Annons

Ge mig feedback på min portfolio/hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

MW71

Aktiv medlem
Tittat på alla sidor och några saker slår mig genomgående.
Förstasidor som bara är en sida som man måste ta sig vidare ifrån är ganska drygt.
Sidscrollande sidor är otrevligt om man sitter vid en hederlig dator.
Menyer bör alltid vara tydliga, och alltid finnas, dvs inte försvinna om man klickar sig vidare i sidan.
Loggan ska alltid länka till startsidan.
Tänk på att lägga in en scrollbar på alla sidor, även de som inte behöver en sådan, så hoppar inte sidan.

Lepitchphoto är ett fördedömme vad gäller användarvänlighet! :)

Nu är inte jag proffesionell fotograf, men har pillat lite i hemsidesbranchen, därav intresset.
Har iaf en fotoblogg med ett litet galleri. Den är inte felfri den heller..

http://www.magdalenawidegren.se/
 

Kurbitz

Aktiv medlem
Tittat på alla sidor och några saker slår mig genomgående.
Förstasidor som bara är en sida som man måste ta sig vidare ifrån är ganska drygt.
Sidscrollande sidor är otrevligt om man sitter vid en hederlig dator.
Menyer bör alltid vara tydliga, och alltid finnas, dvs inte försvinna om man klickar sig vidare i sidan.
Loggan ska alltid länka till startsidan.
Tänk på att lägga in en scrollbar på alla sidor, även de som inte behöver en sådan, så hoppar inte sidan.
Då har man en hel del att ta tag i då ;) www.andrefahlstrom.se
 

peranders

Aktiv medlem
Hur kommer man tillbaka? Ingen hemknapp? Räcker en epostadress som enda fakta om dig själv? Vad vill du med hemsidan?

EDIT: Nu hittade jag din aboutsida. Inte så självklar.
 

MW71

Aktiv medlem
Skulle gärna få lite kritik på min hemsida. Denna är gjord i Iweb. Hemsida: www.EinarKlingOdencrants.com
Jag håller med föregående, gillar inte uppbyggnaden. Hur kommer man tillbaka efter att ha klickat sig igenom en bildkategori tex? Och varför denna startsida? Vill alltid ha en meny! Sen är det väl en sak om man gör en hemsida för sin egen skull, men om man är professionell fotograf vars syfte med hemsidan är att nå ut till folk med information om ens tjänster, är det väl bra om blivande kunder faktiskt hittar det de söker? Varför krångla till det så förbannat?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu har jag uppdaterat min hemsida. Minskat storleken på bilderna, och när man kommer in med en enhet med en upplösning på mindre än 400px så laddar jag bara 5 bilder med en upplösning på 400px i stället. Har kanske komprimerat bilderna lite för hårt på de mindre bilderna, men ska ladda upp nya med lite bättre kvalitet. Har även gjort om portfolio-delarna vilket jag tycker fungerar mycket bättre nu. Har en del marginaler att kolla över, men på det stora hela tycker jag det ser bra ut.

www.jonasfotograf.se
 

BeriJan

Aktiv medlem
Här finns en till sida ni får kika på om ni känner för det.
Inte bilderna utan mer synpunkter på sidan som sådan som jag är intresserad av.
beribild.se
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om jag hade varit du hade jag plockat bort startsidan med bara din logga. Varför inte låta användaren komma direkt till dina fina bilderna. Nu ger du den potentielle kunden en chans att inte se vad du går för, kanske ringer telefonen eller kanske barnen ska till dagis och det där klicket
som tar kunden till dina bilder kanske aldrig blir av.
 

LAlfreds

Medlem
Gällande Hermasson Photo sida så stöter jag på problem direkt då jag inte ser texten till vänster riktigt bra.
Färgerna i bilden, skuggningen i vänsterkant gör att texten syns dålig.
Klickar jag mig vidare in så är det stilrent och jag ser texten klart mot den vita bakgrunden och det gillas.
Går det att lägga startbilden lite mindre så att länkarna till vänster friläggs och syns bättre så tror jag du lyfter första intrycket lite grand.


Hälsningar

Leffe A
 

MW71

Aktiv medlem
Det har varit lite tyst i denna tråden det sista ser jag, så här kommer en uppdaterad version av min portfolio/hemsida.

Kom gärna med konstruktiv kritik.

http://www.hermanssonphoto.com/
På Windows Phone ser sidan märklig ut, på datorn tycker jag att den funkar fint. Det där med startsida är väl en smaksak, jag skulle skippat den. Alla extraklick för besökaren är av ondo. Sen vet jag inte om det är nödvandigt att ha både portfolio och gallerier, det känns lite kaka på kaka. Jag skulle kanske skippat portfolion, bilderna i galleriet är ju fina också! :)


Ni får gärna kolla på min sida också, bytt både namn, utseende och innehåll sen sist. http://muufoto.se/
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
För en yrkesfotograf har en portfolio alltid varit det sättet fotografen visat sin tidigare verk, sin potential och beviset för vad denna kan. I dag har färre och färre en fysisk portfolio, den som alla fotografer hade hemma, den bundna boken med de bästa fotona man visade sina potentiella kunder. I dag har de flesta en hemsida där deras portfolio syns. Hemsidan har blivit kundens första intryck till fotografen och därför tänkte jag skapa denna tråden där vi tillsammans kan ge feedback till varandras hemsidor och kanske en och annan inspiration till sin egna.

Regler
  • Ge konstruktiv kritik
  • länkar du din sida så förväntar du dig feedback, du förväntas även att ge feedback på minst en annan hemsida
  • Håll god ton. Ingen tar sig till kritik om det riktas på ett elakt sätt.
  • Diskutera kring hemsidor, diskussion om kamera, bilder, utrustning finns det andra trådar för

Jag för väl ta och börja länka min sida!
excesslight.com
Tycker att man skall skilja på hemsida och portfolio. Hemsidan kan se ut hur som helst. En portfolio skall bara innehålla det bästa man åstadkommit. Kanske max 12 RIKTIGT BRA BILDER. Vet inte riktigt hur du tänkt här. Tycker att det under rubriken Instagram är alldeles för mycket bilder och många av dom är alldeles för lika varandra. Det ger inget professionellt intryck för mig. Så jag tycker att din hemsida är en hemsida.
 

andreassofus

Aktiv medlem
har jobbat lite med min hemsida ett tag nu och börjar känna mig rätt nöjd. Jag är dock långt ifrån en expert på att göra hemsidor så ta gärna en titt och se hur det ser ut och berätta gärna om något ser konstigt ut eller är fel.
Är det något jag bör ändra på?
för många bilder, för få bilder? konstiga menyer eller liknande. Tar tacksamt emot alla tips och kritik :)

http://andreaschristensen.se
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
har jobbat lite med min hemsida ett tag nu och börjar känna mig rätt nöjd. Jag är dock långt ifrån en expert på att göra hemsidor så ta gärna en titt och se hur det ser ut och berätta gärna om något ser konstigt ut eller är fel.
Är det något jag bör ändra på?
för många bilder, för få bilder? konstiga menyer eller liknande. Tar tacksamt emot alla tips och kritik :)

http://andreaschristensen.se
Kan egentligen inte ha några viktiga synpunkter på din hemsida. Annat än att den möjligen inte känns personlig (om det nu skulle vara bra med det?). Den är rätt lik många andra hemsidor. Det är väl så att man kikar runt och hittar nån som man gillar och så gör man en copy på den. Själv skulle jag vilja ha mer luft mellan bilderna så att dom står ut mer.
Helt bortsett från detta så tar du helt fantastiska bilder, men det har jag ju redan tidigare berömt dig för.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack så mycket bergslagsronin. :)
jag undrar hur jag skulle kunna göra den mer personlig (om det behövs) det jag har försökt göra är en stilren och lättnavigerad sida utan massa krimskrams. Gillar den stilen, lite minimalistisk.
Men det jag har åstadkommit kanske bara ser tråkigt ut?

Mer luft runt bilderna är kanske en bra ide.Dock är det ju meningen att man ska klicka upp bilden, då blir den i större format och allt annat blir skuggat, då sticker den verkligen ut. . Jag bygger inte sidan helt själv utan jag har olika mallar jag får välja bland. Dock finns det massor olika mallar för dom olika typ av sidorna så det är ändå ganska fritt tycker jag.

Ska se om det finns en layout med mer utrymme mellan bilderna bland just gallerisidorna.
 

Ida Eriksson

Ny medlem
Feedback på hemsida

Hej på er!

Vilken rolig tråd, precis vad jag behöver! :)

Min hemsida som är tänkt som en portfolio börjar ta form; www.idaeriksson.com

Vill gärna höra vad ni tycker om den. Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar/ Ida
 

excesslight

Aktiv medlem
Hej på er!

Vilken rolig tråd, precis vad jag behöver! :)

Min hemsida som är tänkt som en portfolio börjar ta form; www.idaeriksson.com

Vill gärna höra vad ni tycker om den. Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar/ Ida

Snygg sida! Gillade första bilden, att man står inne i huset och tittar ut. ger sidan ett fint djup, ett intresse för att titta vidare. Hade varit snyggare om du kunde beskära bilden mer vänlig till datorskärmar så att bilden fyller hela webbläsaren. (16:9). Sen är jag allergisk mot just den typen av typsnitt du har valt :p men det är en väldigt personlig sak. Men Helvetica eller liknande typsnitt går oftast hem hos alla.
 

Ida Eriksson

Ny medlem
Snygg sida! Gillade första bilden, att man står inne i huset och tittar ut. ger sidan ett fint djup, ett intresse för att titta vidare. Hade varit snyggare om du kunde beskära bilden mer vänlig till datorskärmar så att bilden fyller hela webbläsaren. (16:9). Sen är jag allergisk mot just den typen av typsnitt du har valt :p men det är en väldigt personlig sak. Men Helvetica eller liknande typsnitt går oftast hem hos alla.
Tack snälla excesslight för feedbacken! Kul att du tycker sidan är snygg :)
Typsnittet är inte något jag reflekterat så mycket över tidigare så det är absolut något jag ska se över. Håller även med dig om att startbilden bör vara större, hade det så förut, men gillade inte att menyerna kom över bilden men det blir fortfarande så beroende på vilken skärma man sitter vid. Tror att jag skall lägga menyerna till vänster i stället så stör de bilden mindre.

Säg bara till om jag kan ge dig input

Tusen tack! :)
 

asjohem

Aktiv medlem
Min hemsida, under uppbyggnad. Kommer ändra innehållet en hel del, skapa min portfölj m.m. Lite svårt att ge kritik på en sida som inte är färdig men vad säger ni? :)

www.asjohem.se
 
ANNONS