Annons

Kornigheten på pressadfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Undrar lite om det är någon som vet hur en vanlig 100 ASA film påverkas om den pressas till 400ASA.
Är den lika "grov" i kornen och lika kännslig för ljuset som en "vanlig" 400ASA film eller är det någon skillnad.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förmodligen grövre korn. Vill du ha fint korn och bra toner så är det nog bäst att välja rätt film från början. Pressning är antingen en nödlösning när man inte har rätt film eller ett sätt att få fram speciella effekter som t ex grovt korn.
 

Goldfish

Aktiv medlem
Pressar du en 100 till 400 får du kornigare bilder. Som tidigare talare sa så används "pressning" som nödlösning, t.ex. då ljuset inte räcker till, eller då du måste få ner slutartiden.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Tack då tror jag att jag fått mej
en förklaring till vad som händer med filmen..
nu återstår bara att testa det och få se det också..
 

gbjerne

Aktiv medlem
Inte bara kornen!

Visst pŒverkas kornen mycket om man pressar filmen men Šr det fŠrgfilm (dia/neg) pu pressar Šr det mycket annat som hŠnder.
1. Kornen pŒverkas som tidigare nŠmt.
2. Kontrasten Šndras
3. FŠrgerna blir inte alls det samma ofta tappar du en hel del mŠttnad.

Att pressa en 100 asa film till 400/800 tror jag inte att du kŠnar sŒ mycket pŒ.
Men det skadar ju aldrig att prova..
 

RobGum

Aktiv medlem
Att det är vanligt att pressa sv/vitt råder inget tvivel om. Men var går egentligen gränsen? Kan man exempelvis pressa en t-max 100 till 3200? Går det lika bra att pressa en färgfilm lika många steg?

Färgfilmer tappar mättnad? Innebär det att bilderna blir blekare men mer kontrastrika?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Allt går med lite våld och vaselin, men till vilken nytta? Det är skillnad på snabba och långsamma filmer. Jag har t o m ett gäng gamla Aktuell Fotografi hemma där det är en utdragen debatt om huruvida man öht kanpressa filmer. Det var mer än en skribent som hävdade att det inte var någon skillnad på en pressad och en underexponerad film, vilket de styrkte med såväl blindtester som mer eller mindre vetenskapliga belägg.

Nu tror jag iofs utan att vara vetenskapsman att det faktiskt finns en poäng i att kompensera underexponering med överframkallning, men nog skall man väl ändå använda de bästa verktygen för jobbet? Visst, pressa Technical Pan till 12800 ISO, men det lär nog inte få plats mer än ett tjog korn på negativet.

Eftersträvar du speciella effekter är det ju en annan sak. Men då måste du testa själv för att se vad du gillar.

Färgfilmer brukar de flesta undvika att pressa mer än två steg eftersom färgbalansen blir lidande.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Eftersom pressning innebär underexponering och motsvarande överframkallning går det rent teoretiskt att pressa en 100 ISO film till 3200 ISO. Det motsvarar ju fem stegs underexponering.

Vilken framkallningstid som behövs för den typen av extrem pressning är svårt att säga, men om man utgår från tumregeln att lägga på 50% (exponentiellt) på tiden för varje stegs pressning:

Rekommenderad tid för 100 ISO: 8 minuter

Fem stegs pressning: 8 * (1,5 upphöjt till 5) = ca 60 minuter!!

Det är ingenting jag skulle rekommendera annat än som ett experiment. Alla filmer är ju konstruerade för att fungera bäst inom rimliga gränser från sin nominella känslighet.

Jag har pressat Tri-X tre steg några gånger och det blir _grymt_ grova korn och mycket hög kontrast. Som Jim skriver här ovan, det kan vara snyggt som en effekt (på t ex konsertbilder), men knappast för "vardagsfotografering".

Det är bättre att tänka igenom fotograferingssituationen i förväg och utrusta sig med någorlunda rätt film från början.

En suverän högkänslig svartvit film är ju Fujis Neopan 1600 (diskuterades på en tråd här för några veckor sedan).
 

RobGum

Aktiv medlem
Låter med andra ord som om det blir dyrare att framkalla pressad film jämfört med en vanligt exponerad... (framkallar inte själv ännu men det kommer det med)

Jag antar att det bara återstår och prova. Det blir en neopan 400 (som 3200) i F80:n och en superia 200 (som 800) i min manuella Nikon.

Tack för informationen

/Robert

P.S (jimh) Japp, jag eftersträvar speciella effekter. Främst kontrastskillnader men samtidigt måste man ju prova allt nu i början :)
 

RobGum

Aktiv medlem
Absolut, det tar nog två veckor innan bilderna kommer upp. Jag har en velvia i kameran som jag tänkte ta slut på i helgen (om det inte regnar)...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kornet på på den pressade filmen beror enormt mycket på framkallare och agitering.

En famkallare som D-76 är ingen höjdare vid pressning. Jag har med bra resultat använt Stena Scanfors "High Sensitive" som är en klassiker bland pressfotografer och Pools "Pool Press" som bland annat användes flitigt på Dagens Nyheter. Kodaks HC-110 och T-max framkallare lär också fungera hyggligt.

Vill man ha riktigt grova korn är Rodinal en tips.

Agiteringen påverkar kornet och högdragarna drastiskt. Genom att minska ner agiteringen minskar kornet. Jag brukar bara agitera varannan minut vid +2steg och var tredje vid +3 steg. Eftersom framkallningstiden förlängs gör det inget att tiden mellan var agitering också förlängs.
Högdagrar och lågdagrar påverkas inte linjärt med framkallningstiden. För att inte högdagrarna ska bli överframkallade och negativen svårkopierade är det lämpligt att minska agiteringen. När framkallaren rörs om ökar framkallningsverkan mer i högdagrarna än i lågdagrarna.

Kodak anger vid pressning av T-max P3200 flitig agitering vilket är vansinne.

Jag är själv mycket förtjust i att pressa Tri-X och tycker absolut inte att kornet blir störande med rätt teknik. Med fel soppa, t ex D-76, kan resultatet bli ganska luddiga och odistinkta och stora korn. Klar osnyggt.

Jag har en del bilder tagna med pressad Tri-X på i mina album, kolla gärn in dem.

/magnus fröderberg
 

FredrikB

Aktiv medlem
Skall väl erkänna att det var Rodinal jag framkallade i när jag pressade Tri-X tre steg! ;)

Rodinal har ju dock det goda med sig att den ger _skarpa_ korn, vilket vid måttlig pressning (1-2 steg) blir riktigt snyggt. Fuji Neopan 1600 i Rodinal är dessutom en höjdare vid nominella 1600 ISO.

/Fredrik
 

RobGum

Aktiv medlem
Så nu har jag äntligen provat att pressa en film för första gången. Jag måste säga att jag verkligen gillade kvalitén. Jag pressade en Neopan 400 tre steg. Det kändes betydligt mer konstnärligt. Jag kommer alltid att pressa svartvitt i framtiden. Tycker att det lätt blir grådassigt annars. Visserligen förlorar man en hel del när man vrider upp kontrasten så. Speciellt i dom mörka partierna. Men det kan det vara värt... :)

(Alla bilderna togs under en nyårsfest och det är inga direkt konstnärliga motiv om någon undrar varför jag inte slänger upp någon bild..)

P.S Jag gjorde bort mig rejält när jag skulle pressa färgfilmen i min manuella kamera. Det klassiska nybörjarmisstaget hände. Jag matade aldrig fram filmen ordentligt och filmen kom tillbaka oexponerad. Ooops! Men det blir nästa test...
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Min erfarenhet av att pressa film är att det inte blir lika bra om man pressar en 100 film till kanske 800 än om man pressar en 400 lika många steg. Tycker det är svårare att hitta tiderna till 100 ASA vilket är en nackdel.
Känner man inte till framkallningstiden kan man klippa av en liten bit från filmen och pröva på den så slipper man sumpa en hel rulle.

RobGum. Blir det grådassiga bilder är inte pressning rätt väg att gå. Om man inte gillar effekten förstås. Annars finns det annat man kan göra för att få bättre kontrast.
 
ANNONS