Annons

Börja färg- framkalla/kopiera

Produkter
(logga in för att koppla)

NamNam

Aktiv medlem
Jag har tänkt på att börja kopiera och framkalla färgfilmer. Jag har redan en apparat avsed för färg och sv, men jag har haft svårt att hitta bra info om procedurena. Är det svårt som många säger?
Skulle någon vilja skriva lite detaljerat vad som skiljer mellan s/v och färg vad gäller famkallar och kopiera?
Jag har även sett små framkallningsmaskiner som man också kan använda. Hur fungerar en sån?
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Framkallning av negativ färgfilm gör man enkelt på samma sätt som vid framkallning av svartvit film i en process som heter C41. Kemikaliesatser för detta finns att köpa och består av framkallare och blekfix. Kruxet är dock att temperaturen måste upp till 38 grader celsius. Jag brukar lösa detta genom att värma upp de färdigblandade kemikalierna med en doppvärmare.

Framkallningstiden för filmen är mycket kort (3 minuter). Det är väsentligt att snabbt bryta av denna annars får man täta negativ som är svårkopierade och kräver lång belysningstid.
/Tommy
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Hur ser det ut med framkallningstider osv för färg?
På s/v filmerna ser man jämt dessa skalor över tiderna, detta ser man inte på färgfilmerna.

Är det samma tid för alla känsligheter när det gäller färg, eller är det som med s/v att det beror på filmens känslighet, och hur får man isf reda på tiderna??
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Kruxet är dock att temperaturen måste upp till 38 grader celsius. Jag brukar lösa detta genom att värma upp de färdigblandade kemikalierna med en doppvärmare.
Jag hittar bara akvarievärmare som klarar upp till 34 grader, och det är ju för lågt.. Var kan man få tag i doppvärmare som klarar att hålla 38 grader?
 

zosma

Aktiv medlem
Jag framkallade både filmer och lite bilder för länge sen, var på 80-90 talet. Filmerna framkallade så att jag hade dosan i köksvasken fylld med vatten och rinnande varmvatten och termometer i vattnet. Funkade hur bra som helst. Men kommer ihåg att bilderna var väldigt tråkigt att framkalla. Först var det lite svårt att få bort färgsticket. Men framför allt hålla på med trumman, en bild tog ca 15 minuter att framkalla, och hålla på med trumman fram och tillbaks.

Nu gillade jag aldrig riktigt jobbet i mörkrummet, vare sig med sv eller färg. Är mycket roligare med digitala bilder.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ra-4

Det finns en process som heter RA-4 som är ganska enkel att använda för kopiering av färgnegativ och som inte kräver några speciella temperaturer. Sök på detta. När det gäller framkallning av filmen brukade jag alltid låta ett labb sköta detta. Då var det billigt (några tior per film) men hur det är nu vet jag inte.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Håller med. Rulla trumma är tråkigt, det är ju inte som i svartvitt där man med spänning kan se bilden växa fram. Till detta kommer kinkig temperaturhållning. Mitt tips är att försöka hitta en framkallningsmaskin som gör framkallningsjobbet.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det finns två skäl mot hemframkallning av färg.

För det första är det riktigt viktigt med temeratur och tid. Även om det finns kemikaliesatser som funkar vid lägre temperaturer måste man mäta väldigt exakt. Det gör det bökigt och tidskrävande.

Det andra skälet är att färgkemikalierna är giftiga på riktigt. De kan skada människor, växter, fiskar och djur. Med andra ord ska man inte hålla på i köket eller badrummet.

Själv la jag av med färgframkallning efter en rejäl kemikaliebränna på handen. Då inser man att varningsetiketterna inte är på skoj.

Det är betydligt smidigare att leja ut labbarbetet. Min kompromiss är att labbet framkallar filmen, jag skannar och att labbet lambdaprintar. Det blir utställningskvalitet på det.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Filen. Laddas upp via internet. När man väl hittar rätt arbetsflöde är det väldigt smidigt.

Finns enstaka labb som gör våtkopior, förstås. Men böket, tiden och kostnaden är inte värt det för mig.
 

easyrider

Aktiv medlem
Filen. Laddas upp via internet. När man väl hittar rätt arbetsflöde är det väldigt smidigt.

Finns enstaka labb som gör våtkopior, förstås. Men böket, tiden och kostnaden är inte värt det för mig.[/QUOT

Då undrar bara hur det kan vara enklare eftersom du först måste scanna negativet och på ett bra sätt, ev redigera, plocka bort dam, blossa rent negativet innan etc.

Vid våtkopior behöver du bara lämna in negativet du vill förstora. Ursäkta mina frågor men de är högst relevanta eftersom jag har precis framkallat en kopiös mängd film. Jag gjorde detta i polen och det kostade 3000kr (ca. 9000 i Sverige). Några rullar bad jag få scannad i liten storlek så att jag kan se vad jag sedan vill förstora i på paper eller digitalt.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Scanning har fördelen att jag kan bestämma hur jag vill att bilden ska se ut innan jag skickar den till labbet.

Själv brukar jag göra digitala kontaktkopior genom att tejpa upp negativarken på fönstret och fota dem med digitalkamera. Sedan väljer jag ut de bilder som jag vill ha på papper och skannar dem. Sefan efterbehandlar jag bilderna i labbets färgprofil och skickar iväg dem.

On jag bara har någon enstaka rulle brukar jag batchskanna den eftersom det går fort nog.
 

easyrider

Aktiv medlem
Scanning har fördelen att jag kan bestämma hur jag vill att bilden ska se ut innan jag skickar den till labbet.

Själv brukar jag göra digitala kontaktkopior genom att tejpa upp negativarken på fönstret och fota dem med digitalkamera. Sedan väljer jag ut de bilder som jag vill ha på papper och skannar dem. Sefan efterbehandlar jag bilderna i labbets färgprofil och skickar iväg dem.

On jag bara har någon enstaka rulle brukar jag batchskanna den eftersom det går fort nog.
Tack för svar! Tejpar du bara upp det genomskinliga negativarket och fotografera av dem? Ska testas imorgon! Tar du en bild per 6 negativ ca? Det räcker ju med ett ok resultat så att man kan välja bild, bara att man kan se att skärpan hamnat rätt etc. Hursomhelst ska prova mig fram när jag får tid imorgon.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jo, precis. För min del brukar det räcka med en bild per negativark, dvs 6 remsor med 6 rutor vardera. Men man kan ju göra som man själv tycker är bäst.
 
ANNONS