fotopaper. En kalkyl för premium glossy: Jag köper pappret för 160 kr (20 ark) och har vid ett par tillfällen när jag bokfört antal bilder per färgpatron fått ut ungefär 40 A4 sidor med en färgpatron a 220 kr. Den s/v patronen a 210 kr ger ungefär dubbelt så mpnga bilder.
Summa per bild. 8 + 5,50 + 2:50 = 16 kr
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
40 A4? Jag har som sagt inte räknat, men jag skulle bli förvånad om jag fick mycket mer än hälften av det.
 

Kare

Medlem
Siba eller computor city i Stockholm hade en kampanje för ca 3 veckor sedan. Jag såg annonsen och reagerade just för att jag hade betalt ca 600 kr senast i somras. Jag köpte dock inte eftersom jag redan har 6 kort.
 

gunte

Aktiv medlem
Några av skribenterna som har fastnat för digitalkamera och vurmar väldigt för detta..fortsätt gärna med det..men att sitta vid ljusbordet och plocka med diabilderna,kanske maska en dia en halv millimeter..skicka några till en tävling..vänta hem några nyframkallade diafilmer från labbet..det är livet!!!!För att inte snacka om när mörkret sänker sig och det är dags att visa bilder på duken som är betydligt större än ett A4........En filmskanner,en skrivare och en dator kostar väl pengar..som givetvis ska räknas in i kostnaden för utskrivna bilder..?!..I min ryggis släpps det inte in någon kamera digitalis..
mvh/gunte..
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag motsätter mig också att digitalkamerorna ska hamna i min väska på grund av ovan nämnda orsaker och det är skönt att finns nån som Gunte som kan ta upp kampen mot det digitala förtrycket.

Nästa "Fotosidan frågar" kanska ska bli nåt i stil med ; Hur länge tror du Gunte håller fast på sin analoga kamera?

Angående det där om slutarfria digitalkameror så har jag bara lånat kameror i konsumentklass upp till 13000kr och de som jag testat har nån form av högtalare som ska simulera slutarljudet. men det brukar inte funka så bra...
 

Walle

Guest
OKI Fattar !!

Jag fšrstŒr av det senare innlŠgg att det pratas om "ammatšr" digitalkameror / och lŠgger mig hŠr!!
Min diskution var pΠen lite annan nivΠ, de kameror jag har ligger runt 70.000;./ sorry , fel av mig. Walle
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
På samma fråga har mitt svar den senaste tiden alltid varit att jag köper en digitalkamera när det finns en som
  • har Nikonfattning
  • upplösning motsvarande D1x
  • mäter med gamla manuella objektiv
  • utan brännviddsförlängning
  • kostar under 20 kkr
Det lär inte behöva ta så lång tid.

Jag gillar själva idén med digitalkameror. Displayen ger samma möjligheter till komposition som mattskivorna på mina mellanformatare. Faktum är att jag inte ens behöver ha en spegelreflex. Skippa den optiska sökaren helt, det passar mig bra.

Jag kommer att sakna visning på duk enormt, för jag misstänker att det tar lite längre tid innan högupplösande projektorer eller stora plasmaskärmar kommer ner tillräckligt i pris för att motivera ett inköp för mig som inte tittar på teve. Men det är trots allt bild på papper som är slutprodukten för mig, så jag kan acceptera det med de fördelar digitalkameran ger.

Nu var det här inte alls något svar på ursprungsfrågan Elmfeldt ställde. På den svarade jag två år. Den stora mängden kameror som säljs är kompaktkameror och engångskameror. Idag finns det digitalkameror för ett par tovor som klarar de krav den marknaden ställer. Enligt Moores lag är priset nere på en tusing om ett och ett halvt år. Till dess tror jag nog att snabblabben har hunnit ställa om också, och kan leverera 36 st 10x15-bilder får under hundringen till familjefotograferna. Och då tar digitalkameran över!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS