Annons

Scanna dia eller negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

egemini

Aktiv medlem
Har precis börjat med detta och upptäckt att scannern klarar inte av alla färgnyanser vid scanning av dia. Det syns främst när man gör utskrifter i fotokvalitét.

Är det så att man får bäst resultat med negativ helt enkelt?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, åtminstone i teorin eftersom konsumentscannrarnas stora handikapp är att klara av stora densitetsomfång. Velvia t ex är ju nästan ogenomtränglig i de svarta områdena medan vitt är helt transparent.

Själv får jag dock bättre resultat med dia i min Scan Dual II. Men det är nog mest skit bakom spakarna. Det ställer ju lite större krav på mjukvara och scannerförare eftersom momentet bli av med orange mask tillkommer.
 

egemini

Aktiv medlem
Har själv en HP photosmart S20.

Har mest testat med dia och då sensia 100 och 200. Det var när jag testade A3 utskrifter som det märktes att alla svarta nyanser inte kom med vid scanningen. Man ser på histogrammet att vissa nyanser är helt blockerade.
 

Jöörgen

Guest
egemini skrev:
Är det så att man får bäst resultat med negativ helt enkelt?
Det har dykt upp liknande trådar men jag svarar här för att hålla sakerna samlade.

Man kan inte komma ifrån att dia är fräckt men negativ färgfilm har definitivt sina poänger vid filmskanning, speciellt vid lustiga ljusförhållanden.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har inte sett någon scanner som inte har problem med mörka partier. Inte ens när jag lämnade in bilder för scanning blev de mörka partierna bra. Då var iofs affären stressad eftersom de bara fick två timmar på sig att göra jobbet inklusive att framkalla filmen.

Jag tror inte problemet härör sig till genomlysningen. Dels för att det skulle vara ännu större problem med negativ beroende på masken. Men dels för att jag har sett samma problem på flatbäddsscannrar och de genomlyser ju inte fotot, får man hoppas.

Problemet går säkert att härleda till mjukvara eller elektronik i scannrar. Något att tänka på i digiprintertider.

Jag kan vidare tänka mig en faktor till i ämnet, nämligen skärmen. Det är ju möjligt att scannern klarar av nyanserna i det mörka området men inte skärmen. Kan man inte se skillnaderna är det ju rätt svårt att få till det när man ska skriva ut det.

Mvh
Maverick
 
ANNONS