Annons

Bildskärm för bildbehandling

mnorrback

Aktiv medlem
Då jag bestämde mig för att köpa ny skärm såg jag att flera i denna tråd valt Dell U2410 men det som fick mig att tveka lite var att Dell verkar ha stora kvalitetsproblem med just denna skärm. Hursomhelst blev det att beställa en U2410 eftersom det trots allt verkar vara en bra skärm till ett mycket överkomligt pris. Den anlände i slutet av förra veckan och genast efter att jag satte på den första gången såg jag direkt att panelen var ojämn. Efter kalibrering med en Spyder4 Elite var färgtemperaturen i övre högra hörnet 7035K medan den i nedre vänstra hörnet var 6406 K - en skillnad på över 600K snett över bilden - det ser man utan bekymmer med blotta ögat. Så det blev att slå ett samtal till Dell och ny skärm är på väg. Min fråga är nu - har ni Dell U2410-ägare upplevt liknande? Söker man på nätet hittar man flera som upplevt samma men det var redan i ett tidigt skede av produktionen. Min var tillverkad i december 2011. Flera har beskrivit detta som rena rama skärmlotteriet, dvs får du en bra eller får du en dålig skärm. Nu är det bara att vänta på skräm nummer två för att se hur den verkar, men jag måste ändå säga att Dell var väldigt tillmötesgående - det vara inget snack om saken utan det vara bara att byta skärmen även om den inte var köpt direkt via Dell.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Lacie 321

Jag köpte i veckan en skärm, Lacie 321 inklusive kalibrator Blue eye pro av en fotograf på Blocket. Den kostade 1500 kronor, och skärmen är i mycket fint skick. På Blocket kan det finnas intressanta objekt ibland.
 

pmtl

Aktiv medlem
Har precis köpt en Dell U2410 som fått ganska bra recensioner. Vet dock inte om jag ska vara nöjd.... Det finns lite färgskiftning i kanterna, ffa vänster sida och då bara ett par cm ut. Inget som egentligen stör vid bildbehandling. Däremot är skärmens ljusstyrka helt brutal, jag blev i princip solbränd när jag slog på den första gången. För att komma i närheten av 120 i ljusstyrka måste jag ställa skärmen på 0 (hamnar då på ca 130 i ljusstyrka enligt spyder-programvaran) och detta är i mitt tycke för ljusstarkt.

Har även provat att köra skärmen i "Custom"-läget och då kan jag får ner ljusstyrkan genom att sänka "gain" på de individuella färgkanalerna.

Finns det någon nackdel med att köra skärmen med 0 i ljusstyrka? Är det dumt att försöka reglera ljusstyrkan med "gain"-reglagen?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har precis köpt en Dell U2410 som fått ganska bra recensioner. Vet dock inte om jag ska vara nöjd.... Det finns lite färgskiftning i kanterna, ffa vänster sida och då bara ett par cm ut. Inget som egentligen stör vid bildbehandling.
Den skärmen (eller snarare panelen som används) är ökänd för det fenomenet. Det finns bra exemplar men jag åkte på 3 utbytesskärmar innan jag fick en som jag tyckte var inom marginalerna. Om du köpt den ny så rekommenderar jag att kontakta Dell.
 

pmtl

Aktiv medlem
Tack för svar.

Ang TFTcentrals kalibrering så funkar helt enkelt inte deras inställningar för min skärm. Som sagt får jag gå ned till 0 på skärmen för att komma i närheten av ljusstyrka på 120.

Är det någon som har uppfattning om det är "dumt" att påverka ljusstyrkan genom att minska "gain" i RGB?
 

easyrider

Aktiv medlem
Tack för svar.

Ang TFTcentrals kalibrering så funkar helt enkelt inte deras inställningar för min skärm. Som sagt får jag gå ned till 0 på skärmen för att komma i närheten av ljusstyrka på 120.

Är det någon som har uppfattning om det är "dumt" att påverka ljusstyrkan genom att minska "gain" i RGB?
Märkligt att du behöver gå ner så mycket i ljusstyrka. Det behöver inte jag med samma skärm (har dock sänkt rejält). Kan det ha med det omgivande ljuset att göra må tro?
 

pmtl

Aktiv medlem
Hmm, jag tror inte det. Har kalibrerat i ganska mörkt rum som jag tror är rekommenderat.... Men som sagt är jag förvånad över ljusstyrkan eftersom alla recensioner jag läst så har man hamnat runt 30 på skärminställningen.
 

easyrider

Aktiv medlem
Hmm, jag tror inte det. Har kalibrerat i ganska mörkt rum som jag tror är rekommenderat.... Men som sagt är jag förvånad över ljusstyrkan eftersom alla recensioner jag läst så har man hamnat runt 30 på skärminställningen.
Runt 30 tror jag att det blev för mig med. Jag gjorde två kalibreringar en för dagsjus (använder en dagsljuslampa) och en för kvällen utan omgivande ljus. Är inte så säker på att det alltid är bäst att kalibrera för mörk omgivningsljus även om många tycker om att jobba när det är mörkt. Men jag kan inte så mycket om kalibrering så det är bättre om någon annan kan svara på dina frågor.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ljussätter man rummet själv, är min erfarenhet att man kan välja ganska fritt hur ljust eller mörkt man vill ha det.

Får man in dagsljus också så är det knivigt att få till det på dagen då både ljusstyrka och vitbalansen på omgivningsljuset ändrar sig. Vid dessa tillfällen tycker i alla fall jag att det blir bättre av att ha en lite ljusare bildskärm.

/Karl
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Ny skärm

Alternativ jag funderar över är 24 tummare
Användning foto

NEC Multisync P241W
NEC Multiisync PA341W (Verkar vara samma som ovan men P-IPS ist för E-IPS och kan visa flera färger)
Eizo Flexscan EV2436W IPS
Eizo Flexscan SX2462WF H-IPS
Eizo Flexscan SX2462W IPS

Funderat också över Eizos Coloredge men passerar då 10000 kr och det känns väl kanske lite mycket

Synpunkter - råd?
 

easyrider

Aktiv medlem
Att sitta i totalt mörker är inte bra. Dagsljusbelysning är bra och en ljusstyrka på 30-100 lux är en vettig belysningsnivå.

Stefan
Du är en klippa! Jag brukar sitta med dagsljuslampan på. Problemet är bara att den är så ljusstark, skulle gärna haft en svagare. Kan det vara en fördel med ett starkt ljus från lampan för att hålla färgtempraturen konstant? Jag tänker främst på dagen för att inte dagsljuslampan ska bli utkonkurrerad av dagsljuset som kommer in genom fönstret om jag sitter framför skärmen på dagen.

En annan fråga. När går det att beställa din bok digital bild 3.0? Den var slut på profiler.
 

stefohl

Aktiv medlem
Du är en klippa! Jag brukar sitta med dagsljuslampan på. Problemet är bara att den är så ljusstark, skulle gärna haft en svagare. Kan det vara en fördel med ett starkt ljus från lampan för att hålla färgtempraturen konstant? Jag tänker främst på dagen för att inte dagsljuslampan ska bli utkonkurrerad av dagsljuset som kommer in genom fönstret om jag sitter framför skärmen på dagen.

En annan fråga. När går det att beställa din bok digital bild 3.0? Den var slut på profiler.
Jag sitter med neddragna gardiner om dagarna. IKEA:s mörkläggning fungerar utmärkt, inte bara i Saudiarabien, utan också i Sverige. En stark dagsljuslampa? Du kan inte rikta den upp i taket, så att du får ett mjukt allmänljus?

Digital Bild 3.0 finns inte mer. Men jag arbetar på uppföljaren för fullt, kommer gå till tryckeriet vilken dag som helst nu.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Alternativ jag funderar över är 24 tummare
Användning foto

NEC Multisync P241W
NEC Multiisync PA341W (Verkar vara samma som ovan men P-IPS ist för E-IPS och kan visa flera färger)
Eizo Flexscan EV2436W IPS
Eizo Flexscan SX2462WF H-IPS
Eizo Flexscan SX2462W IPS

Funderat också över Eizos Coloredge men passerar då 10000 kr och det känns väl kanske lite mycket

Synpunkter - råd?

Låt mig omformulera min fråga.
Prestandamässigt väsentligen likartade skärmar ska man då välja NEC eller Eizo? Inser att det också är en "diffus" fråga men vill ändå ställa den.
 
ANNONS