Annons

Sigmas 300 2,8 vs Canon 300 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

pardus

Ny medlem
Någon som kan hjälpa mig.
Vad är det som skall motivera mig att välja Canons 300 mm 2,8 ISII och inte Sigmas motsvarande en prisskillnad på 50.000. Är det så mycket bättre?
Har försökt att få tag i ett beg. Canon 300 mm 2,8 IS pris ca. 30.000 men verkar svårt.
Någon som har erfarenhet av SIGMA 300/2.8 EX DG APO IF HSM FÖR CANON?
De jag känner som Canons objektiv säger att det är helt suveränt, men de har ju inte testat Sigmas!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du tänker dig att fotografera mycket med telekonverter så märks det tydliga skillnader i skärpa.

IS-funktionen är bra för handhållet i skogen. För sport klarar man sig utan.

Jag ska sälja mitt 300/2,8 IS, men först när 200-400/4 kommer.

Ett alternativ är EF300/2,8 utan IS. Hur skarpt som helst och kostar runt 15 tusen.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Om kvalitetsskillnaden är värd prisskillnaden kan bara Du själv avgöra. Det mesta inom fotografering är väl svårt att motivera ur ekonomisk synvinkel om man inte tar betalt för det som produceras. Men allt nöje kostar pengar och hur stort nöjet blir är ju högst personligt.
Jag har aldrig ägt ett Sigma objektiv och kommer aldrig att göra det heller.

Det finns naturligtvis ett skäl till att Canon säter in 16 linser i 12 grupper om det går att göra ett lika bra objektiv med 11 linser i 9 grupper. Skälet är att brytningsindex varierar med färgen på ljuset och att bryta samman detta så att allt möts i samma punkt på filmplanet kräver ett stort antal linser. Minskar man antalet linser så minskar man också kraven.
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Jo visst är det skarpt hos båda.
men det är en liten pris skillnad på 40,000kr
och då är valet lätt för min del.
 

pardus

Ny medlem
Om kvalitetsskillnaden är värd prisskillnaden kan bara Du själv avgöra. Det mesta inom fotografering är väl svårt att motivera ur ekonomisk synvinkel om man inte tar betalt för det som produceras. Men allt nöje kostar pengar och hur stort nöjet blir är ju högst personligt.
Jag har aldrig ägt ett Sigma objektiv och kommer aldrig att göra det heller.

Det finns naturligtvis ett skäl till att Canon säter in 16 linser i 12 grupper om det går att göra ett lika bra objektiv med 11 linser i 9 grupper. Skälet är att brytningsindex varierar med färgen på ljuset och att bryta samman detta så att allt möts i samma punkt på filmplanet kräver ett stort antal linser. Minskar man antalet linser så minskar man också kraven.
Det är ju för att jag inte har använt något av objektiven som jag inte vet vilken kvalitetsskillnaden är mellan objektiven. Hur skall jag veta om det är värt prisskillnaden.

Skulle gärna testa bägge objektiven under lika villkor och se om jag kan se någon skillnad och hur många här på fotosidan som kan se någon skillnad :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Det är ju för att jag inte har använt något av objektiven som jag inte vet vilken kvalitetsskillnaden är mellan objektiven. Hur skall jag veta om det är värt prisskillnaden.

Skulle gärna testa bägge objektiven under lika villkor och se om jag kan se någon skillnad och hur många här på fotosidan som kan se någon skillnad :)
Ingen kan hjälpa Dig med att avgöra om Du tycker det är värt prisskillnaden. Däremor kan Du läsa runt så tror jag Du kan konstatera att det är kvalitetsskillnad på objektiven. En ganska stor sådan.
 

pardus

Ny medlem
Om du tänker dig att fotografera mycket med telekonverter så märks det tydliga skillnader i skärpa.

IS-funktionen är bra för handhållet i skogen. För sport klarar man sig utan.

Jag ska sälja mitt 300/2,8 IS, men först när 200-400/4 kommer.

Ett alternativ är EF300/2,8 utan IS. Hur skarpt som helst och kostar runt 15 tusen.
Jag har ett EF300/2,8 utan IS och det är just för naturfoto som jag skulle vilja bildstabilisering.
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Det kan ju inte vara helt omöjligt att skjuta ett par bilder med varje objektiv på någon av våra alla fotofirmor om dom är intesserade av att sälja. Sen är det gå hem och lägga in bilderna i datorn
å jämföra. Ta en bild med bländare 2,8 och en i f/8 plus nån till.
Sen tror jag att det är inte många som skulle se någon större skillnad.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Nya Sigma 120-300/2,8 har ju antiskak. Den är betydligt senare utvecklad.
Kostar 18000. Förmodligen skarpare och bättre på alla sätt än den gamla fasta Sigma 300/2.8 trots både zoom och antiskak.

Enda nackdelen är att zoomen inte har filterlucka. Man behöver 105mm på filtrena.

/Bengt
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Om kvalitetsskillnaden är värd prisskillnaden kan bara Du själv avgöra. Det mesta inom fotografering är väl svårt att motivera ur ekonomisk synvinkel om man inte tar betalt för det som produceras. Men allt nöje kostar pengar och hur stort nöjet blir är ju högst personligt.
Jag har aldrig ägt ett Sigma objektiv och kommer aldrig att göra det heller.

Det finns naturligtvis ett skäl till att Canon säter in 16 linser i 12 grupper om det går att göra ett lika bra objektiv med 11 linser i 9 grupper. Skälet är att brytningsindex varierar med färgen på ljuset och att bryta samman detta så att allt möts i samma punkt på filmplanet kräver ett stort antal linser. Minskar man antalet linser så minskar man också kraven.
Så är det väl ändå inte, många linser i Canongluggen beror väl på bildstabiliseringen? Det är väl flouriten och UD-glaset som håller ordning på brytningsindex?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Så är det väl ändå inte, många linser i Canongluggen beror väl på bildstabiliseringen? Det är väl flouriten och UD-glaset som håller ordning på brytningsindex?
Det är riktigt att jag missade att Sigmaobjektivet inte hade IS. Det är däremot inte riktigt att det bara är glaset och beläggningarna som tar bort den "Kromatiska aberrationen", det går inte. Däremor får man mindre spridning i brytningsindex med rätt glassorter vilket underlättar att bryta ljuset till en gemensam punkt. Men det måste ske med en kombination av konvexa och konkava linsytor.

Jag har försökt hitta hur många linselement som är inblandade i Canons IS men inte hittat någon uppgift, men Du kanske vet?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Smakar det så kostar det.
Canons superteleobjektiv ger dig en helt annan värld vad gäller kvalitetskänsla generellt.
Kolla in det 300 2,8 IS som ligger på blocket för 27tusen. Helt ok pris även om jag själv inte slår till (sparar lite till å väljer 400 2,8 IS).
Sigma är inget alternativ om du väljer att vara kompromisslös.
I min värld så skall det bara finnas utrymme för mina misstag, aldrig prylarnas.
 

pardus

Ny medlem
Smakar det så kostar det.
Canons superteleobjektiv ger dig en helt annan värld vad gäller kvalitetskänsla generellt.
Kolla in det 300 2,8 IS som ligger på blocket för 27tusen. Helt ok pris även om jag själv inte slår till (sparar lite till å väljer 400 2,8 IS).
Sigma är inget alternativ om du väljer att vara kompromisslös.
I min värld så skall det bara finnas utrymme för mina misstag, aldrig prylarnas.
Tack skall kolla
 

Janne H

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig.
Vad är det som skall motivera mig att välja Canons 300 mm 2,8 ISII och inte Sigmas motsvarande en prisskillnad på 50.000. Är det så mycket bättre?
Har försökt att få tag i ett beg. Canon 300 mm 2,8 IS pris ca. 30.000 men verkar svårt.
Någon som har erfarenhet av SIGMA 300/2.8 EX DG APO IF HSM FÖR CANON?
De jag känner som Canons objektiv säger att det är helt suveränt, men de har ju inte testat Sigmas!
Sigma gör ofta optiskt bra optik, MEN autofokus är sällan lika snabb eller exakt som original :-(
Plåtar du stillastående objekt blir skillnaden nog inte så stor, men plåtar du rörliga blir det skillnad!!
 
ANNONS