Annons

Rörliga motiv med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag har en EOS 40D, som jag inte riktigt kommer överens med. Problemet är autofocusen, AF-C. Hur ska den vara inställd för att bäst kunna följa ex flygande fågel?. Jag har testat med bara den mittersta punkten aktiv, och med samtliga punkter aktiva. Resultatet blir alltid detsamma. Jag måste fokusera om ofta. Punkten måste hela tiden vara fast på motivet. Autofokusen är snabb, men jag tycker den är svår med rörliga motiv.
 

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Jag har en EOS 40D, som jag inte riktigt kommer överens med. Problemet är autofocusen, AF-C. Hur ska den vara inställd för att bäst kunna följa ex flygande fågel?. Jag har testat med bara den mittersta punkten aktiv, och med samtliga punkter aktiva. Resultatet blir alltid detsamma. Jag måste fokusera om ofta. Punkten måste hela tiden vara fast på motivet. Autofokusen är snabb, men jag tycker den är svår med rörliga motiv.
Hej!

Har du provat ändra mellan automatiska fokuslägena? Det finns ju som bekant fokuseringslägen för One shot, AI Focus och AI Servo. Det bör vara något av de senare du är i behov av.

Mvh Andreas
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag har en EOS 40D, som jag inte riktigt kommer överens med. Problemet är autofocusen, AF-C. Hur ska den vara inställd för att bäst kunna följa ex flygande fågel?. Jag har testat med bara den mittersta punkten aktiv, och med samtliga punkter aktiva. Resultatet blir alltid detsamma. Jag måste fokusera om ofta. Punkten måste hela tiden vara fast på motivet. Autofokusen är snabb, men jag tycker den är svår med rörliga motiv.
Du ska använda AI-Servo för rörliga motiv, enklast är att använda den mittersta punkten! sedan följer du motivet med den mittersta punkten som alltid måste vara på motivet!
One-Shot använder du bara till stillastående motiv!

/Mvh
Magnus
 

Pongu

Aktiv medlem
Du ska använda AI-Servo för rörliga motiv, enklast är att använda den mittersta punkten! sedan följer du motivet med den mittersta punkten som alltid måste vara på motivet!
Precis!
Att använda alla fokuspunkterna funkar med proffskamerorna, men på 20D/30D/40D tror jag också att det fungerar absolut bäst med mittpunkten. När folk gnäller på autofokusen på dessa kameror tror jag det ofta beror på att de råkat släppa fågeln med fokuspunkten. Ett undantag är riktigt snabb fåglar som kommer rakt emot en, där handlar det kanske mest om processorkraft.

/Pontus
 

apersson850

Aktiv medlem
Ett undantag är riktigt snabb fåglar som kommer rakt emot en, där handlar det kanske mest om processorkraft.
Enligt Canon själva har 40D där samma kapacitet som en 1D Mark III, med den skillnaden att 40D hinner med när det tas drygt sex bilder i sekunden medan den senare kameran klarar av samma sak tio gånger i sekunden.
 
ANNONS