Annons

Bildbank i Datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Hej

Önskar få hjälp med att organisera en bildbank och söker svar på frågor runt det. Har tänkt att organisera bilderna i 5 nivåer.

Övergripande kategoriA-Ö
Underkategori A-Ö
Geografisk plats A-Ö
Datum År/ mån
Bildnummer 1-999

Exempel:
Övergripande kategori: NATUR:
Underkategorier: växter, djur, sommar, vinter, kust&hav.
Geografisk plats, datum och bildnummer.

Jag hade tänkt använda de två först bokstäverna i varje kategori samt plats.
Exempel på namn på bild som finns under huvudrubrik natur, växter, plåtad på Malta i juni 2001: NaVäMa0106/3>bildnummer.
Är detta ett vettigt sätt?

Vad finns det för bra program som kan hantera detta, har själv ACD See. Har du program som är bättre? JAg har läst tidigare diskussion men blir inte riktigt klok på sökfunktionerna, det bör gå att söka på kategori, underkategori, plats och datum. Hur gör bildbyråer, vad gäller hos dem? Vilka bildbyråer är bra?

Hoppas på en bra diskussion/Jan Stalfors
:confused: :confused: :confused:
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kolla tex hur ThumbsPlus gör

Jag använder ThumbsPlus (www.cerious.com). Det finns dock säkert andra program mer inriktade på att bara vara bildbanker. Men den är värd en koll, och kostar inte mycket.

Jag har funnit att det sällan räcker att stoppa in en bild i en kategori - man vill kunna hitta den från "flera håll". Vanligtvis kan man då tilldela en bild ett till många nyckelord, som du definierar upp själv. Så verkar även bildbyråerna göra. I ThumbsPlus kan man också definiera upp egna databasfält, så man kan få med allt man vill om fotograf, film, bländare etc.

I Thumbs kan man dessutom definiera upp gallerier, ganska likt albumen här på Fotosidan - en bild kan vara med i flera olika gallerier. Då får man ett enkelt sätt att gruppera ett antal bilder för snabb visning.

ThumbsPlus lagrar allt i en Access-databas, vilket är bra då man inte blir helt fastlåst i programmet - den databashändige kan skapa egna rapporter och dylikt.
 

Orjan

Ny medlem
Hej!

Jag köpte för en tid sedan programmet Fotostation, efter en rekommendation av Scandinavian Photos "digitalkille".

Jag kände att jag hade full koll på programmet redan efter någon timma och i dag skulle jag inte klara mig utan det. Mina bilder sparar jag bland annat på CD-rom och varje bild har jag "givit" en beskrivning och sökord. Så när jag frågar programmet efter exempelvis "Läckö" och "Vatten" så får jag fram exakta positioner på bilder med motiv från Läckö där det finns vatten med i bilden.

Rekommenderas varmt!
 

Maverick

Aktiv medlem
Databas...

Jag skulle nog rekomendera ett program som bygger på en vanlig databas, som tex ThumbsPlus tycks göra. Det är oerhört viktigt att datat går att flytta till nya program och tillämpningar. Jag har själv funderingar på skapa en bilddatabas. Men har man 3000-4000 bilder som man ska skanna in och lägga till kommentarer på så vill jag inte göra det mer än en gång.

Anledningen till att det är så viktigt att kunna flytta vidare datat är att alla program förr eller senare brukar få problem när datamängden blivit för stor. Då måste man kunna uppgrader till något annat program som klarar av datamängderna.

Jag kommer nog att börja med en Accessdatabas eller en mySQL-databas. Programet för att söka och visa gör jag nog själv när jag får tid.

Mvh
Maverick
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Databaser

Håller med om att det skall vara baserat på en standarddatabas. ThumbsPlus jobbar default med Access som sagt men kan även ansluta till SQLServer (över ODBC). Det finns även exportmöjligheter till platta textfiler (inklusive tumnaglar). Så jag tror man kan skala upp OK med den.

ThumsPlus har nog samma funktioner som Fotostation med nyckelord, sökning och sådant - det torde de flesta bildarkivsprogram ha, det är ju ett grundkrav.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
testade thumbsplus

Jag laddade ner ThumbsPlus för att testa.

Arbetetsättet för mig blir följande med denna typ av program;

- skapa en mapp med alla bilder.
- Skapa undermappar med kategorier av bilder du har.
- tilldela alla bilder ytterligare nyckelord för att kunna göra sökningar såsom Bildspel_Canada_Juli_2000

Plus:
+ när en mapp blivit indexerad så går det mycket snabbt att få upp bilderna i mappen igen (eftersom programmet spara någon form av index för mappen)
+ smarta batchfunktioner (såsom lägg copyright text på bilder, skala om etc)
+ relativt billigt, ca $80

Minus:
- fult användargränssnitt
- ganska yxig keywordfunktion
- innehåller inget mer än koll på bilder i en katalog. Skulle du vilja ha koll på mer saker såsom skickade bilder, kunder, fakturor, skriva ut etiketter för diaramar etc så finns inget av detta. Då krävs ett 'riktigt' bildprogram.

Jag tänkte inom kort försöka få till en artikel med marknadsöversikt över sådana program.
 
ANNONS