Annons

Skumt beteende av blixt eller helt förklarligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBaron

Aktiv medlem
Jag upptäckte att mina speedlights beter sig annorlunda om man täcker lampan med någonting:

Om jag ställer blixten på manuell 1/1 och trycker blixten mot något som är mörkt (till exempel svart tyg, eller svart papper), så bränner det till och ryker. Om jag sätter lampan emot något ljust, så fyrar den inte av på full styrka (och ger ifrån sig ett annorlunda ljud). Jag använde alltså manuellt läge på full styrka och tryckte på testknappen.

Jag har inte jobbat med speedlight speciellt länge och har aldrig märkt av detta tidigare. Det gäller både Canon 580EX II och Yongnuo 560EX II.

Förklaring?
 

lonian

Aktiv medlem
Finns det någon speciell anledning till varför du vill köra på full styrka?
Dina batterier lär inte hålla länge.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Finns det någon speciell anledning till varför du vill köra på full styrka?
Dina batterier lär inte hålla länge.
Finns det någon speciell anledning till varför du väljer att byta ämne och själv ställer en helt annan fråga som inte har med saken att göra?
 

TheBaron

Aktiv medlem
Finns det någon speciell anledning till varför du vill köra på full styrka?
Dina batterier lär inte hålla länge.
Men okej då, vi kan ta upp det som du ville i stället. Hur länge håller batterierna på full styrka då? Det kan vara bra att veta faktiskt.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag upptäckte att mina speedlights beter sig annorlunda om man täcker lampan med någonting:

Om jag ställer blixten på manuell 1/1 och trycker blixten mot något som är mörkt (till exempel svart tyg, eller svart papper), så bränner det till och ryker. Om jag sätter lampan emot något ljust, så fyrar den inte av på full styrka (och ger ifrån sig ett annorlunda ljud). Jag använde alltså manuellt läge på full styrka och tryckte på testknappen.

Jag har inte jobbat med speedlight speciellt länge och har aldrig märkt av detta tidigare. Det gäller både Canon 580EX II och Yongnuo 560EX II.

Förklaring?
Hej !
Jag testade, med en YN685, såg varken rök eller någon eld, och det verkade vara samma effekt, fast det är lite svårt att avgöra.

Varifrån kommer röken ?

//MW
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det kan vara så att i M läge är blixtens interna ljusmätare aktiverad så att blixtstyrkan stryps om det är ett ljust motiv. Gamla blixtar hade ett A läge (då användes blixtens ljusmätare) M läge (helt manuellt - den körde på inställd styrka oavsett konsekvenserna) och TTL (kamerans ljusmätare). Kan vara så att moderna blixtars M läge utan specialinställningar motsvarar de äldres A läge.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om blixten är inställd på manuell effekt 1/1 (= full effekt) så ska styrkan vara konstant. Men det kan finnas ett överhettningsskydd som slår till.

Om du redan tagit några blixtar med något framför blixten så är den redan varm. Och tar du sedan fler blixtar så kan blixten bli för varm och då slår skyddet till.
 

Smw

Aktiv medlem
Det kan vara så att i M läge är blixtens interna ljusmätare aktiverad så att blixtstyrkan stryps om det är ett ljust motiv. Gamla blixtar hade ett A läge (då användes blixtens ljusmätare) M läge (helt manuellt - den körde på inställd styrka oavsett konsekvenserna) och TTL (kamerans ljusmätare). Kan vara så att moderna blixtars M läge utan specialinställningar motsvarar de äldres A läge.
Tänkte också lite åt det hållet, men fick inte ihop det då.

Det skull kunna vara såhär :

Det sitter en ljusmätcell någonstans vid blixröret som int mäter det reflekterande ljuset utan det utgående och stänger av då önskad
styrka uppnås, ex 1-4.

//MW
 

TheBaron

Aktiv medlem
Hej !
Jag testade, med en YN685, såg varken rök eller någon eld, och det verkade vara samma effekt, fast det är lite svårt att avgöra.

Varifrån kommer röken ?

//MW
Ursäkta otydligheten där. Röken kommer i detta fallet från det som bränns av blixtens värme. Jag satte den mot mina mörkgråa mysbrallor och de brändes alltså, och det rök om tyget, som blev ljusbrunt på en strimma där lampan låg emot. Detta är alltså när blixten är zoomad till 24mm, alltså när lampan är längst fram. Testa INTE mot huden. Varning!
 

TheBaron

Aktiv medlem
Om blixten är inställd på manuell effekt 1/1 (= full effekt) så ska styrkan vara konstant. Men det kan finnas ett överhettningsskydd som slår till.

Om du redan tagit några blixtar med något framför blixten så är den redan varm. Och tar du sedan fler blixtar så kan blixten bli för varm och då slår skyddet till.
Ja, det skulle vara rimligt, men i detta fallet blir det inte full styrka även om blixten varit oanvänd ett tag innan...om jag sätter den mot nåt vitt/ljust alltså.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Det kan vara så att i M läge är blixtens interna ljusmätare aktiverad så att blixtstyrkan stryps om det är ett ljust motiv. Gamla blixtar hade ett A läge (då användes blixtens ljusmätare) M läge (helt manuellt - den körde på inställd styrka oavsett konsekvenserna) och TTL (kamerans ljusmätare). Kan vara så att moderna blixtars M läge utan specialinställningar motsvarar de äldres A läge.
Jag ska testa att rikta blixten rakt in i en lampa och se vad den gör.

Jag ska tillägga att aldrig haft något problem med detta. Blixtarna fungerar som de ska i alla sammanhang. Jag upptäckte detta, eftersom en av mina blixtar har en liten skada på glaset, och jag trodde det var därför den luktade bränt. Det visade sig vara både och med just den blixten. De andra blixtarna uppvisar dock samma beteende.

Om jag sätter ett ljust tyg några centimeter från blixten (jag skjöt genom ett vitt lakan nämligen) så reduceras blixtstyrkan, men inte lika mycket som när jag sätter blixten helt emot tyget.

Jag tycker fortfarande att det är skumt.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Tänkte också lite åt det hållet, men fick inte ihop det då.

Det skull kunna vara såhär :

Det sitter en ljusmätcell någonstans vid blixröret som int mäter det reflekterande ljuset utan det utgående och stänger av då önskad
styrka uppnås, ex 1-4.

//MW
Det låter mest troligt! Jag testade mot en taklampa som har en rund glaskula. Bara när jag satte blixten precis mot glaskulan (som är sfärisk) reducerades blixtstyrkan. Jag tänker, eftersom lampan är sfärisk så behöver blixtglaset komma precis intill för att göra ljusmätningen du nämner.

Sen testade jag såhär. Satte blixten mot ett vitt A4, och sen en handduk runt alltihop, så att inget ljus utifrån kunde komma in till blixtglaset alls. Blixten avfyrades på låg styrka. Hur kan blixten strypa sin egen styrka EFTER att lampan tänts? Brinner lampan kortare tid när blixten märker att det den lyser på reflekterar mycket ljus tillbaka?

Förvirrad...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur kan blixten strypa sin egen styrka EFTER att lampan tänts? Brinner lampan kortare tid när blixten märker att det den lyser på reflekterar mycket ljus tillbaka?

Förvirrad...
Det är just så det kan fungera med blixtautomatik.

Med blixtens egen sensor (sällsynt i nya blixtar) så stängs ljuset av når sensorn fått tillräckligt med reflekterar ljus.

Med TTL med analoga kameror så brukar kameran mäta hur mkt ljus som reflekteras från filmen och släcker blixten när mätarensensorn anser att exponeringen är rätt.

Detta fungerar inte med digitalkameror och där mäts istället ljuset med en förblixt.

Men är blixten inställd på M och effekten ställd på 1/1 så ska det inte finnas någon exponeringsautomatik. Ibland kan blixten utlösas innan blixten är fullt uppladdad, och då ger den inte full effekt. Överhettningsskydd kan också påverka. Zoomreflektorn påverkar också.

Hur blixten upplevs kan påverkas av materialet som sätts intill blixten. Ljudet kan bli olika och en del material börjar ryka av värmen.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Det är just så det kan fungera med blixtautomatik.

Med blixtens egen sensor (sällsynt i nya blixtar) så stängs ljuset av når sensorn fått tillräckligt med reflekterar ljus.

Med TTL med analoga kameror så brukar kameran mäta hur mkt ljus som reflekteras från filmen och släcker blixten när mätarensensorn anser att exponeringen är rätt.

Detta fungerar inte med digitalkameror och där mäts istället ljuset med en förblixt.

Men är blixten inställd på M och effekten ställd på 1/1 så ska det inte finnas någon exponeringsautomatik. Ibland kan blixten utlösas innan blixten är fullt uppladdad, och då ger den inte full effekt. Överhettningsskydd kan också påverka. Zoomreflektorn påverkar också.

Hur blixten upplevs kan påverkas av materialet som sätts intill blixten. Ljudet kan bli olika och en del material börjar ryka av värmen.
Testen jag har gjort är på manuell, full styrka 1/1. Ingen kamera, bara blixten. Jag tycker på "PILOT", lampan på Canon 580EX II.

Jag är tämligen bombsäker på att den inte avfyrar på full styrka eftersom uppladdningstiden på blixten blir 0 sekunder. På full styrka tar det med mina batterier 2-3 sekunder efter avfyrning.

Sen bränns inte det jag sätter mot, om det är ljust. Något mörkt bränns.
 

PMD

Aktiv medlem
Lampan/knappen som är märkt "PILOT" är till för att göra en testavfyrning (och förstås för att visa status för senast gjorda avfyrning). Det framgår inte i manualen med vilken styrka testavfyrningen görs men eftersom det är just ett test som ska visa att blixten är uppladdad och kan avfyras så kan man nog inte utgå från att den alltid görs med full styrka.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lampan/knappen som är märkt "PILOT" är till för att göra en testavfyrning (och förstås för att visa status för senast gjorda avfyrning). Det framgår inte i manualen med vilken styrka testavfyrningen görs men eftersom det är just ett test som ska visa att blixten är uppladdad och kan avfyras så kan man nog inte utgå från att den alltid görs med full styrka.
Canons blixtar går att utlösa innan de når full effekt. Lampan lyser grönt när det går att utlösa blixten och slår om till rött när den är fulladdad.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Lampan/knappen som är märkt "PILOT" är till för att göra en testavfyrning (och förstås för att visa status för senast gjorda avfyrning). Det framgår inte i manualen med vilken styrka testavfyrningen görs men eftersom det är just ett test som ska visa att blixten är uppladdad och kan avfyras så kan man nog inte utgå från att den alltid görs med full styrka.
Ja, exakt. Därför blev jag förbryllad när den nu inte gjorde det ibland, beroende på om det man sätter framför är mörkt eller ljust. Jag skulle kunna förklara bättre för er med en film snutt.
 

PMD

Aktiv medlem
Testa igen, men läs först Magnus förklaring två inlägg upp om färgen på lampan.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Testa igen, men läs först Magnus förklaring två inlägg upp om färgen på lampan.
Jag läste inlägget om färgen på lampan, vilket jag känner till. Jag testar inte blixten förrän lampan är röd. Det är inte färgen på lampan som avgör hur blixten avfyras i detta fallet som jag försöker beskriva, utan om materialet jag sätter framför är mörkt eller ljust.
 

PerKr

Aktiv medlem
Kan det vara så enkelt som att man har en skyddskrets för att undvika överhettning? Var uppe för några år sedan att en del lyckades smälta frontlinsen på sina blixtar när de användes överdrivet intensivt och det fanns de som råkade bränna fast gelfilter också vid mer normal användningsintensitet om jag inte minns fel.

Att det manuella läget egentligen skulle vara ett automatiserat läge har jag svårt att tänka mig.
 
ANNONS