Annons

Var är alla FD-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Har börjat se mig omkring lite efter ett bra teleobjektiv för m43, och det verkar som om en del FD objektiv funkar väldigt fint för detta ändamål. Dock ser jag väldigt få till salu, särskilt 200mm och up. Är det såpass få i Sverige, vill folk inte sälja dem, eller tror de inte det finns någon mening med att sälja dem? Det bör ju ha sålts ett ganska rejält antal FD objektiv och alla lär inte ha försvunnit...
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Har börjat se mig omkring lite efter ett bra teleobjektiv för m43, och det verkar som om en del FD objektiv funkar väldigt fint för detta ändamål. Dock ser jag väldigt få till salu, särskilt 200mm och up. Är det såpass få i Sverige, vill folk inte sälja dem, eller tror de inte det finns någon mening med att sälja dem? Det bör ju ha sålts ett ganska rejält antal FD objektiv och alla lär inte ha försvunnit...
Jag sålde av en Tokina 400mm 5,6 för någon vecka sedan. Fick mer för den nu än jag betalade för den, för 1,5-2 år sedan och den har tyvärr bara varit hyllvärmare här hemma.

På Tradera finns det 2 stycken som passar den efterlysning, en Canon 300 5,6 och en Tokina 400. Men det är nog som du säger när jag tänker efter, det är färre FD ute.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Finns på blocket då och då, men håller med om att det är väldigt sällan. Folk har väl vant sig vid att de inte får något för dem och behållit dem därför. Men med spegellösa systemkameror är det nya tider och priserna är på väg upp hela tiden, frånsett de vanligaste konsumentobjektiven. Hollyfoto på Folkungagatan i Stockholm har båda versionerna av FDn 300/4 vet jag, men vill ha femtusen för L-varianten, det är nog tvåtusen för mycket. Lp-foto säljer en del Fd-objektiv på sina auktioner. Jag har i vart fall sedan oktober förra året lyckats få tag på 20/2.8, 24/1.4 Asp, 35/2, 50/1.4, 55/1.2 Asp och 85/1.2L bara här på Fotosidan, så visst finns de.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sju av dem ligger i min fotoväska, bland annat ett FD 300 mm f/5,6 S.C. från den tiden då det var Canons längsta FD-objektiv.
Men jag har kameror som det passar på också, så det får ligga där.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

De jag är mest intresserad av nu är 300/4 (L och non-L) samt 400/4.5 som verkar vara ett riktigt prisvärt långt tele. Ska kolla sidorna ni tipsade om och se vad som finns. Har sett en del på ebay Tyskland/UK men vill helst undvika att köpa där...
 

bildsten

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

De jag är mest intresserad av nu är 300/4 (L och non-L) samt 400/4.5 som verkar vara ett riktigt prisvärt långt tele. Ska kolla sidorna ni tipsade om och se vad som finns. Har sett en del på ebay Tyskland/UK men vill helst undvika att köpa där...
Jag har ett Tokina 400/5,6 för Canon FD med inbyggt motljusskydd som jag kan tänka mej att sälja för en rimlig penning. Det följer med ett uv-filter också. Kontakta mej via Fotosidans mailfunktion om du är intresserad.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
B H Photo i New York är ganska bra, men du åker på moms och tull och frakt. Jag köpte ett fantastiskt FDn 500/8 där i våras, gick på 3200 totalt, var i nyskick. Men tänker sälja det för 3000 om jag hittar någon köpare, använder på nex och har köpt Sonys spegeltele med autofokus. Men Canonen är skarpare. Nu har ju B H Photo denna: http://www.bhphotovideo.com/c/product/800884065-USE/Canon_c218142201_Telephoto_300mm_f_4_FD.html . Borde ge en totalkostnad på ca 2200 kr. Frakten går dessvärre på ca 400 kr, och moms och tull även på detta belopp.
 

Bengt H

Aktiv medlem
Jag har sju stycken fasta FD-objektiv från 24mm upp till 300mm liggande in min kameraväska tillsammans med min "godbit" Canon F1-n AE (det är vad jag kallar kvalitet....;) )
Hoppas på att kunna använda dem igen på en spegellös kamera
Canons lite dyrare fasta FD-objektiv står sig ganska gott även idag jämfört med EF-objektiven och är dessutom mycket mindre och lättare.
Detta gäller inte zoomobjektiven där utvecklingen har varit stor på ca 25-30år i alla fall på L-objektiven.

Mvh. Bengt H
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har sju stycken fasta FD-objektiv från 24mm upp till 300mm liggande in min kameraväska tillsammans med min "godbit" Canon F1-n AE (det är vad jag kallar kvalitet....;) )
Hoppas på att kunna använda dem igen på en spegellös kamera
Canons lite dyrare fasta FD-objektiv står sig ganska gott även idag jämfört med EF-objektiven och är dessutom mycket mindre och lättare.
Detta gäller inte zoomobjektiven där utvecklingen har varit stor på ca 25-30år i alla fall på L-objektiven.

Mvh. Bengt H
Håller helt med, men kan även gå lite längre och säga att även åtskilliga av de billigare fasta FD-objektiven håller förvånansvärd hög kvalitet. Största kruxet med de som inte har UD-glas, flourite eller asfäriska linser är att de ger ganska otäck CA, blödande lila kanter, på stora bländaröppningar, skärpan är topp på nästan alla. Detta gäller i synnerhet telena och i allra högsta synnerhet t ex New FD 200mm f/2.8 IF.
 

Bengt H

Aktiv medlem
Håller helt med, men kan även gå lite längre och säga att även åtskilliga av de billigare fasta FD-objektiven håller förvånansvärd hög kvalitet. Största kruxet med de som inte har UD-glas, flourite eller asfäriska linser är att de ger ganska otäck CA, blödande lila kanter, på stora bländaröppningar, skärpan är topp på nästan alla. Detta gäller i synnerhet telena och i allra högsta synnerhet t ex New FD 200mm f/2.8 IF.
Just detta 200mm har jag och det är ett riktigt bra objektiv.
Dessutom har jag New FD 300mm f4 L som är nästan i samma klass som mitt EF 300mm f4 L IS.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Just detta 200mm har jag och det är ett riktigt bra objektiv.
Dessutom har jag New FD 300mm f4 L som är nästan i samma klass som mitt EF 300mm f4 L IS.
Jo, men den kromatiska aberationen på 200:an är nästan horribel. Har 300/4 utan L och den är nästan lika hemsk vad gäller detta på full öppning, men superskarp och inga problem nedbländad. Ditt 300/4L är väl den jag är mest sugen på av alla, den är fantastisk säger alla, men inte värd femtusen som jag skrev ovan, tyvärr.
 
ANNONS